Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-22, 15:08
  #1
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Idag märkte jag jättemånga svarta prickar på handfatet i badrummet precis vid kanten. Har försökt att ta bort med svamp och Cif samt fläckborttagningssvamp. Inget hjälpte. Kan man få bort dessa prickar eller uppstår de naturligt? De ser ut att vara ingjutna i porslinet.

Lite svårt att fota dem men ni ser prickarna: https://ibb.co/kfZquo.
Citera
2018-06-22, 16:08
  #2
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Idag märkte jag jättemånga svarta prickar på handfatet i badrummet precis vid kanten. Har försökt att ta bort med svamp och Cif samt fläckborttagningssvamp. Inget hjälpte. Kan man få bort dessa prickar eller uppstår de naturligt? De ser ut att vara ingjutna i porslinet.

Lite svårt att fota dem men ni ser prickarna: https://ibb.co/kfZquo.

Man ju knappt handfatet, än mindre några prickar. Är du säker på att prickarna inte alltid funnits där?
Citera
2018-06-22, 16:11
  #3
Medlem
Denoms avatar
Du får byta hela handfatet i så fall.
Citera
2018-06-22, 16:12
  #4
Medlem
elmhedens avatar
Om de är under glaseringen har de nog alltid varit där och du har inte märkt dem tidigare. Svårt att ge tips, men keramiskt suddgummi är standardtipset.
Citera
2018-06-22, 16:32
  #5
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Om de är under glaseringen har de nog alltid varit där och du har inte märkt dem tidigare. Svårt att ge tips, men keramiskt suddgummi är standardtipset.
Ja det ser ut som de befinner sig under glaseringen - märkligt bara att jag inte upptäckt prickarna innan... Kan de bara uppstå så där?
Citera
2018-06-22, 16:41
  #6
Medlem
Katthults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ja det ser ut som de befinner sig under glaseringen - märkligt bara att jag inte upptäckt prickarna innan... Kan de bara uppstå så där?

Rostfläckar på badrumsporslin går att få bort med rengöringsmedel för keramikhällar på köksspisar. Värt att pröva kanske...
Citera
2018-06-22, 16:44
  #7
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katthult
Rostfläckar på badrumsporslin går att få bort med rengöringsmedel för keramikhällar på köksspisar. Värt att pröva kanske...
Det är ingen rostfläckar.
Citera
2018-06-22, 16:52
  #8
Medlem
Katthults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det är ingen rostfläckar.

Men värt att prova kanske. Hade diverse missfärgningar som varit med i flera år på badrumsporslinet och som försvann i ett huj
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback