Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-22, 21:41
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nä. Det är en alldaglig klocka som det går tio på dussinet av. Den är allt annat än exklusiv, men i sitt segment så är det absolut inget fel på Casios klockor. De är väl som Philips brödrostar typ, ett lagom bra märke för den som vill ha något som funkar utan att bli ruinerad.

Du verkar lite snurrig.


Det beror på vem som har på sig den,

1. 170 cm
2. 60~kg
3. Casual look
4. 25~ år
5. Vita Converse skor, ljusblå raka jeans och mörk casual tröja
6. Ryggsäck med laptop i

Riktigt cool och exklusiv i alldaglig benämning som få ser det fina i för att få förtjänar att se det.
Citera
2018-06-23, 00:10
  #14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jasså, jag trodde att det fungerade lite som med hybridbilar så att batteriet tar över helt om det inte är tillräckligt med ljus.
Casio måste alltså jobba mer med den funktionen, det var lite synd för det verkade lovande.

Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
Det beror på vem som har på sig den,

1. 170 cm
2. 60~kg
3. Casual look
4. 25~ år
5. Vita Converse skor, ljusblå raka jeans och mörk casual tröja
6. Ryggsäck med laptop i

Riktigt cool och exklusiv i alldaglig benämning som få ser det fina i för att få förtjänar att se det.
Så vad du vill är att vara en klon av alla andra och inte sticka ut? Alltså, jag diggar klockan - det är en schysst Casio som jag själv kan tänka mig. Men det är en extremt mainstream klocka. Supervanlig. Raka motsatsen till exklusiv. En perfekt klocka till ovanstående utseende helt klart.
Citera
2018-06-23, 01:07
  #15
Medlem
Citat:
Radiosignalmottagning (EU, USA, JPN, CHN)
Oavsett om du befinner dig i Europa, Nordamerika eller Japan, stora delar av Kanada, Centralamerika eller Kina - när klockan har ställts in på lokal tidszon, tar den emot motsvarande radiosignal och visar alltid exakt tid. I många länder ställer den dessutom in sommar- och vintertid helt på egen hand.

Detta måste vara det bästa med klockan. Alltid bra med en klocka som visar rätt tid där man är. Något oklart bara om den alltid visar rätt lokal tid då det verkar bero på var man befinner sig och om det är sommartid. Lite oklar information!

Citat:
Visning av månens faser
Månfaserna visas i symbolform individuellt efter inställt geografiskt läge.
tidvatten-indikator
När du väl har lagt in högvattentiden för en specifik ort kan klockan visa ebb och flod för vilket datum du vill för den orten. Det kan vara mycket användbart att t.ex. känna till tidvattenvariationerna i förväg på ditt resmål.

Men vad använder man denna information till egentligen?
Citera
2018-06-23, 01:17
  #16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
Riktigt cool och exklusiv i alldaglig benämning som få ser det fina i för att få förtjänar att se det.

Fast en så dyr klocka, och som saknar såväl termometer som kompass... What POSSIBLE use could it EVER have for a hacker?
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2018-06-23 kl. 01:19.
Citera
2018-06-23, 01:18
  #17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jasså, jag trodde att det fungerade lite som med hybridbilar så att batteriet tar över helt om det inte är tillräckligt med ljus.
Casio måste alltså jobba mer med den funktionen, det var lite synd för det verkade lovande.
Inser att jag glömde mitt svar till dig i förra inlägget.

Jo alltså. Batteriet tar över, men det räcker ju inte i evigheter, tre månader närmare bestämt, och det är för mig svårt att få tillräckligt med ljus på klockan under vintern. Jag har den inte varje dag och rätt ofta så ligger den på en rätt mörk hylla. Så jag får ju egentligen skylla mig själv.
Citera
2018-06-23, 01:21
  #18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Detta måste vara det bästa med klockan. Alltid bra med en klocka som visar rätt tid där man är. Något oklart bara om den alltid visar rätt lokal tid då det verkar bero på var man befinner sig och om det är sommartid. Lite oklar information!
Jag vet inte hur Casios variant fungerar men jag berättar för min klocka var i världen jag är genom att peka sekundvisaren på rätt stad. Sen "ber" jag om en radiosignal som på nåt sätt läser av klockans inställning och ställer den rätt. Jag måste alltså manuellt berätta att jag har flyttat på mig för att den här med "rätt tid ska fungera.
Citera
2018-06-23, 01:24
  #19
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Inser att jag glömde mitt svar till dig i förra inlägget.

Jo alltså. Batteriet tar över, men det räcker ju inte i evigheter, tre månader närmare bestämt, och det är för mig svårt att få tillräckligt med ljus på klockan under vintern. Jag har den inte varje dag och rätt ofta så ligger den på en rätt mörk hylla. Så jag får ju egentligen skylla mig själv.


Fast batteriet måste ju vara skapligt kasst i det läget, eller också är solcellerna i klockan av undermåelig yta.

Batteriet borde hålla i 3-5 år, och det bör räcka med ett par timmar om dagen i solen för att ladda batteriet fullt, vilket i sin tur borde driva klockan i minst 3-5 år på en full laddning.


Om du får problem med din klocka efter bara några månader p.g.a bristade solinstrålning, så blir min omedelbara fråga till de konstruerande teknikerna hos klocktillverkaren:

Who fucked up?

Citera
2018-06-23, 01:36
  #20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast batteriet måste ju vara skapligt kasst i det läget, eller också är solcellerna i klockan av undermåelig yta.

Batteriet borde hålla i 3-5 år, och det bör räcka med ett par timmar om dagen i solen för att ladda batteriet fullt, vilket i sin tur borde driva klockan i minst 3-5 år på en full laddning.


Om du får problem med din klocka efter bara några månader p.g.a bristade solinstrålning, så blir min omedelbara fråga till de konstruerande teknikerna hos klocktillverkaren:

Who fucked up?

Ditt inlägg bygger på antaganden att 1) batteriet ska vara den huvudsakliga strömkällan och 2) att den är tillverkad med nordiska förhållanden i åtanke. Båda två är felaktiga. Eftersom den är japansk så förutsätter jag att den fungerar exakt så som det var tänkt när dom tänkte ut den.
Citera
2018-06-23, 01:43
  #21
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Batteriet borde hålla i 3-5 år, och det bör räcka med ett par timmar om dagen i solen för att ladda batteriet fullt, vilket i sin tur borde driva klockan i minst 3-5 år på en full laddning.

Det låter som tuffa krav för en radiokontrollerad klocka. Den förväntas väl synka tiden med jämna mellanrum mot någon satellit, så den bör dra betydligt mer ström än en klocka utan den funktionen.
Citera
2018-06-23, 01:44
  #22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det låter som tuffa krav för en radiokontrollerad klocka. Den förväntas väl synka tiden med jämna mellanrum mot någon satellit, så den bör dra betydligt mer ström än en klocka utan den funktionen.

De syncar inte mot satellit, de syncar mot en radiosändare i Tyskland.
Sådan sync kräver väldigt lite ström. Allt den gör är att den tar emot en radiovåg och syncar den mot klockans RAM.


Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ditt inlägg bygger på antaganden att 1) batteriet ska vara den huvudsakliga strömkällan och 2) att den är tillverkad med nordiska förhållanden i åtanke. Båda två är felaktiga. Eftersom den är japansk så förutsätter jag att den fungerar exakt så som det var tänkt när dom tänkte ut den.


De tänkte dock fel beträffande den huvudsakliga störmkällan eftersom en klocka allt som oftast är skymd från solen p.g.a tröjärmar, jackor, kostymer osv... Man kan endast räkna med 10% exponeringstid per dygn på en sådan accessoar. If they don't calculate for that, they're gonna have a failing product.

De billiga solcellslampor man har i trädgården har sådant inkalkylerat i designen... Det är synd och skam att din klocktillverkare ligger steget BAKOM skitsolprodukt-tänkarna (yep, solcellslampor för trädgården är SKIT, byggda på avfall från Skarpa Solprodukter. De fixar dock "kontinuitet" med bravur).
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2018-06-23 kl. 01:51.
Citera
2018-06-23, 02:17
  #23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det låter som tuffa krav för en radiokontrollerad klocka. Den förväntas väl synka tiden med jämna mellanrum mot någon satellit, så den bör dra betydligt mer ström än en klocka utan den funktionen.
Den synkar givetvis via radio, inte satellit. Min gör det en gång per dygn om jag inte gör det manuellt. Eftersom den ändå är soldriven så brukar jag försöka lägga den i ett fönster på kvällen så får den både bra radiosignal och laddas.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De tänkte dock fel beträffande den huvudsakliga störmkällan eftersom en klocka allt som oftast är skymd från solen p.g.a tröjärmar, jackor, kostymer osv... Man kan endast räkna med 10% exponeringstid per dygn på en sådan accessoar. If they don't calculate for that, they're gonna have a failing product.

De billiga solcellslampor man har i trädgården har sådant inkalkylerat i designen... Det är synd och skam att din klocktillverkare ligger steget BAKOM skitsolprodukt-tänkarna (yep, solcellslampor för trädgården är SKIT, byggda på avfall från Skarpa Solprodukter. De fixar dock "kontinuitet" med bravur).
Ja, det är klart att du vet bättre än killarna som har jobbat med klocktillverkning i över 100 år. Som dessutom är japaner.

Grejen är ju att det är skitsamma att batteriet bara håller i cirka ett halvår utan laddning eftersom den vid normal användning faktiskt utan problem alltid håller sig tillräckligt laddad. Jag har haft den i fem år nu och den har stannat exakt två gånger på grund av för lite ljus.
Citera
2018-06-23, 03:09
  #24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, det är klart att du vet bättre än killarna som har jobbat med klocktillverkning i över 100 år. Som dessutom är japaner.

Nope. Det ENDA jag kan är att omebelbart se potentiella problem och som andra kanske inte ser- eller ens bryr sig om, på en gång. (I'm a 'Worst Case Scenario'-analyst. I'm wrong OFTEN, and that's a Good Thing!)


Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Grejen är ju att det är skitsamma att batteriet bara håller i cirka ett halvår utan laddning eftersom den vid normal användning faktiskt utan problem alltid håller sig tillräckligt laddad. Jag har haft den i fem år nu och den har stannat exakt två gånger på grund av för lite ljus.

Fast vid en direkt kommersiellt gångbar jämförelse så betyder ju det att klockan Du använder är MINDRE driftsäker en en klocka som INTE har solceller, TROTS att batteritekniken i de båda är så gott som likvärdig, miljöbelastningsmässigt sett.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback