Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-22, 13:00
  #1
Medlem
undeads avatar
Jag flyttade min router för några veckor sedan p.g.a möblering. Nu står min router närmare mina enheter än tidigare. Den är nu placerad på TV-bänken i vardagsrummet. Efter att jag flyttade routern så har jag fått problem att hitta 5GHZ-nätverket på min nya Philips 4K 65" TV och min ena dator.

I datorn så har jag ett "ASUS PCE-AC68 PCI-express 1300 Mb/s"-nätverkskort och även provat med en gammal NETGEAR Dual Band sticka men inget av korten hittar 5ghz nätverket. Men om jag flyttar min "Asus USB-AC51 WiFi-ac"-USB Adapter från min "fungerande dator" så hittar jag 5ghz-nätverket.

Min TV har också vanligtvis stöd för 5ghz men lyckas bara hitta 2ghz efter flytten av router. Jag har provat starta om routern och även resetat den med en nål. Testat att inaktivera och aktivera nätverken i routerinställningarna och även bytt namn på nätverken utan resultat.

Med telefonerna, PS4 och ena datorn så är det inga problem att hitta nätverket.

Routern har jag fått från Bredbandsbolaget och heter "Technicolor TG799vac Xtream". Första routern jag fick från Bredbandsbolaget klarade inte 5ghz så jag bad om att få en ny för något år sedan och då fick jag routern jag precis nämnde

Någon som har några idéer?
Citera
2018-06-22, 14:22
  #2
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Jag har haft samma problem med flertalet olika telefoner och datorer. Den ena enheten hittar 2.4-nätverket men inte 2.5 och vice versa. Jag är dessvärre ingen expert.

Men nu vet du att du inte är ensam på jorden med dessa svåra frågor, i alla fall.
Citera
2018-06-22, 15:03
  #3
Medlem
Vissa äldre nätverksmoduler, typ dom i Iphone 4s, har inte stöd för 5Ghz. De letar inte ens efter signaler på den vågfrekvensen.

Edit: Så går det när man inte läser hela trådstarten vaskamangöra.
__________________
Senast redigerad av GibbY 2018-06-22 kl. 15:05.
Citera
2018-06-22, 17:58
  #4
Medlem
Jag antar att du testat och starta om router? (Frågar då jag själv haft samma problem och då har omstart löst problemet).

hehe missade nedan bit helt och hållet

Min TV har också vanligtvis stöd för 5ghz men lyckas bara hitta 2ghz efter flytten av router. Jag har provat starta om routern och även resetat den med en nål. Testat att inaktivera och aktivera nätverken i routerinställningarna och även bytt namn på nätverken utan resultat.
Citera
2018-07-13, 09:00
  #5
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undead
Jag flyttade min router för några veckor sedan p.g.a möblering. Nu står min router närmare mina enheter än tidigare. Den är nu placerad på TV-bänken i vardagsrummet. Efter att jag flyttade routern så har jag fått problem att hitta 5GHZ-nätverket på min nya Philips 4K 65" TV och min ena dator.

I datorn så har jag ett "ASUS PCE-AC68 PCI-express 1300 Mb/s"-nätverkskort och även provat med en gammal NETGEAR Dual Band sticka men inget av korten hittar 5ghz nätverket. Men om jag flyttar min "Asus USB-AC51 WiFi-ac"-USB Adapter från min "fungerande dator" så hittar jag 5ghz-nätverket.

Min TV har också vanligtvis stöd för 5ghz men lyckas bara hitta 2ghz efter flytten av router. Jag har provat starta om routern och även resetat den med en nål. Testat att inaktivera och aktivera nätverken i routerinställningarna och även bytt namn på nätverken utan resultat.

Med telefonerna, PS4 och ena datorn så är det inga problem att hitta nätverket.

Routern har jag fått från Bredbandsbolaget och heter "Technicolor TG799vac Xtream". Första routern jag fick från Bredbandsbolaget klarade inte 5ghz så jag bad om att få en ny för något år sedan och då fick jag routern jag precis nämnde

Någon som har några idéer?

Hade detta problem med en Macbook. Enligt Apple supportar den bara de nedre kanalnumren på 5 GHz-bandet (upp till kanal 36). Lösningen är därmed att antingen begränsa vilka kanaler routern ska få använda, eller att låta Macbooken använda bara 2.4 GHz.

Samma sak kanske kan gälla andra billiga nätverkskort också?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback