Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-27, 12:13
  #121
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Har varit där ett gäng gånger och min teori är som följer,

Allt började som ett sätt att få ut slantar ur oljeindustrin till privatpersoner. Att ta pengar rakt av är ju olagligt, nästan oavsett vart i världen man är. Men om man däremot säger att ni hyr in era gubbar i mitt lägenhetskomplex för 40 000 i månaden så får ni lite lättare att hugga kontrakten ni vill. Då har man en laglig väg att plocka ut några miljoner ur oljeindustrin i månaden. Det där har sen drabbat resten av samhället då det börjar finnas mer pengar i omsättning för vissa utvalda delar av befolkningen.

Åkte en 15 minuters resa från ett hotellkomplex mitt i city till offshorehamnen, jävlar vilken skillnad det är. Man åker först på fina gator, allt är rent och ordning så kommer man ut till något som ser ut som en krigszon. Folk överallt, lervägar och plåtväggare på husen. Kommer fram till hamnen som har en väldigt avskräckande gate, mycket taggtråd, vapen och folk som ser ut som krigsherrar.

Tror en måltid på hotellet kostade typ 1000 kr eller så, kvalitet var som valfri allinclusive runt medelhavet med lite högre standard på servicen. Fick inte lämna hotellet då dom inte kunde garantera säkerheten men tror nog dom överdrev.

Offshorehamnen, menar du SONILS?
Citera
2018-06-27, 15:30
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Offshorehamnen, menar du SONILS?

Yes tyckte den såg väldigt bekant ut även om namnet inte ringde några klockor. Suttit och hängt många timmar i väntat på fartyg i dom blå barackerna nere vid vattnet. Allt för att sen få vända och åka tillbaka till hotellet då man missat någon formalitet när fartyget lämnat fältet.
Citera
2018-06-28, 10:35
  #123
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Yes tyckte den såg väldigt bekant ut även om namnet inte ringde några klockor. Suttit och hängt många timmar i väntat på fartyg i dom blå barackerna nere vid vattnet. Allt för att sen få vända och åka tillbaka till hotellet då man missat någon formalitet när fartyget lämnat fältet.

Hotel Presidente, takterass, nagra kalla ol och helt OK buffe?
Citera
2018-06-28, 14:26
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Hotel Presidente, takterass, nagra kalla ol och helt OK buffe?

Stämmer väldigt bra det, minns en pool där på taket också rent och fint var det, klart jämförbart med vilket ilandshotell som helst förutom en del riktigt jävla tattiga grejer. I korridoren såg man eluttag som helt gett upp på sina ställen, kablarna hängde ur väggen. Sen tror jag dom hade haft vattenläcka som dom inte gjorde något särskillt med så mattan såg helt jävlig ut under en 5 meter sektion
Citera
2018-07-04, 10:28
  #125
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Stämmer väldigt bra det, minns en pool där på taket också rent och fint var det, klart jämförbart med vilket ilandshotell som helst förutom en del riktigt jävla tattiga grejer. I korridoren såg man eluttag som helt gett upp på sina ställen, kablarna hängde ur väggen. Sen tror jag dom hade haft vattenläcka som dom inte gjorde något särskillt med så mattan såg helt jävlig ut under en 5 meter sektion

Tak-pool (?), da var det nog Hotel Alvalade.
Citera
2018-07-27, 13:51
  #126
Avstängd
Sherberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det var som f-n.

Är det ungefär så du bor, och alltså ungefär detta belopp som din arbetsgivare betalar för din bostad ?

Nope, har byggt tva (2) hus och det ar dar vi bor, min "housing allowance" har omvandlats till aktier i varat bolag.
Citera
2018-07-27, 13:55
  #127
Avstängd
Sherberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxfiskarn
Kul tråd!

1. Du är utbildad inom logistik säger du? Har du en kandidat eller en master också?
2. Jag funderar på att ta en kandidat i företagsekonomi, är det en bra utbildning ifall jag vill jobba i Angola?
3. Hur blev du skattebefriad? Får alla västerlänningar som får jobb i Angola skattebefriad status eller måste de vilja ha dig tillräckligt mycket för att du ska bli skattebefriad?
4. Hur gick det till när du flyttade till Afrika för första gången? Sökte du dig dit själv eller blev du headhuntad? Hur gammal var du samt hur många års erfarenhet inom branschen hade du? Är det svårt att få den position du har idag?
5. Spelar det roll om jag tar en kandidat i ett mer välrenommerat universitet som Lund eller om jag tar den i en mindre känd högskola som Högskolan i Halmstad?
6. Vad är det märkligaste du har varit med om under alla dina år i Afrika?

Mvh // Laxfiskarn'

1.) Master
2.) Nej, det tror jag inte, det vimlar av ekonomer har.
3.) Tillracklig tid utanfor Sverige sa loser det sig, eventuell skatt har i Angola betalas utav firman.
4.) Fragade Chefen om utlandstjanst, en vecka senare fick jag fragan om Lagos, Nigeria var OK.
5.) Universitet smaller nog hogre.
6.) Det ar sa mycket sa det far bli en bok eller tva.
Citera
2018-07-27, 13:57
  #128
Avstängd
Sherberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Kul tråd och bra initiativ TS!

1. Finns det något afrikanskt land som du absolut inte skulle skicka din dotter till (utom regelrätta krigshärdar eller där IS/Al-Qaida härjar)?

2. Hur ser relationen ut mellan Lissabon och Luanda? Både på makronivå (dvs hur mycket har Lissabon att säga till om) och på mikronivå (hur känner folket inför sina tidigare kolonialherrar)

3. Du nämnde tidigare om att kina är er största kund. Deras inflytande i vissa afrikanska länder är ju välkänt, hur mycket inflytande har Kina i Angola?

1.) Nej, faktiskt inte. Kanske later huvudlost men vi har rest mycket och hon ar om sig och kring sig.
2.) Mycket bra. Vissa star inte ut med Portugiser medans andra alskar dem, men overlag sa ar det 50/50 skulle jag saga.
3.) En hel del, man ser Kineser overallt, de flesta "expatsen" som flyger till Luanda dessa dagar ar just Kineser, sa var det inte for en 7-8 ar sedan.
Citera
2018-07-27, 13:58
  #129
Avstängd
Sherberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermopsen
Nu är du i.o.f. avstängd, men det där var jag också nyfiken på... Har också hört att islam är förbjudet i Angola, sågs som en sekt eller liknande tror jag att jag har hört. Men det stämmer alltså inte!?

Kan ju googla lite, men...

Det ar inte forbjudet, de som driver sma-shopparna pa hornet ar ifran Mali och Muslimer.
Citera
2018-07-27, 13:59
  #130
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
1.) Master
2.) Nej, det tror jag inte, det vimlar av ekonomer har.
3.) Tillracklig tid utanfor Sverige sa loser det sig, eventuell skatt har i Angola betalas utav firman.
4.) Fragade Chefen om utlandstjanst, en vecka senare fick jag fragan om Lagos, Nigeria var OK.
5.) Universitet smaller nog hogre.
6.) Det ar sa mycket sa det far bli en bok eller tva.
1. ge oss något utdrag ur boken, någon crazy anekdot eller två måste du bara berätta då du läskar oss med hela böcker!

2. hur ser framtiden ut, leva och dö i afrika eller kommer sverige locka hem till slut?
Citera
2018-07-27, 14:01
  #131
Avstängd
Sherberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Har du privatchaufför? Eller kör du själv? Vad har du för bil/bilar?

Ingen privatchauffor, min Fru's brorsa brukar kora nar jag inte kanner for det (eller druckit bars, vilket ar ofta, haha!), jag kor ibland, mest helger. Har en Jeep Wrangler Rubicon, en Kia Picanto och en Suzuki Celerion (gar som taxi).
Citera
2018-07-27, 14:10
  #132
Medlem
Carl Serungs avatar
Häftig tråd!

Hur är det med narkotikan där nere?
Bra röka? Affe eller annat kul? Colombiansk dunderhonung?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2952512

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback