Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-22, 12:22
  #1
Medlem
Jag har problem med att mina strängar går sönder väldigt fort. Instrumentet är en baritone-ukulele och de tjockare strängarna är lindade. Den lindningen korvar upp sig väldigt snabbt och det går inte att spela vissa toner.

Denna testade jag senast: http://www.daddario.com/DADProductDe...5-7de75db32a3a

Redan första veckan började den jävlas.

Finns det något strängmärke som är väldigt bra eller någon förklaring vad som är fel. Om jag har en konstig teknik eller om ukulelen har nåt knas med de där metall-grejerna på greppbrädan. Finns det kanske tjockare strängar som inte är lindade?

Är detta ett vanligt problem med stränginstrument eller är det bara jag?
Citera
2018-06-22, 12:24
  #2
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Jag har problem med att mina strängar går sönder väldigt fort. Instrumentet är en baritone-ukulele och de tjockare strängarna är lindade. Den lindningen korvar upp sig väldigt snabbt och det går inte att spela vissa toner.

Denna testade jag senast: http://www.daddario.com/DADProductDe...5-7de75db32a3a

Redan första veckan började den jävlas.

Finns det något strängmärke som är väldigt bra eller någon förklaring vad som är fel. Om jag har en konstig teknik eller om ukulelen har nåt knas med de där metall-grejerna på greppbrädan. Finns det kanske tjockare strängar som inte är lindade?

Är detta ett vanligt problem med stränginstrument eller är det bara jag?
Du kan behöva fila ner stallet lite. Tag bara finkornigt sandpapper och fixa problemet.

Edit: Det är nog en kant som skaver på strängen/strängarna. Fila ner den så blir det bättre.
Citera
2018-06-22, 12:25
  #3
Avstängd
Kyzs avatar
Var går strängen av? Om det är på halsen är det möjligt att ett band ligger och skaver. Har för nuvarande samma problem med min gitarr. Fast där är det stallet som är feljusterat.
Citera
2018-06-22, 12:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Du kan behöva fila ner stallet lite. Tag bara finkornigt sandpapper och fixa problemet.

Edit: Det är nog en kant som skaver på strängen/strängarna. Fila ner den så blir det bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Var går strängen av? Om det är på halsen är det möjligt att ett band ligger och skaver. Har för nuvarande samma problem med min gitarr. Fast där är det stallet som är feljusterat.

Ok, det är dock på flera ställen, men framförallt för andra bandet. Det är en lite skräpig ukulele så det är inte otroligt att det faktiskt är flera band som skaver.

Tack för tipset. Jag ska undersöka om jag kan märka någon skillnad mellan banden.
Citera
2018-06-24, 19:41
  #5
Medlem
Förmodligen bör du köpa bättre, dvs dyrare, strängar. Prova Alvarez t ex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback