Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-07, 03:55
  #37
Medlem
Dashades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Finns det någon vuxen som skulle vilja bli barn igen? Är inte barndomen egentligen ett nödvändigt ont som bör göras så kort som möjligt? Eller borde man inte iallafall sluta uppmuntra barn att vara barn? Tex genom att göra barndomen så tråkig som möjligt, så att barnen ser fram emot dagen de blir vuxna och kan bestämma själva? Tänk också på hur utsatta barn är så länge de är barn.

Jag tänker också att den långa skolplikten i Sverige kanske gör mer skada än nytta, och kanske får barnen att tänka att de inte får bli vuxna och bestämma själva förrän de har uppnått en viss ålder. Vuxna klagar ofta på att barn är omogna. Men det kanske är vuxna som förhindrar barnen att mogna så tidigt som möjligt.

Man skulle kanske kunna avskaffa skolplikten efter lågstadiet, eller när barnet har lärt sig läsa. Sen ger man barnen böcker att läsa. Tex en bok som kan heta "Hur man blir vuxen". Och sen har barnen bara "utvecklingsplikt". Målet är att barnen ska få ett bevis/diplom som intygar att de är vuxna. Innan de har fått det beviset/diplomet, så får de inte vistas ute utan vuxet sällskap.

Rent teoretiskt skulle detta kunna innebära att en 5-åring kan få ett sådant bevis/diplom på att hen är vuxen. Men man ska förstås sätta väldigt höga krav för att ett barn ska få detta bevis/diplom. Barnen ska visa i en stor mängd olika tester, att de verkligen har förstått vad det innebär att vara vuxen och ta ansvar.

Vad tycker ni om denna idé?
Är det ens möjligt för ett barn att bli vuxen innan en viss ålder? Många barn blir väl mer ansvarstagande när tex deras föräldrar inte är så ansvarsfulla själva. Och det kanske tyder på att barnens mognad kan gå snabbare under rätt omständigheter.

Den iden rimmar ungefär lika bra som imiterade blodfläckar på dass papir, som för tonårsflickor kan verka avskräckande. Det är att bli vuxen gumman.
Citera
2018-08-23, 22:22
  #38
Medlem
Nu låter jag säkert som en Classic ”lagom” Svensson men jag skulle föredra en medelväg. Alltså att barn får utvecklats i sin egen takt men att man inte uppmuntrar till för snabb mognad t.ex. genom att sätta dem på internat i för tidig ålder, uppmuntrar 12-åringar utan skäggväxt att raka sig osv. Sommarjobbar själv som seglarinstruktör på läger och ser alltför många barn ta skada av för snabb mognad
Citera
2018-08-30, 23:33
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Finns det någon vuxen som skulle vilja bli barn igen? Är inte barndomen egentligen ett nödvändigt ont som bör göras så kort som möjligt? Eller borde man inte iallafall sluta uppmuntra barn att vara barn? Tex genom att göra barndomen så tråkig som möjligt, så att barnen ser fram emot dagen de blir vuxna och kan bestämma själva? Tänk också på hur utsatta barn är så länge de är barn.

Jag tänker också att den långa skolplikten i Sverige kanske gör mer skada än nytta, och kanske får barnen att tänka att de inte får bli vuxna och bestämma själva förrän de har uppnått en viss ålder. Vuxna klagar ofta på att barn är omogna. Men det kanske är vuxna som förhindrar barnen att mogna så tidigt som möjligt.

Man skulle kanske kunna avskaffa skolplikten efter lågstadiet, eller när barnet har lärt sig läsa. Sen ger man barnen böcker att läsa. Tex en bok som kan heta "Hur man blir vuxen". Och sen har barnen bara "utvecklingsplikt". Målet är att barnen ska få ett bevis/diplom som intygar att de är vuxna. Innan de har fått det beviset/diplomet, så får de inte vistas ute utan vuxet sällskap.

Rent teoretiskt skulle detta kunna innebära att en 5-åring kan få ett sådant bevis/diplom på att hen är vuxen. Men man ska förstås sätta väldigt höga krav för att ett barn ska få detta bevis/diplom. Barnen ska visa i en stor mängd olika tester, att de verkligen har förstått vad det innebär att vara vuxen och ta ansvar.

Vad tycker ni om denna idé?
Är det ens möjligt för ett barn att bli vuxen innan en viss ålder? Många barn blir väl mer ansvarstagande när tex deras föräldrar inte är så ansvarsfulla själva. Och det kanske tyder på att barnens mognad kan gå snabbare under rätt omständigheter.

Mycket bra förslag. Vi måste rädda vårt samhälle från den skadliga idén om den ädla vilden. Idioti är vad det är. Rousseaus Emile är väl själva roten till det onda?

Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Jag skulle jättegärna vara barn igen. Det var faktiskt en del av drivkraften att skaffa egna barn. Att få vara med och leka och busa och återuppleva lite barndom igen genom dem.

Du kanske inte hade en så bra barndom...? :/

Om definitionen av att vara barn är att man kan leka och busa kan ju alla räknas till barn. Du har nog ingen användbar definition av begreppet "barn" i åtanke. Men vem har det? Läkare kanske. Det är en floskel i dagligt tal.

Citat:
Ursprungligen postat av Fapboy4life
Jag ser det som tvärt om, vara vuxen är ett nödvändigt ont.
Skulle lätt vilja vara 6år igen om jag fick välja mellan det eller vara ekonomisk oberoende då man inte kan köpa sig till den lycka man kan uppleva som barn.
Kul för dig, mindre kul för de människor du tar rösträtt, samhällsgemenskap och ansvarskänsla ifrån genom att kalla dem barn bara för att de inte är i din ålder.
Att kalla folk för barn är bara ett fult maktspråk för att sätta yngre på plats när ens argument i en fråga börjar ta slut. "Du får inte därför att... du är ett barn." Att man skulle vara lyckligare som barn har du hittat på, eller förskönat i efterhand.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du har rätt i det du säger. Men när ett barn, får mer eller mindre, ta hand om hushåll, förälder och ge avkall på allt ett barn ska göra och uppleva, är det inte bra.
Det låter inte bra för någon, oavsett utvecklingsgrad eller ålder och har inte med diskussionen att göra.
Citera
2018-10-28, 09:54
  #40
Avstängd
Sen anser jag att skilsmässa i barnfamiljer har ett oförtjänt dåligt rykte. Och nu utgår jag från mig själv som är skilsmässobarn (sen 5-årsåldern).

Barn har troligen INGET behov av att se sina föräldrar kramas och säga att de älskar varandra (och än mindre se dem ha sex).

Däremot vill barn troligen träffa båda sina föräldrar regelbundet, och få kärlek ifrån dem båda. Och barn mår troligen dåligt av att höra skit från den ena föräldern (eller från någon annan) om den andre föräldern.
Sen mår barn dåligt av att vara fattiga, av att INTE få läxhjälp etc.

Och problemen i föregående stycke, råkar ofta bli resultatet av en skilsmässa, vilket kan förklara varför skilsmässobarn (tex jag) ofta får problem i livet.
Så om man kan kompensera för dessa problem, då borde skilsmässa kunna vara okomplicerat för ett barn.

Men att försöka skapa en "idealsituation" för barnen, och hålla ihop familjen till varje pris, det tror jag är onödigt (och gör en framtida skilsmässa ännu svårare). Hålla ihop med någon ska man enbart göra för sin egen skull, eller för den man håller ihop med möjligtvis. Men INTE för barnens skull.
För barnens EKONOMI kan det dock vara nödvändigt att hålla ihop familjen, eller iallafall fortsätta bo ihop. Men barnet måste lära sig att viss sorg är nödvändig, för att INTE ännu större sorg ska uppstå.
Citera
2020-08-25, 14:18
  #41
Medlem
King-Fjomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Finns det någon vuxen som skulle vilja bli barn igen? Är inte barndomen egentligen ett nödvändigt ont som bör göras så kort som möjligt? Eller borde man inte iallafall sluta uppmuntra barn att vara barn? Tex genom att göra barndomen så tråkig som möjligt, så att barnen ser fram emot dagen de blir vuxna och kan bestämma själva? Tänk också på hur utsatta barn är så länge de är barn.

Jag tänker också att den långa skolplikten i Sverige kanske gör mer skada än nytta, och kanske får barnen att tänka att de inte får bli vuxna och bestämma själva förrän de har uppnått en viss ålder. Vuxna klagar ofta på att barn är omogna. Men det kanske är vuxna som förhindrar barnen att mogna så tidigt som möjligt.

Man skulle kanske kunna avskaffa skolplikten efter lågstadiet, eller när barnet har lärt sig läsa. Sen ger man barnen böcker att läsa. Tex en bok som kan heta "Hur man blir vuxen". Och sen har barnen bara "utvecklingsplikt". Målet är att barnen ska få ett bevis/diplom som intygar att de är vuxna. Innan de har fått det beviset/diplomet, så får de inte vistas ute utan vuxet sällskap.

Rent teoretiskt skulle detta kunna innebära att en 5-åring kan få ett sådant bevis/diplom på att hen är vuxen. Men man ska förstås sätta väldigt höga krav för att ett barn ska få detta bevis/diplom. Barnen ska visa i en stor mängd olika tester, att de verkligen har förstått vad det innebär att vara vuxen och ta ansvar.

Vad tycker ni om denna idé?
Är det ens möjligt för ett barn att bli vuxen innan en viss ålder? Många barn blir väl mer ansvarstagande när tex deras föräldrar inte är så ansvarsfulla själva. Och det kanske tyder på att barnens mognad kan gå snabbare under rätt omständigheter.

Det här måste nog vara det dummaste jag läst på hela Flashback. Det är så dumt så jag tror: a) Att du trollar. b) Att du har tagit någon drog c) Att du själv jobbade som barn och vill förvägra andra rätten till en lycklig barndom. d) Att du är i någon neuros/psykos av något slag.

Till topic: Barn mognar i väldigt olika takt. Det finns 11-åringar som leker med leksaker, sen finns det andra 11-åringar som är bättre på att kommunicera än vuxna. Problemet ligger inte hos barnen omognad, utan vuxna som själva är omogna och ovilliga att i tu med deras problem. Barnen tar efter deras föräldras beteende och white-trashandet går i arv från generation till generation.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback