Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-07-16, 06:00
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Jag är själv väldigt empatisk, men har med tiden mer och mer förstått att jag skall tycka om också mig själv. Det finns många som vill utnyttja empatiska människors goda energi, de kan dränera en fullständigt och ge tillbaka negativ energi om man inte sätter stopp.
https://www.elephantjournal.com/2015...-a-narcissist/

Absolut! Helt rätt.

Tack för länken. Det är lustigt att du postade det, då jag har mina misstankar om att båda mina föräldrar eventuellt kan ha en narcissistisk personlighetsstörning. Det var det jag menade först, med att jag varit medberoende till andra.
Citera
2018-07-16, 07:17
  #50
Avstängd
känner av mycket av andras lidanden , tar åt mej för mycket för lätt och det påverkar mitt mående i längden , med frustration , grubblande och hopplöshet för mänskligheten .

vet att detta är skadligt i längden för mej , men min empati har också gett mej en hel del under livet .
jag ser ljusglimtarna tydligare när de dyker upp .
Citera
2018-07-16, 09:26
  #51
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Absolut! Helt rätt.

Tack för länken. Det är lustigt att du postade det, då jag har mina misstankar om att båda mina föräldrar eventuellt kan ha en narcissistisk personlighetsstörning. Det var det jag menade först, med att jag varit medberoende till andra.

Jag växte upp med en 100% narcissistisk förälder, upptäckte det när jag läste DSM3 men det går väl att checka av med valfri årgång eller annat material i ämnet.
Citera
2018-07-16, 11:30
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Jag växte upp med en 100% narcissistisk förälder, upptäckte det när jag läste DSM3 men det går väl att checka av med valfri årgång eller annat material i ämnet.

Ledsen att höra det, jobbigt!

Blev du det svarta fåret också? Det blev jag..
Citera
2018-07-16, 19:47
  #53
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Ledsen att höra det, jobbigt!

Blev du det svarta fåret också? Det blev jag..

man blir ju gärna det när man inte är anpassling, brorsan blev mer lierad med det förtryckande familjeklimatet och utåt sett mer ordentlig.

Det är ingen merit att vara välanpassad till varken ett sjukt samhälle eller dito familjeklimat.
Citera
2018-07-17, 07:57
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
man blir ju gärna det när man inte är anpassling, brorsan blev mer lierad med det förtryckande familjeklimatet och utåt sett mer ordentlig.

Det är ingen merit att vara välanpassad till varken ett sjukt samhälle eller dito familjeklimat.

Precis!

Det var samma här. Jag var för rebellisk för att passa in i min sjuka familj.
Citera
2018-07-25, 02:58
  #55
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Absolut! Helt rätt.

Tack för länken. Det är lustigt att du postade det, då jag har mina misstankar om att båda mina föräldrar eventuellt kan ha en narcissistisk personlighetsstörning. Det var det jag menade först, med att jag varit medberoende till andra.

Det är svårt att ändra på djuoa skador från barndomen.

Jag är fortfarande medberoende, jag engagerar mig för mycket med att hjälpa eller försöka hjälpa andra så det går ut över mig själv. Arbetet jag gjort och gör med mig själv är faktiskt enormt så krafterna är nästan slut.

Lärde mig en gång att om man mår riktigt dåligt så kan man hjälpa någon som har det ännu sämre och har gjort det mycket. Därigenom har jag själv kunnat känna ett värde och fyllt en funktion som gett mig kraft att överleva eller kraft att orka fortsätta existera.
Citera
2019-05-02, 08:10
  #56
Medlem
butofcourses avatar
Nej det är jag inte, för alla som lever utanför min sfär. Total avsaknad av empati för människor som inte finns i min närhet.

Te.x Utöya, kände ingenting när Breivik sköt ihjäl massa folk.

9/11 - samma sak där, tänkte mest att det var kul att det hände något.

Jag tycker det är en fantastisk egenskap att jag selektivt känner empati för enbart de närmaste. Resten av er skiter jag fullständigt i.
Citera
2019-05-02, 09:44
  #57
Medlem
Jag är ganska kass på empati om det inte rör mina närmaste; familj, vänner, partner o.s.v. Jag har också ganska lätt för att se alla som outbytbara. Ingen är ovärderlig och alla kan paja sitt eget rykte.
Citera
2019-05-02, 10:03
  #58
Medlem
Min familj spelade ut mig, dem var min akilleshäl. So watch out...
Citera
2019-05-09, 20:02
  #59
Medlem
fwtns avatar
Hsp?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback