Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-09, 15:47
  #13
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Hur länge var du utan antidepressiva innan du började igen?

Det kan inte vara så att det är antidepressiva som gör så att du blir deprimerad då?

Det är ju många som härdar ut i 12-18 månader efter att dom har slutat med antidepressiva och har sedan blivit bättre.

Har man tagit SSRI i 5-10 år så är det ju ganska så uppenbart att hjärnan behöver mycket tid på att sig att kunna sköta jobbet själv igen.

Oj. Jag minns inte. Två-tre år, typ. Tog de inte p g a depression utan mot tvångssyndrom och generaliserat ångestsyndrom.
Citera
2018-07-10, 13:29
  #14
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Jag åt antidepressiva i 6 år men bestämde mig för att sluta för ett antal månader sedan då jag ville testa att inte vara beroende av en medicin. Ska testa att må bra den naturliga vägen.

Min depression har blivit 7 resor värre nu än vad den var innan jag började med antidepressiva. Jag har dessutom fått fibromyalgi och blivit väldigt ljuskänslig. Det här med att depressionen har blivit värre ska tydligen vara vanligt när man har gått på SSRI så pass länge och sedan slutar har jag läst.

Att hjärnan måste vänja sig med att börja arbeta själv igen.

Men:

Är det verkligen vanligt att det tar så här pass länge för hjärnan att vänja sig? Det har trots allt gått ett halvår nu.

Jag har läst om folk vars depressioner blev betydligt värre i 1-2 år, men detta kan väl inte stämma? Min läkare sade att depressionen kunde bli värre i 1-2 månader, inte 1-2 år

"Jag hade en infektion men bestämde mig för att sluta med antibiotika för att jag inte vill vara beroende av mediciner. Ska testa att må bra den naturliga vägen. Varför är infektionen mycket värre nu efter sex månader??"

Många foliehattar i den här tråden...
Citera
2018-07-10, 13:49
  #15
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
"Jag hade en infektion men bestämde mig för att sluta med antibiotika för att jag inte vill vara beroende av mediciner. Ska testa att må bra den naturliga vägen. Varför är infektionen mycket värre nu efter sex månader??"

Många foliehattar i den här tråden...
Vad då, menar du att man bör stå på SSRI livet ut? Eller att alla berättelser om allvarliga utsättningssymtom är lögn?
Citera
2018-07-29, 14:54
  #16
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
"Jag hade en infektion men bestämde mig för att sluta med antibiotika för att jag inte vill vara beroende av mediciner. Ska testa att må bra den naturliga vägen. Varför är infektionen mycket värre nu efter sex månader??"

Många foliehattar i den här tråden...

Antar att du inte känner till Post-Acute Withdrawal Syndrome?



Citat:
Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) such as fluoxetine (Prozac) raise the levels of one or both of the neurotransmitters serotonin and norepinephrine in the brain by blocking their reabsorption by nerve cells. The exact mechanism responsible for improving depression symptoms is unknown, although it is clear adaptive changes take place in the brain when people take SSRIs. Individuals who stop taking these drugs can experience long-term withdrawal symptoms.


It may take up to two years before neurochemistry returns to something resembling a normal state. After the acute stage of withdrawal ends, the post-acute stage begins, with an array of troubling symptoms. This period can last for 20 months or longer and is often referred to as post-acute withdrawal syndrome (PAWS). Other terms include post-withdrawal, protracted withdrawal, prolonged withdrawal syndrome and protracted abstinence


Citat:
Although everyone experiences PAWS a little differently, the following are commonly reported symptoms:

Anxiety and panic attacks
Depression
Suicidal thoughts
Irritability
Sudden mood swings
Fatigue
Lack of motivation
Insomnia
Inability to concentrate
General cognitive impairment
Memory loss
Difficulty solving problems and thinking clearly
Obsessive thoughts
Fluctuating energy levels
Extreme drug cravings and obsessions
Anhedonia (the inability to feel pleasure from anything beyond use of the drug)

https://www.elementsbehavioralhealth...ages-symptoms/


Visst är det fina grejer som läkarna skriver ut till oss?
Citera
2018-07-30, 11:52
  #17
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Visst är det fina grejer som läkarna skriver ut till oss?
Snarare en anledning att inte bara sluta tvärt och "bestämma sig för att vara glad".

Du förstår inte att SSRI räddar många liv och hjälper folk att fungera normalt?
Citera
2018-07-30, 11:54
  #18
Avstängd
Testa meditera.
Citera
2018-07-30, 14:52
  #19
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Snarare en anledning att inte bara sluta tvärt och "bestämma sig för att vara glad".

Du förstår inte att SSRI räddar många liv och hjälper folk att fungera normalt?

SSRI är bara en tillfällig lösning på problemet.

Till slut så slutar det att fungera på många och då blir det helt plötsligt inte lika roligt längre när man ska sluta med eländet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback