Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 21:21
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Hur länge kan ett USB-minne lagra dess information?

Kan ett USB minne lagra minnet hur länge som helst?
__________________
Senast redigerad av olasvensson 2018-06-21 kl. 21:51.
Citera
2018-06-21, 21:31
  #2
Moderator
Tystnads avatar
10- 20 år vid normal användning.

Av alla dom USB minnen jag har har bara ett kraschat genom åren.
Citera
2018-06-21, 21:49
  #3
Medlem
TheWhoMans avatar
https://www.makeuseof.com/tag/hard-d...ge-media-last/
Citat:
USB flash drives aren’t a great option for archiving. Drive manufacturer Flashbay has said that data retention could theoretically be in the region of 60 to 80 years, if stored in a perfect environment. In reality, it is far lower.
Citera
2018-06-21, 21:50
  #4
Medlem
De flesta tillverkarna brukar garantera 10 år, men det gäller ett nytt oanvänt usbminne som du kopierar bilderna till och som sedan förvaras torrt och svalt, är det använt kan tiden snabbt minska till 1/3.
En SSD som inte strömsatts kan börja tappa data redan efter en vecka.
Citera
2018-06-21, 22:00
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Jag hittade ett gammalt USB minne som var fem år gammalt fungerande. Vad kräver det för att lagra ett USB längre än så, räcker det att man använder USB ibland genom USB porten (ett USB minne får väl ström från USB porten och därmed borde hålla längre?)

Är det strömmen genom USB porten som får ett USB att lagra minnet längre eller spelar det ingen roll?
Citera
2018-06-21, 22:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag hittade ett gammalt USB minne som var fem år gammalt fungerande. Vad kräver det för att lagra ett USB längre än så, räcker det att man använder USB ibland genom USB porten (ett USB minne får väl ström från USB porten och därmed borde hålla längre?)

Är det strömmen genom USB porten som får ett USB att lagra minnet längre eller spelar det ingen roll?
Det är nog mera kvaliten på stickan och förvaringen.
Citera
2018-06-21, 22:19
  #7
Medlem
https://www.flashbay.com/blog/usb-life-expectancy
Citera
2021-05-27, 01:23
  #8
Medlem
tazzos avatar
Jag behöver bumpa tråden.
Har nu läst på ordentligt och USB-minnen kan alltså teoretiskt sett behålla data många tiotals år, så länge den förvaras i den ideala miljön: torrt, svalt.

Man vill alltså förhindra oxidation.

Hur skall jag ordna en sådan miljö? Kan jag i princip lägga ned usb-minnet i en zip-påse och sedan fylla upp den med massa sådana här anti-fukt-påsar/kulor som man brukar hitta i nyköpta skor?

Eller vad ska jag göra?
Citera
2021-05-28, 09:46
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Jag behöver bumpa tråden.
Har nu läst på ordentligt och USB-minnen kan alltså teoretiskt sett behålla data många tiotals år, så länge den förvaras i den ideala miljön: torrt, svalt.

Man vill alltså förhindra oxidation.

Hur skall jag ordna en sådan miljö? Kan jag i princip lägga ned usb-minnet i en zip-påse och sedan fylla upp den med massa sådana här anti-fukt-påsar/kulor som man brukar hitta i nyköpta skor?

Eller vad ska jag göra?

Du ska köpa en hårddisk att arkivera data på och sen arkivera hårddisken på annan plats.
Magnetism försvinner aldrig om det inte utsätts för värme eller andra magnetfält. Även om mekaniken rostar bort så ligger informationen kvar och kan återställas.

Det bästa är ju att spara det i molnet, Google Drive el.likn. Då hamnar det också på magnetiskt media som man dessutom gör backup på.
Citera
2021-06-06, 18:06
  #10
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

Hur länge kan ett USB-minne lagra dess information?

Kan ett USB minne lagra minnet hur länge som helst?
USB-minnen du köper på stan är MLC teknologi. Dvs billigaste. De har urusel retntiontid.
Ligger minnet varm så kan data vara borta på ett år.

Vill du ha kvar datat så lagra svalt. Och krafta på det en gång i halvåret och spara undan lite data. Då kommer wear leveling mekanismen att skriva om datat. Dvs i praktiken göra en refresh.
Citera
2021-06-06, 19:55
  #11
Avstängd
53280s avatar
Det är svårt att förutse livslängd på USB minne och SSD diskar. Ett tips är alltid dubbel lagra viktig data på 2 olika minnen.
Citera
usb

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback