Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-07-08, 10:16
  #49
Medlem
Mackan52s avatar
Pojkrum (mitt)

Simpsons affischer och allehanda annan "grafik" (hade en snygg affisch på en rymdvarelse med texten "I'm only here for the beer) på väggen, skrivbord man faktiskt skrev på (datorn var ännu inte en mänsklig rättighet), gammal tjock-tv och SEGA, heltäckande matta och bokhylla proppfull med serietidningar man ärvt från storebror.
Citera
2018-07-08, 10:18
  #50
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Jag hade krukor med kaktusar längs fönster bänken och en ljusstake vintertid. Jag hade också ett skrivbord och stol med en lampa där jag satt och gjorde läxor, tecknade m.m. Har för mig jag hade garderoben med mina kläder i garderobsrummet bredvid mitt rum.

Jag hade också kaktusar! Varför i helvete fick vi kaktusar? Var det nån slags pik från de vuxna vi inte kunde förstå
Citera
2018-07-08, 22:05
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jag hade också kaktusar! Varför i helvete fick vi kaktusar? Var det nån slags pik från de vuxna vi inte kunde förstå

Det var rätt vanligt då, mina kompisar hade också det. Tror vissa har det än idag. Jag minns det var kaktusar och "köttätande växter" som var the big thing. En polare hade en köttätande växt som han påstod åt flugor och annat skräp. Så sjukt mycket myteri på den tiden.


Citera
2018-07-09, 02:28
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
/.../"köttätande växter" som var the big thing. En polare hade en köttätande växt som han påstod åt flugor och annat skräp. Så sjukt mycket myteri på den tiden.



Iofs ingen myt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Venus_flytrap
Citera
2018-07-09, 02:44
  #53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Planscher med söderhavsmotiv förekom också. Det djävliga är att jag slängde min break dance-plansch som var på franska. Omöjlig att hitta idag, finns vare sig på Tradera eller på Ebay.
Det känns mer som något någon av min barndoms äldre syskon skulle ha. Men för all del, det var ju på 90-talet det också.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jag hade också kaktusar! Varför i helvete fick vi kaktusar? Var det nån slags pik från de vuxna vi inte kunde förstå
Tonåriga är ofta rätt hopplösa varelser. Kaktusar är svåra att ha ihjäl. Jag hade en i typ tio år, den bara vägrade att dö.
Citera
2018-07-09, 09:44
  #54
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Det var rätt vanligt då, mina kompisar hade också det. Tror vissa har det än idag. Jag minns det var kaktusar och "köttätande växter" som var the big thing. En polare hade en köttätande växt som han påstod åt flugor och annat skräp. Så sjukt mycket myteri på den tiden.



Som sades, venus flugfällor. Polaren hade också en. Undrade alltid hur man matade en sådan, jagade man husflugor med flugsmällan och matade direkt till den? Flugfällan är ju vanligtvis nativ i trakter som har stora mängder flugor och insekter, polarens rum hade ju inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Tonåriga är ofta rätt hopplösa varelser. Kaktusar är svåra att ha ihjäl. Jag hade en i typ tio år, den bara vägrade att dö.

Förvisso. Men ska föräldrar inte sväva i nån slags rosa dimma bestående av godtrogenhet och hopp? Eller var det bara en fördom?
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2018-07-09 kl. 10:22.
Citera
2018-07-09, 11:56
  #55
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Som sades, venus flugfällor. Polaren hade också en. Undrade alltid hur man matade en sådan, jagade man husflugor med flugsmällan och matade direkt till den? Flugfällan är ju vanligtvis nativ i trakter som har stora mängder flugor och insekter, polarens rum hade ju inte det.
Dom där små varianterna käkar typ en fluga i veckan eller så och klarar sig bra på det. Annars kan man absolut fånga flugor, bedöva dom lite i frysen och sen mata sina Venus Flugfällor med dom.


Citat:
Förvisso. Men ska föräldrar inte sväva i nån slags rosa dimma bestående av godtrogenhet och hopp? Eller var det bara en fördom?
Jo men har man inte visat på några gröna fingrar men ändå tycker att man vill ha nån blomma på rummet, så är ju kaktusen ett bra val.
Citera
2018-07-09, 12:42
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Iofs ingen myt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Venus_flytrap

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Som sades, venus flugfällor. Polaren hade också en. Undrade alltid hur man matade en sådan, jagade man husflugor med flugsmällan och matade direkt till den? Flugfällan är ju vanligtvis nativ i trakter som har stora mängder flugor och insekter, polarens rum hade ju inte det.



Ah se där! Jag såg nämligen aldrig denna växt faktiskt äta en fluga därmed trodde jag aldrig på honom.
Citera
2018-07-09, 12:58
  #57
Medlem
InnesIs avatar
Mycket har nämnts redan men kanske kommer jag med något nytt:

Spegelvägg.

Posters från OKEJ.

Posters från affärer typ Gallerix, ofta med utomjordingar som motiv (Arkiv X var stort) eller snygga landskap. Antingen urbana som New Yorks skyline eller tropiska som någon strand på Hawaii. Även de posters med regler som fanns att köpa var vanligt på dörrarna. Även Cindy Crawford eller lite senare Pamela Andersson. Ville man vara lite alternativ kunde man ha Yasmine Bleeth ;-)

Postern på Tor gjord av Mårten Eskil Winge förekom på väggar men kanske oftare på tröjor.

Posters på hockeyspelare eller fotbollsspelare. De förstnämnda kom alltid från tidningen Pro Hockey.

Sverigeflagga (ofta fick den en hedersplats mitt över sängen i ett i övrigt fulltapetserat rum med posters).

Kombinerad CD och kassettbandspelare. Gärna två däck så att man lätt kunde spela in musik från ett kassettband till ett annat.

Walkman.

Möbler i furu (bokhylla, säng, byrå).

Lådor på hjul som man kunde förvara saker i under sängen.

Liten tjock-tv med en VHS-spelare (ibland inbyggd i TV'n).

Någon gammal tv-spelskonsoll. NES, SNES eller liknande.

CD-ställ med skivor i. Hårdrock/punk (AC/DC, GnR, Metallica, Ebba Grön), elektronisk musik (diverse samlingsskivor, Prodigy), Pojk/flickband (East 17, NkotB, Backstreat Boys, Spice Girls) eller de mycket vanliga radiosamlingarna (mest genomslagskraft hade nog Absolute Music).

I bokhyllan fanns en del böcker men också bilder på familj och VHS-samlingen. Det fanns också en typ av tidningsförvarare (minns ej vad de kallades) som man kunde ställa in tidningarna i och sean ställa upp i bokhyllan. Det fick plats 20-30 tidningar i varje kanske. http://185.99.36.77/~perwah/inrednin...825-114241.jpg

Leksaker fanns säkert men ofta lite undangömda. Kanske i lådorna under sängen? För pojkar TMNT, He-Man, Batman, Superman osv.


Telefoner i form av något roligt. En bil, en banan en golfbag.

Samling av små läskburkar av typen man får på flyget.

Lavalampor

Säng som var upphöjd så att man kunde ha skrivbordet under sängen.
Citera
2018-07-09, 13:26
  #58
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI

Posters från affärer typ Gallerix, ofta med utomjordingar som motiv (Arkiv X var stort) eller snygga landskap. Antingen urbana som New Yorks skyline eller tropiska som någon strand på Hawaii. Även de posters med regler som fanns att köpa var vanligt på dörrarna. Även Cindy Crawford eller lite senare Pamela Andersson. Ville man vara lite alternativ kunde man ha Yasmine Bleeth ;-)


Därifrån fick jag mina, verkligen mycket snygga motiv. Bra mycket bättre än resten av familjehemmets fula tavlor. I pojkrummet hängde den riktiga konsten
Citera
2018-08-04, 00:17
  #59
Medlem
Samling av "Date" parfymerna.
Samling av porslinsdjur.
Vitrinskåp där dessa stod uppradade.
Valfri hamster/råtta/marsvin i bur i sovrummet.
"Tyg-posters" av kändisar, ex. 2pac eller Biggie.
Coca-cola flaskor för veckopengssamling.
__________________
Senast redigerad av Clocking 2018-08-04 kl. 00:19.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback