Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 19:04
  #1
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Hej finns det någon bra programvara som kan lösenordskydda usb-minnen, jag vill helst ha det så att så fort minnet har tagits ur så krävs det lösen när det pluggas in i någon enhet.

Till mina sandisc minnen har jag Sandisc Secure acces men det programmet fungerar bara på sandisk minnen och det är inte riktigt som jag vill ha det, man behöver inte lösenordet direkt när man trycker i minnet utan man har den programvaran liggandes på minnet och där kan man öppna sitt "kassaskåp" med ett lösen, drag n dropa filer, och det tar en bra stund för större filer såsom videos bilder...

Finns den här programvaran och isf vad heter den/dom, finns den som freeware?

Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av JagBlirVansinnig 2018-06-21 kl. 19:09.
Citera
2018-06-21, 19:50
  #2
Medlem
Om du bara ska använda stickan i Windows-burkar så kan du använda bitlocker, då krävs ett lösenord innan du ens kan klicka dig in på stickan.
//A
Citera
2018-06-21, 21:26
  #3
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Om du bara ska använda stickan i Windows-burkar så kan du använda bitlocker, då krävs ett lösenord innan du ens kan klicka dig in på stickan.
//A

Vill kunna använda den i Android också, men tack så mycket för tipset!
__________________
Senast redigerad av JagBlirVansinnig 2018-06-21 kl. 21:32.
Citera
2018-07-10, 00:11
  #4
Medlem
X_surfers avatar
Prova Veracrypt i Windows och och EDS under Android

https://www.veracrypt.fr/en/Home.html

http://sovworks.com/eds/index.php

Veracrypt är gratis medans EDS finns i både betal och gratis-version.
Citera
2018-07-28, 08:44
  #5
Medlem
Vad använder du för OS? Har du Windows 8 och högre kan du använda ecryptfs på stickan. Ja, jag vet om att ecryptfs är ett filsystem som är inbyggt i Linux Kernel men eftersom att Win 8 och Win 10 har Linux Kernel som underliggande Kernel så går det. Du behöver dock ett paket för Win 10 som öppnar upp möjligheten att prata med Ubuntu-Kernel som finns under Win 8 och Win 10.

Ecryptfs är nog det bästa faktiskt, då den är som Bitlocks; helt native från Kernel.
Citera
2018-07-28, 11:38
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Skaffa ett sånt här säkerhets-USB. Jag fick ett av en vänlig själ här:
(FB) Säkerhets USB-minne inbyggd kryptering

Vet inte vad dom kostar. Men det sitter små knappar på det, o man måste slå in ett lösenord på själva stickan med knapparna. Bra för att t.ex. skydda från keyloggers.
Citera
2018-07-28, 13:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
...men eftersom att Win 8 och Win 10 har Linux Kernel som underliggande Kernel så går det. Du behöver dock ett paket för Win 10 som öppnar upp möjligheten att prata med Ubuntu-Kernel som finns under Win 8 och Win 10.

Förlåt, men vad pratar du om? Windows 8 och 10 har använder inte linux-kärnan överhuvudtaget. Det finns något som heter "Windows Subsystem för Linux" som gör det möjligt att köra vissa linux program på Windows, men inte heller det använder linux-kärnan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Window...stem_for_Linux
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback