Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 18:05
  #1
Medlem
Gällande självförsvar för frugan i den smått avlägsna villan, långt ifrån grannarna:


Jag undrar om några härinne känner till (med källor/länkar) vad vapenlagen (eller annan lag) säger om kofösare?

En kofösare är väl egentligen en el-pistol på en pinne? Borde inte det gå under vapenlagen då (precis som elpistol)? Går det under vapenlagen, dvs krävs licens? Eller finns det några öht restriktioner? Om inget licenskrav eller restriktioner finns: Får man traska runt med en sådan i sin väska (inte på sig i jackan)? Får man i alla fall ha den i sitt hem (notera: utan att djur finns med i bilden. Låt oss säga för att man vill skoja med sina kompisar och zappa dom i baken eller något. Man får ju fan inte vara dum och någonsin säga i något polissammanhang att "ja, vi har den här kofösaren i vår avlägsna villa som ligger lite öde, för att kunna försvara oss mot våldtäktssugna zigenare, vagabonder, somalier, och annat löst pack", för då åker man säkert dit för förberedelse till misshandel eller något i detta galna land)?

Är det samma styrka i en kofösare som i en el-pistol (taser är väl korrekt namn?)? Dvs fungerar den egentligen på samma sätt som en taser, dvs kan man använda den på samma sätt? Blir effekten densamma (typ en person som ramlar ihop och har svårt att orientera sig under 20 sek, om det nu är så vanliga tasers fungerar?)? Ger den t ex ifrån sig endast en "zap" när man tryckt, medan en taser kanske ger ifrån sig 5-10 "zap" per sekund samtidigt som man dessutom kan "hålla in" knappen på en taser? Osv etc etc...


Slaktmask (det finns visst olika typer?)? Samma frågor som ovan... (jag är medveten om att dessa dödar om man trycker dom mot kroppen/huvud, men hellre en död zigenare i farstrun än en analvåldtagen hustru samt son/dotter, och ev hund, i huset... )


Bultpistoler: finns det lite mindre sådana, sladdlösa, som skjuter iväg t ex muttrar eller spikar? Återigen, samma frågor som ovan. (+ hur drivs dom? Luft, kolsyra, krutpatroner...etc...?)

Skulle man få inbrott mitt i natten, så tänkte jag att istället för att man har en puffra i nattduksbordet, så drar man istället upp en bultpistol och nailar fast marodörerna mot väggen, från positionen där man ligger i sängen


Slutligen: var kan man köpa kofösare, slaktmaskar, samt bultpistoler?

Jag är jättetacksam för all information jag man få.
Citera
2018-06-21, 18:12
  #2
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Gällande självförsvar för frugan i den smått avlägsna villan, långt ifrån grannarna:


Jag undrar om några härinne känner till (med källor/länkar) vad vapenlagen (eller annan lag) säger om kofösare?

En kofösare är väl egentligen en el-pistol på en pinne? Borde inte det gå under vapenlagen då (precis som elpistol)? Går det under vapenlagen, dvs krävs licens? Eller finns det några öht restriktioner? Om inget licenskrav eller restriktioner finns: Får man traska runt med en sådan i sin väska (inte på sig i jackan)? Får man i alla fall ha den i sitt hem (notera: utan att djur finns med i bilden. Låt oss säga för att man vill skoja med sina kompisar och zappa dom i baken eller något. Man får ju fan inte vara dum och någonsin säga i något polissammanhang att "ja, vi har den här kofösaren i vår avlägsna villa som ligger lite öde, för att kunna försvara oss mot våldtäktssugna zigenare, vagabonder, somalier, och annat löst pack", för då åker man säkert dit för förberedelse till misshandel eller något i detta galna land)?

Är det samma styrka i en kofösare som i en el-pistol (taser är väl korrekt namn?)? Dvs fungerar den egentligen på samma sätt som en taser, dvs kan man använda den på samma sätt? Blir effekten densamma (typ en person som ramlar ihop och har svårt att orientera sig under 20 sek, om det nu är så vanliga tasers fungerar?)? Ger den t ex ifrån sig endast en "zap" när man tryckt, medan en taser kanske ger ifrån sig 5-10 "zap" per sekund samtidigt som man dessutom kan "hålla in" knappen på en taser? Osv etc etc...


Slaktmask (det finns visst olika typer?)? Samma frågor som ovan... (jag är medveten om att dessa dödar om man trycker dom mot kroppen/huvud, men hellre en död zigenare i farstrun än en analvåldtagen hustru samt son/dotter, och ev hund, i huset... )


Bultpistoler: finns det lite mindre sådana, sladdlösa, som skjuter iväg t ex muttrar eller spikar? Återigen, samma frågor som ovan. (+ hur drivs dom? Luft, kolsyra, krutpatroner...etc...?)

Skulle man få inbrott mitt i natten, så tänkte jag att istället för att man har en puffra i nattduksbordet, så drar man istället upp en bultpistol och nailar fast marodörerna mot väggen, från positionen där man ligger i sängen


Slutligen: var kan man köpa kofösare, slaktmaskar, samt bultpistoler?

Jag är jättetacksam för all information jag man få.

Finns spikpistoler som går på gas. Paslode har bra sådana.

Där är en säkerhetsmekanismen som gör att du måste trycka pistolen mot något för att avtryckar knappen sks fungera.

Går dock att hålla inne denna säkerhetsanordning med händerna istället och avlossa skott.

Det ska dock tilläggas att träffsäkerheten är väldigt dålig på avstånd.

Angående kofösare. Så om du bär den på stan utan något lagligt syfte så kan det falla under brott mot knivlagen men precis som knivar, batonger medmera så går det utmärkt att ha dem hemma.
Citera
2018-06-21, 19:37
  #3
Medlem
Slaktmask är licensfri och även ammunitionen till den.

När jag slaktar får så brukar jag hålla den någon sekund mot deras huvud tills de är lite stilla så att det verkligen tar rakt in. Om du ska använde den mot en angripare så får du göra på ett liknade sett så att den inte kommer för snett får då är det inte säkert att det ger någon effekt. Som du förstår så är det bara lugna inbrottstjuvar som den funkar på.

Personligen hade jag föredragit en brödkavel framför samtliga alternativ som du nämner.
Citera
2018-06-21, 21:16
  #4
Medlem
Bultpistolen har en pinne som skjuts ut när man skjuter - men den sitter fast -du kan alltså inte skjuta på håll.
Ganska värdelös för självförsvar...
Går att köpa lite överallt https://www.granngarden.se/slaktpist...stol/p/1018846
http://www.nimaab.se/se/grp/slaktpistoler.php
Citera
2018-06-22, 02:07
  #5
Avstängd
scoremaxs avatar
Nej, det här är en non-starter, inget av alternativen du nämner har en sportsocka att hämta jämfört med en vanlig påk, svärd,yxa,spjut, slamgun, arg hund,

Sisus och dom andra har rätt..
Citera
2018-06-22, 03:44
  #6
Medlem
213374Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej, det här är en non-starter, inget av alternativen du nämner har en sportsocka att hämta jämfört med en vanlig påk, svärd,yxa,spjut, slamgun, arg hund,

Sisus och dom andra har rätt..

En hammare är lättare att förklara bort efter polisen skådat den hammrade ziggisen i farstun än ett spjut! .....men jag hade uppskattat ett klipp på den polisen när han hittar en buse spetsad på ett spjut iofs
Citera
2018-06-22, 04:21
  #7
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 213374U
En hammare är lättare att förklara bort efter polisen skådat den hammrade ziggisen i farstun än ett spjut! .....men jag hade uppskattat ett klipp på den polisen när han hittar en buse spetsad på ett spjut iofs

Ja, jag lägger inga aspekter på det legala efterspelet.

Jag ser ett
https://www.knifecenter.com/item/CS9...cure-ex-sheath

som ett formidabelt välkomnande.
Citera
2018-06-22, 04:59
  #8
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Skaffa larm.

Din fru får då en liten dosa (som en liten nyckelring) att bära på sej hemma.

Går också att koppla så hon kan larma med mobilen om hon inte har på sej den lilla dosan.

Ärligt talat så är det inte många som kan försvara sej hemma även om de har vapen.

Men att låsa in sej och larma klarar de flesta.

Går att larma bottenvåningen om man sover uppe.

Dvs att "husets skal" är larmat.
Citera
2018-07-26, 20:02
  #9
Medlem
Är det någon sov vet någon tysk sida som säljer Tasers. Alttå en pistol som skjuter ut två elektroder. tacksam för tipps.. har gnolat som en galning men hittat varav stun guns.

/Osse
Citera
2018-07-26, 20:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossseosse
Är det någon sov vet någon tysk sida som säljer Tasers. Alttå en pistol som skjuter ut två elektroder. tacksam för tipps.. har gnolat som en galning men hittat varav stun guns.

/Osse
Du kan köpa stunguns och Tazerpistoler på wish. Annars finns dyra sidan http://www.stunguns.eu
Citera
2018-07-28, 19:13
  #11
Medlem
Jan66s avatar
Skaffa hund iställer, då får du vaksamhet på köpet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback