Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-21, 14:11
  #1
Medlem
kenopenos avatar
Min dementa pappa har fått en påminnelse från ett nedlagt AB. Påminnelsen är från 2016. Företaget är nedlagt sedan 2016. Så uppgifterna på bankgiro telefonnummer mm existerar inte längre.
De hotar med kronofogden.

Hur fungerar det i detta läget?

Min gamla pappa är idag gravt dement och minns ingenting om sina 40 senaste år, så vi barn försöker att göra vad vi kan för att sköta hans affärer. Men i detta läge är vi frågetecken om hur vi ska bemöta detta brev.
Citera
2018-06-21, 14:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenopeno
Min dementa pappa har fått en påminnelse från ett nedlagt AB. Påminnelsen är från 2016. Företaget är nedlagt sedan 2016. Så uppgifterna på bankgiro telefonnummer mm existerar inte längre.
De hotar med kronofogden.

Hur fungerar det i detta läget?

Min gamla pappa är idag gravt dement och minns ingenting om sina 40 senaste år, så vi barn försöker att göra vad vi kan för att sköta hans affärer. Men i detta läge är vi frågetecken om hur vi ska bemöta detta brev.

Är själva brevet du hittade med "hotelserna" från 2016, eller uppstod skulden då, varpå han nu fått en påminnelse från t.ex. konkursförvaltare eller kreditinstitut/inkassobolag som köpt fordran?
Citera
2018-06-21, 14:21
  #3
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Är själva brevet du hittade med "hotelserna" från 2016, eller uppstod skulden då, varpå han nu fått en påminnelse från t.ex. konkursförvaltare eller kreditinstitut/inkassobolag som köpt fordran?

Skulden är äldre.
Men brevet blev skickat från dem nu i juni 2018. Men fakturan (påminnelsen) var utskriven 2016 på företagets papper.
Med ordet ”påminnelse!!!!!” handskrivet tvärsöver fakturan.

Men företaget och alla deras uppgifter på fakturan existerar inte längre.
__________________
Senast redigerad av kenopeno 2018-06-21 kl. 14:24.
Citera
2018-06-21, 14:27
  #4
Medlem
Gneggars avatar
Om bolaget är i konkurs så kan det vara konkursförvaltaren som vill ha in pengarna.
Citera
2018-06-21, 14:31
  #5
Medlem
janne3xs avatar
Det är inget att bry sig om.
__________________
Senast redigerad av janne3x 2018-06-21 kl. 14:34.
Citera
2018-06-21, 14:31
  #6
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Är själva brevet du hittade med "hotelserna" från 2016, eller uppstod skulden då, varpå han nu fått en påminnelse från t.ex. konkursförvaltare eller kreditinstitut/inkassobolag som köpt fordran?

Kan en firma (AB) som blivit nedlagt 2016, sälja skulder till inkassobolag två år efter att bolaget blivit avvecklat?
Eller indriva via kronofogden?
Citera
2018-06-21, 14:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenopeno
Skulden är äldre.
Men brevet blev skickat från dem nu i juni 2018. Men fakturan (påminnelsen) var utskriven 2016 på företagets papper.
Med ordet ”påminnelse!!!!!” handskrivet tvärsöver fakturan.

Men företaget och alla deras uppgifter på fakturan existerar inte längre.

Ok, jag är fortfarande inte helt säker att jag förstår händelseförloppet, men jag gör ett försök till en förklaringsmodell.

När bolag läggs ned/går i konkurs försvinner inte skulder till bolaget per automatik. Det är inte ovanligt att olika institut köper "stockar" av gamla skulder till kraftigt rabatterat pris i hopp om att kunna driva in tillräckligt mycket för att gå med vinst. Jag säger inte med 100% säkerhet att det är fallet här, men det låter ganska rimligt i mina öron.

Det jag ställer mig frågande till är om den gamla påminnelsen i sig är det ända som skickades ut till din far. Det känns som att påminnelsen skickades som ett underlag för att visa på vilken skuld ett annat brev/sida i samma brev kräver in.

Finns det några som helst ledtrådar om vem avsändaren till brevet är? Eller är det rent av det nedlagda bolaget som själva kräver in sina gamla skulder utan att uppge några som helst betalningsalternativ?
Citera
2018-06-21, 14:36
  #8
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gneggar
Om bolaget är i konkurs så kan det vara konkursförvaltaren som vill ha in pengarna.

Nope inget konkursförvaltare. Det var på det nedlagda företagets papper och i deras kuvert. Så det måste vara någon som sparat deras kontorssaker.
Citera
2018-06-21, 14:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenopeno
Kan en firma (AB) som blivit nedlagt 2016, sälja skulder till inkassobolag två år efter att bolaget blivit avvecklat?
Eller indriva via kronofogden?

Jag vågar inte uttala mig om detta från ett juridiskt perspektiv då jag saknar expertkunskap om det.

Däremot ska väl en likvidation ske om ett AB läggs ned, varvid skulder skall betalas och tillgångar (däribland fordringar) säljas. Sen är det inte ovanligt att det kan ta lång tid innan den skuldsatte får ett nytt krav riktat mot sig från den nye fordringsägaren.

Moraliskt kan man tycka att det är fult, men i ärlighetens namn har de flesta som drabbas av detta rullat tummarna och hoppats rida ut preskriptionstiden utan att betala. Säger inte att det är fallet för din far, och jag beklagar hans tillstånd då jag själv vet hur jobbigt det är att se en närstående tappa minnet. Jag försöker endast ge lite perspektiv på situationen.
Citera
2018-06-21, 14:50
  #10
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Ok, jag är fortfarande inte helt säker att jag förstår händelseförloppet, men jag gör ett försök till en förklaringsmodell.

När bolag läggs ned/går i konkurs försvinner inte skulder till bolaget per automatik. Det är inte ovanligt att olika institut köper "stockar" av gamla skulder till kraftigt rabatterat pris i hopp om att kunna driva in tillräckligt mycket för att gå med vinst. Jag säger inte med 100% säkerhet att det är fallet här, men det låter ganska rimligt i mina öron.

Det jag ställer mig frågande till är om den gamla påminnelsen i sig är det ända som skickades ut till din far. Det känns som att påminnelsen skickades som ett underlag för att visa på vilken skuld ett annat brev/sida i samma brev kräver in.

Finns det några som helst ledtrådar om vem avsändaren till brevet är? Eller är det rent av det nedlagda bolaget som själva kräver in sina gamla skulder utan att uppge några som helst betalningsalternativ?

Okej jag ska vara så tydlig jag kan.

Det var brev skrivna av företagets gamla sekreterare (undertecknat av henne nu i juni) på det nedlagda företagets papper och kuvert. Så kontorsmaterial måste blivit sparat.

Min pappa arbetade på detta företag för många år sedan. Och fick ett lån av sin gamla chef för ca 10 år sedan.

Tydligen klarade han av att fullfölja sina avbetalningar en tid.

Vi har hjälpt honom de senaste två åren med hans räkningar och inte hört något från hans gamla arbetsplats. Förrän nu.
Så detta är nytt för oss.

Men allt verkar så märkligt. Brevet, brevpappret, kuverten, påminnelsen som är från företaget som blev nedlagt 2016.

Så vi känner oss så osäkra på hur vi ska bemöta dem.

Förtagets gamla sekreterare ska ringa mig på måndag (jag fick tag i någon som vägrade presentera sig och som förklarade att firman var nerlagd med ändå ville ha sina pengar och att den gamla sekreteraren skulle ringa på måndag)

Så jag känner att jag vill ha mer på fötterna innan jag pratar med dem.



Så ingen ny kreditor eller inkassobolag.
Citera
2018-06-21, 14:51
  #11
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenopeno
Nope inget konkursförvaltare. Det var på det nedlagda företagets papper och i deras kuvert. Så det måste vara någon som sparat deras kontorssaker.

Baserat på den (bristfälliga) informationen skulle jag bestridit fakturan, förutsatt att det inte var ett större belopp.

Den eventuella borgenären (som kräver betalt) får då vända sig till antingen Tingsrätten eller Kronofogdemyndigheten (KFM). Det troliga är att borgenären vänder sig till KFM och begär betalningsföreläggande. Det innebär att KFM frågar om ni erkänner skulden varpå tre alternativ finns; inget svar, erkänner, bestrider. De två första fallen resulterar i att borgenären får en exekutionstitel av KFM (som KFM då verkställer automatiskt). Det senare fallet resulterar i att borgenären tvingas överväga att dra er inför domstol.

När jag säger att jag personligen, baserat på det som framkommit, skulle bestridit fakturan så menar jag både påminnelsen och den som eventuellt kommer från KFM.
Citera
2018-06-21, 16:06
  #12
Medlem
Nicke08s avatar
Om företaget inte längre finns kan heller inte skulder drivas in. Vissa undantag finns dock. Dessa undantag drabbar i så fall dåvarande styrelse, enkelt förklarat.

Men hur som, företaget finns ej mer. Blir i princip omöjligt att dra in gamla skulder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback