Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 11:13
  #1
Medlem
blomodlarens avatar
Hej! Ska grilla lite hamburgare på midsommar och tänkte i vanlig ordning mala egen färs. Eftersom jag vill spara lite tid så putsade jag och skar upp allt kött igår, och tänkte mala färsen idag. Såg dock att man helst ska mala färsen samma dag som man äter den. Så blir att mala den imorgon istället. Vad jag undrar är:

Kan mitt kött bli dåligt för att jag skar upp det i bitar två dygn innan det ska malas? Det är alltså mindre bitar förberedda för malning.
__________________
Senast redigerad av blomodlaren 2018-06-21 kl. 11:27.
Citera
2018-06-21, 11:16
  #2
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Hade du en ren skärbräda kniv och tassar så lär det inte vara några problem!
Citera
2018-06-21, 11:56
  #3
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
Hade du en ren skärbräda kniv och tassar så lär det inte vara några problem!


Jag håller med.
Har du bara skött allt enl. reglerna så ska det absolut inte vara några problem.


Citera
2018-06-21, 13:45
  #4
Medlem
blomodlarens avatar
Skar upp det med mina vanliga knivar som var diskade sen jag använde dem sist. Använde plasthandskar och skärbräda i plast, la allt i en ursköljd rostfri stålbunke och skickade in i kylen med plast ovanpå bunken. Låter ok eller?
__________________
Senast redigerad av blomodlaren 2018-06-21 kl. 13:49.
Citera
2018-06-21, 13:48
  #5
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Skar upp det med mina vanliga knivar som var diskade sen jag använde dem sist. Använde plasthandskar och skärbräda, la allt i en ursköljd rostfri bunke och skickade in i kylen med plast ovanpå bunken. Låter ok eller?
Ingen fara.
Citera
2018-06-21, 14:00
  #6
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Skar upp det med mina vanliga knivar som var diskade sen jag använde dem sist. Använde plasthandskar och skärbräda i plast, la allt i en ursköljd rostfri stålbunke och skickade in i kylen med plast ovanpå bunken. Låter ok eller?

Exemplariskt, en nyfiken fråga bara, varför hade du handskar på dig?
Citera
2018-06-21, 14:14
  #7
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Skar upp det med mina vanliga knivar som var diskade sen jag använde dem sist. Använde plasthandskar och skärbräda i plast, la allt i en ursköljd rostfri stålbunke och skickade in i kylen med plast ovanpå bunken. Låter ok eller?

Köra plasthandskar vid kötthantering hemma låter som ruggigt professionellt.

Jag har nog endast använt handskar när jag en gång i tiden har arbetat med kött i butik. Och då vill jag minnas att jag ändå har plasthandskar hemma.

Som andra har skrivit, så borde det hålla sig helt bra så länge det står kallt (vilket jag antar att det gör i kylskåpet).
Citera
2018-06-21, 14:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Skar upp det med mina vanliga knivar som var diskade sen jag använde dem sist. Använde plasthandskar och skärbräda i plast, la allt i en ursköljd rostfri stålbunke och skickade in i kylen med plast ovanpå bunken. Låter ok eller?

Det där låter som en betydligt bättre hantering än hur de gör i dagligvaruhandeln. Låter mer än ok, du kan vara helt lugn. Hade mer än gärna ätit hos dig.
Citera
2018-06-21, 14:17
  #9
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Köra plasthandskar vid kötthantering hemma låter som ruggigt professionellt.

Jag har nog endast använt handskar när jag en gång i tiden har arbetat med kött i butik. Och då vill jag minnas att jag ändå har plasthandskar hemma.

Som andra har skrivit, så borde det hålla sig helt bra så länge det står kallt (vilket jag antar att det gör i kylskåpet).

Känns som att händerna är renare om man gnor av dom med varmt vatten och Yes innan man hanterar köttet en att dra på sig ett par plasthandskar?
Citera
2018-06-21, 15:50
  #10
Medlem
blomodlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
Exemplariskt, en nyfiken fråga bara, varför hade du handskar på dig?
Härligt! För att det kändes fräscht och mindre slabbigt. Brukar ha det när jag hanterar kyckling också.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Köra plasthandskar vid kötthantering hemma låter som ruggigt professionellt.

Jag har nog endast använt handskar när jag en gång i tiden har arbetat med kött i butik. Och då vill jag minnas att jag ändå har plasthandskar hemma.

Som andra har skrivit, så borde det hålla sig helt bra så länge det står kallt (vilket jag antar att det gör i kylskåpet).
Haha tack! Vad bra!

Citat:
Ursprungligen postat av amos820
Det där låter som en betydligt bättre hantering än hur de gör i dagligvaruhandeln. Låter mer än ok, du kan vara helt lugn. Hade mer än gärna ätit hos dig.
Skönt! Tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback