Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-21, 10:55
  #13
Medlem
Att brevlådan skall vara tillgänglig för iläggning a post är självklart, men finns det något krav på att de med bil skall komma så nära att risk för skada kan uppstå? Placera lådan på någon meters avstånd från körbar yta, tillse att det är fritt att gå fram till lådan ifråga.
Citera
2018-06-21, 11:04
  #14
Medlem
Mandingos avatar
Mura en sockel, filma när han pajar sin bil...
Citera
2018-06-21, 11:08
  #15
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
En kraftig fjäder som brevlådestolpen sitter i? Så lådan bara fjädrar undan när han trycker till den.

Den är svårt att bygga nån slags hinder, bilen måste komma intill lådan för att brevbäraren ska kunna lägga i posten.
Man får anställa en utdelare med längre armar annars. Nej, men postfördelaren behöver inte köra PÅ brevlådan för att lägga i posten.
Gjut två kraftiga stolpar nära brevlådan, så nära som möjligt utan problem för utdelningen, men ända precis så långt ut att bilen skadas om den vidrör brevlådan.
Citera
2018-06-21, 11:10
  #16
Medlem
MartinStLouiss avatar
Flytta brevlådan är mitt råd. Många tidningsutgivare som delar ut tidningar kör inte direkt försiktigt när de ska dela ut post, de kör ganska snabbt inne på gångvägar utanför villor osv.
Citera
2018-06-21, 11:34
  #17
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktrask1
Hej,

Jag har ett problem och söker mig nu till Flashback i hopp om hjälp.

Jag har under två års tid fått min brevlåda påkörd inte mindre än tre gånger, efter gång nummer två förstärkte jag stolpen och köpte en brevåda för närmare 1000:- i hopp om att den skulle klara en påkörning men icke. Under alla tre påkörningstillfällen har brevlådan blivit totalt demolerad och inte gått att återanvända. Grannen blev ögonvittne vid ett av tillfällena så jag vet med säkerhet att det är brevbäraren som är boven.

Postnord vägrar ta sitt ansvar och menar att dom inte kört på brevlådan, skulle jag däremot ha bevis i form av en video så skulle dom förse mig med en ny brevlåda. Vad kan jag göra för att postnord ska sluta köra på min brevlåda? Överväger att lägga ut spik framför brevlådan så kanske dom slutar köra så jävla nära men då löper jag risken att inte få någon post.

Mvh

Flytta brevlådan lång in på din tomt och sätt upp en skylt där det står typ "Hej din idiotbrevbärare min brevlåda är på baksidan och jag vill nu få min post utdelad där, nu måste du gå ut ur din bil så ha en trevlig dag".
Jag gillar din spikmatta idé, men jag hade nog satt brevlådan någonstans där de måste gå ut ur bilen eller satt den så det är lättare att lägga i posten från fönstret. Därför det är väl så den blivit påkörd?
Citera
2018-06-21, 11:41
  #18
Medlem
Flus avatar
En låda av gjutgjärn borde göra susen. Brevbäraren lär märka när han kör in i den.

https://cdon.se/hem-tradgard/postlad...42&fo_s=gplase
Citera
2018-06-21, 12:25
  #19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Eftersom att du har en granne som vittne kan du polisanmäla PostNord och dess brevbärare för smitning och skadegörelse. Sedan är det upp till Åklagare att bevisa.

Sätt ett järnstaket runt brevlådan och en skylt som står kör här---->.

För att det skall bli skadegörelse så måste brevbäraren haft uppsåt dvs. han måste med avsikt ha kört sönder din brevlåda. Att han kört klantigt kan aldrig bli skadegörelse. Smitning kan det möjligen vara men knappast skadegörelse för att det ju knappast sannolikt att brevbäraren kört sönder din brevlåda med berått mod.
Citera
2018-06-21, 17:07
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
För att det skall bli skadegörelse så måste brevbäraren haft uppsåt dvs. han måste med avsikt ha kört sönder din brevlåda. Att han kört klantigt kan aldrig bli skadegörelse. Smitning kan det möjligen vara men knappast skadegörelse för att det ju knappast sannolikt att brevbäraren kört sönder din brevlåda med berått mod.
Man (eller arbetsgivaren) är dock i många fall skyldig att ersätta skadan ska tilläggas. Där behöver ett direkt uppsåt inte finnas, utan det räcker med att man varit oaktsam.
Citera
2018-06-21, 18:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Man (eller arbetsgivaren) är dock i många fall skyldig att ersätta skadan ska tilläggas. Där behöver ett direkt uppsåt inte finnas, utan det räcker med att man varit oaktsam.
Eftersom det är ett trafikförsäkringspliktigt fordon så räcker det med att den som kör på lådan är vållande, kriteriet oaktsamhet är ej av intresse.
Citera
2018-06-21, 18:56
  #22
Medlem
Det finns åtskilliga mem skämtsamma förslag i tråden. Kan inte se mer än ett par alternativ för att undvika upprepning:

Något skydd placeras som gör att påkörning av lådan sker först sedan detta forcerats.
Lådan flyttas in tillräckligt långt för att möjligheten att nå den utan att lämna bilen är utesluten.

Att flytta den till helt annan plats är inte säkert att det accepteras, beror på hur det ser ut i området.
Övervakningskamera placerad vid brevlådan lär kräva tillstånd, dessutom tekniskt relativt komplicerat att få att fungera tillfredsställande, i synnerhet vintertid.
Citera
2018-06-22, 18:52
  #23
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktrask1
Hej,

Jag har ett problem och söker mig nu till Flashback i hopp om hjälp.

Jag har under två års tid fått min brevlåda påkörd inte mindre än tre gånger, efter gång nummer två förstärkte jag stolpen och köpte en brevåda för närmare 1000:- i hopp om att den skulle klara en påkörning men icke. Under alla tre påkörningstillfällen har brevlådan blivit totalt demolerad och inte gått att återanvända. Grannen blev ögonvittne vid ett av tillfällena så jag vet med säkerhet att det är brevbäraren som är boven.

Postnord vägrar ta sitt ansvar och menar att dom inte kört på brevlådan, skulle jag däremot ha bevis i form av en video så skulle dom förse mig med en ny brevlåda. Vad kan jag göra för att postnord ska sluta köra på min brevlåda? Överväger att lägga ut spik framför brevlådan så kanske dom slutar köra så jävla nära men då löper jag risken att inte få någon post.

Mvh
Förlåt om jag går lite OT här, du skall givetvis se Midvinterduell av Lars Molin.

https://www.oppetarkiv.se/video/3710534/midvinterduell

Jag tycker mig se vissa likheter mellan dina och Egon Lundins bekymmer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback