Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 08:20
  #1
Medlem
celestial.unicorns avatar
Mina föräldrar kommer från olika länder, den ena är Svensk, och den andra från ett asiatiskt land. Tack vare mina föräldrar så gick jag den Svenska utbildningen från 6-års till gymnasiet, men studerar nu utomlands.

Det var några år sedan jag var hemma i Sverige, och undrar därför om någon har koll på vad som gäller nu gällande att lära sig ett andra modersmål.
Jag fick själv aldrig chansen att lära mig mitt andra modersmål i skolan (de menade på att jag var Svensk), och min förälder som kommer från utlandet var inte så positiv till iden heller (lärde mig dock språket på eget bevåg).

Skulle även vilja höra om det finns fler med dubbel modersmål, om vad ni har för erfarenhet gällande detta och skolan.
Citera
2018-06-21, 08:44
  #2
Medlem
Drama-Llamas avatar
Det går att få modersmålsundervisning, även kallad hemspråksundervisning. Oftast sker detta utanför ordinarie skoltid. Prata med din rektor.

Edit: Jag antar att det är rimligt att utgå från att TS har fyllt 18. Då är det försent, och vill du lära dig ditt hemspråk får du fixa det på egen hand.
__________________
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-06-21 kl. 09:15.
Citera
2018-06-21, 09:09
  #3
Medlem
För barn så kan man få modersmålsundervisning under ordinarie skoltid.
Citera
2018-06-21, 14:35
  #4
Medlem
celestial.unicorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det går att få modersmålsundervisning, även kallad hemspråksundervisning. Oftast sker detta utanför ordinarie skoltid. Prata med din rektor.

Edit: Jag antar att det är rimligt att utgå från att TS har fyllt 18. Då är det försent, och vill du lära dig ditt hemspråk får du fixa det på egen hand.

Oj, ursäkta, jag är länge sedan för gammal för den här sortens utbildning. Undrade för att jag ska skriva en uppsats om det men vet inte riktigt vart jag ska börja.
Är mer nyfiken på människor som har erfarenhet i hemspråksundervisning (tack förresten, måste vara en ny företeelse då det inte fanns på min tid) och hur bra eller dåligt det fungerar i praktiken
Citera
2018-06-21, 14:36
  #5
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av celestial.unicorn
Oj, ursäkta, jag är länge sedan för gammal för den här sortens utbildning. Undrade för att jag ska skriva en uppsats om det men vet inte riktigt vart jag ska börja.
Är mer nyfiken på människor som har erfarenhet i hemspråksundervisning (tack förresten, måste vara en ny företeelse då det inte fanns på min tid) och hur bra eller dåligt det fungerar i praktiken
Hemspråksundervisning har erbjudits i allmänna skolor i Sverige sedan slutet av sextiotalet, men du kan ju vara äldre än så förstås.
Citera
2018-06-21, 14:37
  #6
Medlem
celestial.unicorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silencium
För barn så kan man få modersmålsundervisning under ordinarie skoltid.

Vet du hur ung man ska vara för att klassas som barn i detta sammanhang?
Citera
2018-06-21, 14:43
  #7
Medlem
celestial.unicorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Hemspråksundervisning har erbjudits i allmänna skolor i Sverige sedan slutet av sextiotalet, men du kan ju vara äldre än så förstås.

Oj är det sant!? :O Nej, riktigt så gammal är jag inte... Har alla haft rätt till detta, även om man är ensam inom ett språk, eller behöver man vara minst tio pers?
Jag kommer ihåg att jag frågade rektorerna under både mellan- och högstadiet men nekades båda gångerna då de sa att mitt modersmål var Svenska och att jag därför behövde samla på mig minst tio personer som också vill lära sig språket.
Citera
2018-06-21, 14:45
  #8
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av celestial.unicorn
Oj är det sant!? :O Nej, riktigt så gammal är jag inte... Har alla haft rätt till detta, även om man är ensam inom ett språk, eller behöver man vara minst tio pers?
Jag kommer ihåg att jag frågade rektorerna under både mellan- och högstadiet men nekades båda gångerna då de sa att mitt modersmål var Svenska och att jag därför behövde samla på mig minst tio personer som också vill lära sig språket.
Du kan läsa mer om förutsättningarna för modersmålsundervisning här:
https://www.skolverket.se/regler-och...lsundervisning
Citera
2018-06-28, 06:46
  #9
Medlem
celestial.unicorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Du kan läsa mer om förutsättningarna för modersmålsundervisning här:
https://www.skolverket.se/regler-och...lsundervisning


Tack så mycket!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback