Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 07:53
  #1
Medlem
BadCash81s avatar
Hade en diskussion med en äldre släkting om tvätt. Hon tvättar alltid handdukar och lakan i 90-95 grader för att det ska bli "bakteriefritt". Själv har jag aldrig någonsin använt annat än 40 och 60 grader, visste knappt att det fanns 90 grader på tvättmaskiner nuförtiden. Jag tvättar alltid handdukar och lakan i 60 grader och har aldrig upplevt några problem under de 20 år jag gjort så.

Var lite lustigt också att hennes definition av "vittvätt" var att det är samtliga handdukar och sängkläder oberoende av färg, medan min definition är att det är vita kläder etc.
Citera
2018-06-21, 08:03
  #2
Medlem
75190255508s avatar
Jag tvättar i så kallat "rörvarmt" vatten. Min tvättmaskin har inga värmeinställningar så det blir den värme som vattnet var från början.

Fördelen är att man inte behöver bry sig om färger och liknande.
Citera
2018-06-21, 09:13
  #3
Medlem
elastikmandens avatar
60 grader, och 40 till all "fintvätt". Min farmor strök och manglade allt. Det gör inte jag.😊
Citera
2018-06-21, 09:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Hade en diskussion med en äldre släkting om tvätt. Hon tvättar alltid handdukar och lakan i 90-95 grader för att det ska bli "bakteriefritt".
Handduk och lakan går på 60 grader, liksom kallsonger och strumpor. Hur tvättade din släkting de sistnämnda? Jeans tvättas också i 60 grader men sen blir det nog 40 grader för resten. Skulle vara någon yllegrej då som får vara 30 grader.
Citera
2018-06-21, 09:41
  #5
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Handduk och lakan går på 60 grader, liksom kallsonger och strumpor. Hur tvättade din släkting de sistnämnda? Jeans tvättas också i 60 grader men sen blir det nog 40 grader för resten. Skulle vara någon yllegrej då som får vara 30 grader.

Var nog bara sängkläder och handdukar som gick i 90 grader, utgår från att hon tvättar strumpor och underkläder i 60 grader... vilket i sig är lite komiskt, då dessa rimligtvis borde innehålla minst lika mycket "bakterier" som sängkläder och handdukar...
Citera
2018-06-21, 09:49
  #6
Medlem
Vad man däremot kan göra för att tvättmaskinen inte ska bli en bakteriehärd och föra vidare det är att köra den tom någon gång ibland på 90-95 grader (högsta möjliga) samt rengöra muffen (mellan trumma och lucka) ordentligt.
Citera
2018-06-21, 09:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Hade en diskussion med en äldre släkting om tvätt. Hon tvättar alltid handdukar och lakan i 90-95 grader för att det ska bli "bakteriefritt". Själv har jag aldrig någonsin använt annat än 40 och 60 grader, visste knappt att det fanns 90 grader på tvättmaskiner nuförtiden. Jag tvättar alltid handdukar och lakan i 60 grader och har aldrig upplevt några problem under de 20 år jag gjort så.

Var lite lustigt också att hennes definition av "vittvätt" var att det är samtliga handdukar och sängkläder oberoende av färg, medan min definition är att det är vita kläder etc.
Jag skulle tro att din äldre släkting har erfarenhet av tvätt av hemvävda lakan och handdukar då krävdes 90 grader för att få det rent. Ofta kokade man också tvätten, minns mormors jobb att tvätta alla vinterns lakan och handdukar (frotté fanns inte).
När det gäller definition så har jag samma som din äldre släkting. Vittvätt är lakan och handdukar oavsett färg och tvättas i för materialet lämplig temperatur, oftast 60 grader. Kläder oavsett färg är antingen kulörtvätt eller fintvätt, har dock aldrig sett någon vettig definition på det.
Det är mycket sällan jag idag tvättar i 90 grader dagens material tål ofta inte det. Utom gamla hemvävda bomullslakan.
Citera
2018-06-21, 10:21
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Underkläder, strumpor, sängkläder och handdukar 60 grader kulörtvätt. Skjortor, t-shirtar, byxor, tröjor etc, 40 grader kulörtvätt, eller om det är lätt smutsat/bara lite ofräscht så kör jag bara en snabbtvätt på 40 grader (tar bara 25 min). Sedan kan det hända att någon udda specialgrej får gå på något fintvättsprogram och 30 grader.

Jag har heller aldrig fattat varför tvättmaskiner har femtielva olika inställningar...
Citera
2018-06-21, 13:49
  #9
Avstängd
ALLT i 40 grader blandat både vitt och kulör. Hur skitiga kläder har folk som tvättar i 95 grader?
Samma kalsipper i en vecka med bromsspår och dimljus?
Lortiga kläder från barnen och smutsiga arbetskläderkläder tvättas givetvis i 60 grader.
__________________
Senast redigerad av bul-11-33 2018-06-21 kl. 13:53.
Citera
2018-06-21, 15:43
  #10
Medlem
Turbomachines avatar
Jag kör allt i 60 grader, två maskiner ena med arbetskläder andra med allt annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback