Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-25, 10:28
  #13
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag kan inte gdpr i detalj, men det är numera brottsligt att inte skicka all info man har om en person om han begär det, och sedan ta bort denna info. bara det merarbetet, om 1000-tals svenskar begär ut info, måste vara ett allvarligt ekonomiskt avbräck i en ganska liten rörelse sannolikt utan anställda.

Det kanske kan vara något och samtidig få utgivarbeviset indraget , så inte grundlagen skyddar fanskapet mer.
Citera
2018-06-27, 23:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag kan inte gdpr i detalj, men det är numera brottsligt att inte skicka all info man har om en person om han begär det, och sedan ta bort denna info. bara det merarbetet, om 1000-tals svenskar begär ut info, måste vara ett allvarligt ekonomiskt avbräck i en ganska liten rörelse sannolikt utan anställda.

Vad jag förstår skyddar utgivarbeviset honom. Det bästa skulle vara om man kunde hitta någon form av brottslighet som skulle göra att han förlorade sitt skydd.
Citera
2018-07-10, 23:56
  #15
Medlem
Vad är det för uppgifter dem vägrar radera?

Har hört av mig till merinfo en gång och då var det inga problem. Det gällde inte radering utan snarare justering
Citera
2018-08-09, 09:40
  #16
Medlem
b00b00s avatar
Merinfo.se är en helt värdelös sajt.
Kollade upp mig själv och mina uppgifter har inte uppdaterats på över ett år.
Kollade även upp andra personer som flyttat inom de senaste 2 åren och deras uppgifter har inte uppdaterats heller.

Håller den på att avvecklas?
Citera
2018-10-13, 21:55
  #17
Medlem
avmans avatar
Jag fattar inte hur Datainspektionen skiter fullständigt i GDPR. Inkompetenta idioter till jurister som tycker att det är lagligt att merinfo sprider personuppgifter om folk öppet på Internet.
Datainspektionen bör ses över, de gör inte sitt jobb. Merinfos Christian Nilsson bör åtalas.
Svenska folket sover, fy fan.
Citera
2018-10-15, 08:01
  #18
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Merinfo.se är en helt värdelös sajt.
Kollade upp mig själv och mina uppgifter har inte uppdaterats på över ett år.
Kollade även upp andra personer som flyttat inom de senaste 2 åren och deras uppgifter har inte uppdaterats heller.

Håller den på att avvecklas?

Merinfo börja tappa rakning på google, eftersom sajter som hitta.se har tagit över en del av merinfo konceptet.. Jag tro det bästa sättet få sajter som merinfo att bi nerlagd, att gör det riktig jobbig för ägaren av sajten på olika plan.
Citera
2018-10-17, 06:43
  #19
Medlem
avmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Anmäl till polisen (?) att merinfo bryter mot GDPR. Böterna för att göra detta är i miljonklassen.

Datainspektionen skyddar merinfo.se
Korruption, inkompetens eller ren idioti, i vilket fall, ett till bevis på att Sverige är en jävla diktatur som skyddar kriminella istället för offren.
Citera
2018-10-20, 16:15
  #20
Medlem
_killahs avatar
Jag förstår inte vad alla gnäller om? Efter att merinfo skulle försvinna då?
Då finns det tusentals andra likadana kvar, ratsit, hitta, birthday, eniro. Och antagligen skulle nya komma att ploppa upp.

Sedan finns alltid möjligheten att lyfta på luren och ringa Skatteverket och få reda på EXAKT allt om en specifik person. Följ upp det med ett samtal till Kronofogden, lantmäteriet osv.

Det är politikerna ni måste få att ändra lagen, inte hoppa på dom som följer den, det kommer liksom inte att hjälpa.
Citera
2018-10-20, 20:07
  #21
Medlem
q
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Jag förstår inte vad alla gnäller om? Efter att merinfo skulle försvinna då?
Då finns det tusentals andra likadana kvar, ratsit, hitta, birthday, eniro. Och antagligen skulle nya komma att ploppa upp.

Sedan finns alltid möjligheten att lyfta på luren och ringa Skatteverket och få reda på EXAKT allt om en specifik person. Följ upp det med ett samtal till Kronofogden, lantmäteriet osv.

Det är politikerna ni måste få att ändra lagen, inte hoppa på dom som följer den, det kommer liksom inte att hjälpa.

Intressant tanke. Två fel blir ett rätt enligt dig... Klart som fan det spelar roll om en oseriös aktör försvinner, att det seda finns andra kvar gör det bara lättare att fokusera på dessa.

Ja, det kommer nog alltid finnas personuppgifter över nätet så länge lagen inte ändras. Så i slutändan behövs nog en lagändring.

Din jämförelse med Skatteverket är inte alls samma sak som att ringa in.

Till att börja med kan du inte med Skatteverket fråga obegränsat med gånger, det krävs flera samtal. Vidare är det betydligt lättare att sitta och knappa på en dator än att ringa in någonstans, hamna i kö och sedan fråga en annan människa något som söker fram informationen.
Citera
2018-10-20, 20:48
  #22
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
q

Intressant tanke. Två fel blir ett rätt enligt dig... Klart som fan det spelar roll om en oseriös aktör försvinner, att det seda finns andra kvar gör det bara lättare att fokusera på dessa.



Ja, det kommer nog alltid finnas personuppgifter över nätet så länge lagen inte ändras. Så i slutändan behövs nog en lagändring.

Din jämförelse med Skatteverket är inte alls samma sak som att ringa in.

Till att börja med kan du inte med Skatteverket fråga obegränsat med gånger, det krävs flera samtal. Vidare är det betydligt lättare att sitta och knappa på en dator än att ringa in någonstans, hamna i kö och sedan fråga en annan människa något som söker fram informationen.

Absolut inte, men du måste ju angripa problemet, inte budbäraren. Det är ju helt poänglöst. Som att skjuta en brevduva, de kommer bara skicka en till.

Du kan fråga obegränsat jo, med flera samtal som du säger.

Jag fattade att ditt agg mot detta beror på att du ej fick ta bort uppgifter om dig själv? I sådana fall är det ju en lagändring du bör vilja åt, då en enskild aktör inte kommer hjälpa dig på något sätt. Sedan handlade de väl inte om att göra 100 tals sökningar, utan att du va "sur" för att du ej fick plocka bort dig själv?

Eller är du irriterad över att man kan söka information om folk i allmänhet?
Citera
2020-01-21, 23:17
  #23
Medlem
Han var misstänkt för ett av Sveriges största bedrägerier, då han startade bolagsregistret.se med samma logga som bolagsverket.se för att sedan skicka ut fakturor till alla Sveriges företagare.

Bolagsregistret som blev stämplat som ett bluffbolag över hela Sverige, sedan det gjorts flera hundra polisanmälningar om bluffakturor, har inte gjort något fel
Det konstaterar polisen i Varberg, som efter sin utredning kommit fram till att Bolagsregistrets utskick inte är brottsligt och att anmälningarna mot företaget därför kommer att skrivas av.
– Efter att ha varit i kontakt med åklagare står det klart att det utskick som Bolagsregistret gjort inte är bedrägeri, eller så kallade bluffakturor. Det framgår faktiskt i texten att det inte är en faktura utan ett erbjudande, säger kriminalkommissarie Karl-Arne Ockell i Varberg.
Polisen konstaterar att ägarna av Bolagsregistret haft en hög ambition och "i sin iver gjort smärre misstag som hela tiden har rättats till". Man har exempelvis inte tänkt på att den logotype som använts var snarlik Bolagsverket i Sundsvall.
– De som fått dessa utskick har troligen inte läst igenom texten riktigt utan tagit för givet att det handlar om bluffakturor, som annars skickas ut från olika håll i landet av folk som varken har besöksadress eller är anträffbara på telefon, påpekar Varbergspolisen.
Christian Nilsson är ansvarig utgivare för Bolagsregistret.
– Det här har påverkat oss alldeles enormt. Banken strypte vårt konto, men nu har man insett att det var fel liksom uppgifterna i media runt om i Sverige. En kvällstidning drog på ordentligt om oss och alltihopa var fel, säger han.
Citera
2020-01-21, 23:18
  #24
Medlem
Sen var det dags för kreditkontroller.se där han lurade människor att betala 299kr för en kreditkontroll som verkade vara gratis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback