Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 23:37
  #1
Medlem
Nu när GDPR har kommit så undrar jag hur det påverkar telemarketing företag i sverige?

Är det så att det är lagligt för telefonföretag att ringa upp vemsomhelst första gången utan att behöva tillstånd?

Jag har läst att i england så måste telefonförsäljare be om ditt tillstånd att få ringa upp dig igen i slutet av varje samtal. Så dom kan bara ringa upp varje person en gång och om inte dom får tillstånd att ringa upp igen då så får dom inte ringa igen. Gör dom det så kan dom få otroliga böter ifall dom blir anmälda, för dom kommer vara tvungna visa inspelningen där man kan höra att dom fått tillstånd att ringa upp igen.

Jag har läst att i USA så kan folk säga att telefonförsäljaren måste lägga dig i en "don't call list". Gör du det tydligt så har företaget 1 månad på sig att göra det, efter det så får dom inte ringa dig längre annars blir det stora böter.

Så det fungerar olika i alla länder och jag undrar hur fungerar det exakt i sverige?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback