Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-28, 23:50
  #217
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag har alltid uppfattat det så att serien löste det här problemet genom att bilden av Kalles familjeliv blev en ironisk skrattspegel (med ofta rätt sofistikerad ironisk komik). Visst, Kalle är ofta mycket mindre vuxen, mer galen och impulsiv än sina förnuftiga, pålästa och kunniga små brorsöner - och det är en del av upplägget. Minns att jag diskuterade serien (i pm) med en annan person här på FB som istället såg den som icke-ironisk, "realistisk" och därmed, enligt egen utsago, blev "förbannad på Kalle" eftersom han är en ren "kaosfarsa". Javisst, men det är ju en del av grejen med serien!

(Nu ska det tilläggas att han och jag hade läst KA i olika skeden, jag växte upp med den på 70-talet medan han hade läst den under 90-tal/00-tal och sedan på nytt när han själv blev pappa och ungarna blev intresserade - och det kan nog hända att Carl Barks och 60-70-talens tecknare berättade på ett litet annat sätt än nutida Kalletecknare.)

Även det där är ju ett tecken på att Disney faktiskt har varit ett ganska tolerant företag – eller likgiltigt om man så vill. Det som har betytt någonting för dem är de tecknade filmerna; serierna har däremot varit en licensprodukt bland andra, och därför har olika förlag och redaktioner kunnat få bygga ut Ankeborg och dess figurer på ett ganska okontrollerat sätt. Vilket också innebar att t.ex. Barks kunde få sitta hemma och hitta på nya figurer som Joakim von Anka, Oppfinnar-Jocke, Alexander Lukas utan att Disney lade sig i det.

Kalle själv var ju som sagt från början själv ett barn, en variant av Fiddler Pig när man försökte upprepa succén med Tre små grisar men denna gång stoppade in en anka i sjömanskostymen i stället. När Knattarna kom in i bilden, först i dagspresserien och sedan i den tecknade filmen Donald's Nephews, kunde de naturligtvis inte vara hans egna barn, de var ju bara en källa till veckans skämt och måste kunna vara borta i nästa serie eller film utan att någon undrade vad som hänt dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback