Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Är du hundra på hur valsedlarna funkar eller är det lite förvirrande för dig med?
Inte helt hundra
66,67%
10 röster
Lite förvirrande (eller mer)
33,33%
5 röster
2018-09-09, 11:26
  #121
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Det vet de inte, men dina valkuvert med röstsedlarna ligger kvar i det ytterkuvert tillsammans med ditt röstkort i din vallokal till kl 8 ikväll, så tills dess är det lätt att leta fram dina förtidsröster.

Tack, jag funderade på hur de kunde hålla koll på det eftersom förtidsrösten blir makulerad.
Citera
2018-09-09, 11:35
  #122
Medlem
Treantprotectors avatar
Jag röstade på parti X till riksdagen på blankt papper, men ville personrösta för kandidat till riksdagen tillhörande parti Z. Detta fick jag inte göra. Jag tycker denna människa från parti Z har sunda värderingar inom en viss fråga, men röstar på annat parti X som helhel. Varför får man inte rösta såhär? Jag blev tillsagd att jag bara får personrösta på personer tillhörande samma parti som jag röstar på. Jag ville mest dubbelkolla mer er flashbackare så att horan i vallokalen inte ljög för mig.
__________________
Senast redigerad av Treantprotector 2018-09-09 kl. 11:53.
Citera
2018-09-09, 13:35
  #123
Medlem
VanDeKamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Jag röstade på parti X till riksdagen på blankt papper, men ville personrösta för kandidat till riksdagen tillhörande parti Z. Detta fick jag inte göra. Jag tycker denna människa från parti Z har sunda värderingar inom en viss fråga, men röstar på annat parti X som helhel. Varför får man inte rösta såhär? Jag blev tillsagd att jag bara får personrösta på personer tillhörande samma parti som jag röstar på. Jag ville mest dubbelkolla mer er flashbackare så att horan i vallokalen inte ljög för mig.

Klart att det inte går att göra på det viset. Jag förstår din poäng, men det fungerar inte att vissa röstar två gånger. Man har en röst i vardera val.
Citera
2018-09-09, 13:39
  #124
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDeKamp
Klart att det inte går att göra på det viset. Jag förstår din poäng, men det fungerar inte att vissa röstar två gånger. Man har en röst i vardera val.

För mycket makt, jag förstår.
Citera
2018-09-09, 15:00
  #125
Medlem
extremt dum fråga kanske men får man ångra en valdagsröst?
Citera
2018-09-09, 15:34
  #126
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knibis
extremt dum fråga kanske men får man ångra en valdagsröst?

Nej, det kan man inte.
Citera
2018-09-09, 16:05
  #127
Medlem
antalpromilles avatar
Ångerrösta - hur funkar det rent praktiskt?

Hej,

Satt idag och diskuterade med några bekanta om att förtidsrösta och det faktum att man kan ändra sig efter att man förtidsröstat.

Men om man gör det så påstås det att den första röstningen makuleras, men hur vet man vilka röster man ska ta bort? Är inte förtidsröstningen anonym?
Citera
2018-09-09, 16:07
  #128
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Hej,

Satt idag och diskuterade med några bekanta om att förtidsrösta och det faktum att man kan ändra sig efter att man förtidsröstat.

Men om man gör det så påstås det att den första röstningen makuleras, men hur vet man vilka röster man ska ta bort? Är inte förtidsröstningen anonym?
de oöppnade valsedelskuverten förvaras med röstkortet.
Citera
2018-09-09, 16:07
  #129
Medlem
a2cs avatar
I förtidsröstningen så bifogar man ett röstkort. Där står dina personuppgifter. Dom som räknar rösterna, eller iallafall någon instans, kommer se att förnamn efternamn har lämnat 3 valkuvert. Om dom ser vad du röstat på vet jag inte, alltså om dessa uppgifter separeras.

Om du röstar nu igen för att ändra dig, så kan jag tänka mig att din förtidsröstning anges som ogiltig.

// addicted2chaos
Citera
2018-09-09, 16:10
  #130
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Det är enkelt. När vallokalen har stängt tas kuverten med förtidsrösterna fram. I dessa kuvert ligger i sin tur de förseglade kuverten med valsedlar och ett röstkort.

Man tar röstkortet och kontrollerar i vallängden om du röstat i vallokalen och blivit avprickad där. Då kastas dina förtidsröster. Om, inte så stoppas de ner i respektive valurna.
Citera
2018-09-09, 16:20
  #131
Moderator
Unitys avatar
Tråd infogad.
/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback