Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 20:56
  #1
Medlem
Som frågan lyder:
Kan man bo två pers på 16 kvm? Det är jag och min flickvän som ska bo där är det tänkt, med förutsättning att vi byter till större boende inom kort
Citera
2018-06-20, 20:57
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Självklart men gäller att möblera rätt.
Citera
2018-06-20, 20:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Självklart men gäller att möblera rätt.

Om det är hyres och man inte får flytta på skiten?
Citera
2018-06-20, 20:59
  #4
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnare
Som frågan lyder:
Kan man bo två pers på 16 kvm? Det är jag och min flickvän som ska bo där är det tänkt, med förutsättning att vi byter till större boende inom kort
En kortare period går det nog, men i längden blir det jobbigt, oavsett hur ni möblerar.
Citera
2018-06-20, 21:03
  #5
Medlem
Det är brutalt lätt att man kommer gå på varandras nerver.

Jag och min sambo bodde i min etta på 45 kvm och vi tyckte det var jobbigt efter ett tag.
Man behöver lite eget space.
Citera
2018-06-20, 21:05
  #6
Medlem
GormDenGamles avatar
Som i ett hotelrum.. Så tänk dig själv den tanken.
Citera
2018-06-20, 21:08
  #7
Medlem
Katzyns avatar
Finns väl familjer som bor på det sättet i något skjul på en soptipp. Givetvis går det.

Men det är nog klokt att ha i åtanke från början att det kan vara jobbigt att bo tillsammans på en sådan liten yta, och försöka att förekomma problemen genom att hitta strategier för att undvika att det ska bli jobbigt i onödan. Viktigt att tänka en extra gång på den andras behov av sömn, att få vara ostörd och så vidare. Se till att alltid plocka undan sina grejer direkt (för annars lär de rätt omgående ta över alla 16 kvm). Planera för att båda ska få lite egentid hemma medan den andra går ut ur lägenheten, så att inte ena partnern blir tvungen att välja mellan att aldrig få vara ensam eller att vandra runt i någon jävla park för att få vara det.
Citera
2018-06-20, 21:13
  #8
Medlem
Mackan52s avatar
Ja, om man verkligen känner varandra, inte har många ägodelar och verkligen inte har något annat val och alternativet bokstavligen är att sova på gatan och allra helst att det är en kort period.

Bäst vore om man kom överens om ett "schema" för boende så att man spenderar så lite tid som möjligt i rummet tillsammans och verkligen får "egen tid".
Citera
2018-06-20, 22:10
  #9
Medlem
morkfromorks avatar
Det går, jag har själv gjort det. Ett tips är att försöka dela ytan så man kan dra sig tillbaka lite om man vill.
Citera
2018-06-20, 22:21
  #10
Medlem
Hur stor är en husvagn eller husbil? Förmodligen mindre i de flesta fall. Där kan man bo en hel familj så nog går det. Allt handlar om de som ska bo där och hur de fungerar tillsammans.
Citera
2018-06-20, 22:32
  #11
Medlem
melk0rs avatar
För en kort period, med större boende inom en rimlig framtid lär det väl funka. Annars kan det, som flera nämnt, finnas risk att det tär en del på förhållandet.
Citera
2018-06-21, 09:52
  #12
Medlem
maxpowers avatar
Jag och min dåvarande tjej (nu fru) bodde drygt ett år på 13 kvadrat. Det var inga större problem. Var dock sjukt nice när vi sedan flyttade till en tvåa på ca 60m2.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback