Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 20:52
  #1
Medlem
tempeZZts avatar
Ja, det finns trådar som anknyter till det här, men ändå inte riktigt fullt ut, vilket visas av fullständig sökning på "papperskorgen".

https://www.flashback.org/sok/papperskorgen

Det handlar definitivt inte heller om huruvida det är rätt eller fel vid åtgärden.

Nåväl...

Jag tar några aktuella exempel:

(FB) Tips till Action kamera med huvudfäste
(FB) full auto co2 pistoler lagliga eller olagliga?
(FB) Ett ställe som fokuserar på kvinnohat? Finns det?
(FB) Neymars omtalade frisyr
osv...

Helt korrekta åtgärder, men skriv ALLTID vilken regel åtgärden baseras på. ALLTID!

Forumets nykomlingar läser bevisligen inte reglerna, och de gamla har inte alltid helt koll på dem heller, men om en användare vid varje papperskorgning fick regelns nummer angiven i korgningsmeddelandet så vore det i mina ögon utbildande.

I exemplen ovan, och i väldigt många andra, saknas detta. OK, "Inget för forum dittodatt", men skriv då också 0.02 eller 0.03 så att TS kan förkovra sig.

ALLTID!
__________________
Senast redigerad av tempeZZt 2018-06-20 kl. 20:55.
Citera
2018-06-20, 21:00
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Du har valt trådar som papperskorgats utan varning, då skrivs ingen regel ut, när varning delas ut så anges det i tråden eller via pm.
Citera
2018-06-20, 21:29
  #3
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det finns trådar som anknyter till det här, men ändå inte riktigt fullt ut, vilket visas av fullständig sökning på "papperskorgen".

https://www.flashback.org/sok/papperskorgen

Det handlar definitivt inte heller om huruvida det är rätt eller fel vid åtgärden.

Nåväl...

Jag tar några aktuella exempel:

(FB) Tips till Action kamera med huvudfäste
(FB) full auto co2 pistoler lagliga eller olagliga?
(FB) Ett ställe som fokuserar på kvinnohat? Finns det?
(FB) Neymars omtalade frisyr
osv...

Helt korrekta åtgärder, men skriv ALLTID vilken regel åtgärden baseras på. ALLTID!

Forumets nykomlingar läser bevisligen inte reglerna, och de gamla har inte alltid helt koll på dem heller, men om en användare vid varje papperskorgning fick regelns nummer angiven i korgningsmeddelandet så vore det i mina ögon utbildande.

I exemplen ovan, och i väldigt många andra, saknas detta. OK, "Inget för forum dittodatt", men skriv då också 0.02 eller 0.03 så att TS kan förkovra sig.

ALLTID!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du har valt trådar som papperskorgats utan varning, då skrivs ingen regel ut, när varning delas ut så anges det i tråden eller via pm.
Jag har högst sannolikt slarvat med det ibland, men visst tycker jag vi kan skriva varför vi papperskorgar en tråd. Kanske inte med regelnummer men väl:

"Jag gillar analsex men han vill spela X-box är inte en fråga för Politik Inrikes. PI --> Papperskorgen"

Exempelvis
Citera
2018-06-20, 21:31
  #4
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du har valt trådar som papperskorgats utan varning, då skrivs ingen regel ut, när varning delas ut så anges det i tråden eller via pm.
Är det uteslutet att man kan ändra på det då? Även i fall där varningar inte utdelas kan användarna vara betjänta av information om varför åtgärden vidtogs.
Citera
2018-06-20, 21:33
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du har valt trådar som papperskorgats utan varning, då skrivs ingen regel ut, när varning delas ut så anges det i tråden eller via pm.

My point var att det ALLTID ska skrivas ut i utbildande syfte. Det var det som var mitt forumförslag. Vad förstod du inte med versalerna i ALLTID?
Citera
2018-06-20, 21:38
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag har högst sannolikt slarvat med det ibland, men visst tycker jag vi kan skriva varför vi papperskorgar en tråd. Kanske inte med regelnummer men väl:

"Jag gillar analsex men han vill spela X-box är inte en fråga för Politik Inrikes. PI --> Papperskorgen"

Exempelvis

Jo, just ALLTID med regelnummer. OK, exemplet är självklart inte en fråga för PI, men varför? Hänvisa ALLTID till regel med nummer för ökad förståelse och lärdom.

Om det stått 0.02 eller 0.03 så hade TS kunnat tänka efter: "0. vadå, vad var det? Ska söka lite på forumet för att kolla"

OK, eget ansvar och så, men tydlighet från moderatorskollegiet ska ju också gälla, så...
Citera
2018-06-20, 21:43
  #7
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, just ALLTID med regelnummer. OK, exemplet är självklart inte en fråga för PI, men varför? Hänvisa ALLTID till regel med nummer för ökad förståelse och lärdom.

Om det stått 0.02 eller 0.03 så hade TS kunnat tänka efter: "0. vadå, vad var det? Ska söka lite på forumet för att kolla"

OK, eget ansvar och så, men tydlighet från moderatorskollegiet ska ju också gälla, så...
Det jag ville visa var att mitt exempel är ett brott mot 0.02 och/eller 0.03. Men visst kan man tänka sig att man skriver något i stil med att det är ett brott mot bägge reglerna.
Citera
2018-06-20, 21:50
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det jag ville visa var att mitt exempel är ett brott mot 0.02 och/eller 0.03. Men visst kan man tänka sig att man skriver något i stil med att det är ett brott mot bägge reglerna.

Precis. Bara det står något. I de exempel jag gav står det inget.

Exemplet du gav är ju ett bra exempel på både 0.02 och 0.03, men skriv då just 0.02/0.03.

Det finns ju gott om trådar i metadelen som anmärker på, och frågar om, just vad som är vad och varför och då menar jag inte bara eventuell distinktion mellan nämnda regler, utan flera. Dessa frågor borde minska med ökad tydlighet vid papperskorgning.
Citera
2018-06-20, 22:46
  #9
Medlem
C-3POs avatar
Jag delar inte uppfattningen om att det ska vara ett krav att skriva ut numret på den regel vi hänvisar till men jag håller med om att vi kan bli tydligare. I exemplet i TS finns en tråd som jag korgade tidigare idag och budskapet från mig i korgningsmeddelandet är att den bryter mot regel 0.04 vilket jag hade kunnat beskriva på ett tydligare sätt.
Citera
2018-06-20, 22:52
  #10
Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det finns trådar som anknyter till det här, men ändå inte riktigt fullt ut, vilket visas av fullständig sökning på "papperskorgen".

https://www.flashback.org/sok/papperskorgen

Det handlar definitivt inte heller om huruvida det är rätt eller fel vid åtgärden.

Nåväl...

Jag tar några aktuella exempel:

(FB) Tips till Action kamera med huvudfäste
(FB) full auto co2 pistoler lagliga eller olagliga?
(FB) Ett ställe som fokuserar på kvinnohat? Finns det?
(FB) Neymars omtalade frisyr
osv...

Helt korrekta åtgärder, men skriv ALLTID vilken regel åtgärden baseras på. ALLTID!

Forumets nykomlingar läser bevisligen inte reglerna, och de gamla har inte alltid helt koll på dem heller, men om en användare vid varje papperskorgning fick regelns nummer angiven i korgningsmeddelandet så vore det i mina ögon utbildande.

I exemplen ovan, och i väldigt många andra, saknas detta. OK, "Inget för forum dittodatt", men skriv då också 0.02 eller 0.03 så att TS kan förkovra sig.

ALLTID!

Det är ingen dum idé, oftast sker ju det men det borde nog vara alltid.


admin5
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback