Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 20:40
  #1
Medlem
Hej alla !

X skickade 150.000 till mitt konto o vi åkte o handlade guld för hela summan.nu har mitt bankkonto blivit fryst o banken ville att jag deklarerar transaktionerna(med namn,nummer osv på personen som skickat ).

Redovisade att en gammal bekant som jag hälsat på genom åren,oftast från avstånd ,stannade mig o frågade om han kunde föra över pengar till mig eftersom hans kort var sönder och han hade beställt massa guldpresenter för han ska på bröllop. Jag ställde upp och hjälpte min bekant att göra köpet när jag kontrollerat att det kommit in pengar.Sa även att jag inte blivit misstänksam eftersom de va från konto till konto,han gav de ju inte kontant liksom !!

har dock fått veta att de är någon som blivit av med dom här pengarna,vet inte hur dock.om de är med våld eller genom bedrägeri.

Kan jag dömas för penningtvätt alt medhjälp till penningtvätt även fast jag gjort de i god tro????utan uppsåt.
Tacksam för svar.
kan även passa på att fråga om de finns nån gräns hur länge dom får spärra mitt konto ? detta skedde 6april.tar dom inte hänsyn till att folk har hyra etc?
Citera
2018-06-20, 22:37
  #2
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglon
Hej alla !

X skickade 150.000 till mitt konto o vi åkte o handlade guld för hela summan.nu har mitt bankkonto blivit fryst o banken ville att jag deklarerar transaktionerna(med namn,nummer osv på personen som skickat ).

Redovisade att 1) en gammal bekant som jag hälsat på genom åren,oftast från avstånd ,stannade mig o frågade om han kunde föra över pengar till mig eftersom hans kort var sönder och han hade beställt massa guldpresenter för han ska på bröllop. Jag ställde upp och 2) hjälpte min bekant att göra köpet när jag kontrollerat att det kommit in pengar.Sa även att jag inte blivit misstänksam eftersom de va från konto till konto,han gav de ju inte kontant liksom !!

har dock fått veta att de är någon som blivit av med dom här pengarna,vet inte hur dock.om de är med våld eller genom bedrägeri.


Kan jag dömas för penningtvätt alt medhjälp till penningtvätt även fast jag gjort de i god tro????utan uppsåt.
Tacksam för svar.
kan även passa på att fråga om de finns nån gräns hur länge dom får spärra mitt konto ? detta skedde 6april.tar dom inte hänsyn till att folk har hyra etc?
1) Vad har du för tattarpolare? 'kortet gått sönder', 'bröllop', låter ju som värsta zigge-scamen.
2) det låter som medhjälp till penningtvätt, ja, vad trodde du?
eller trollar du? Väldigt underliga frågor kan jag tycka ...
Citera
2018-06-20, 22:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anglon
Hej alla !

X skickade 150.000 till mitt konto o vi åkte o handlade guld för hela summan.nu har mitt bankkonto blivit fryst o banken ville att jag deklarerar transaktionerna(med namn,nummer osv på personen som skickat ).

Redovisade att en gammal bekant som jag hälsat på genom åren,oftast från avstånd ,stannade mig o frågade om han kunde föra över pengar till mig eftersom hans kort var sönder och han hade beställt massa guldpresenter för han ska på bröllop. Jag ställde upp och hjälpte min bekant att göra köpet när jag kontrollerat att det kommit in pengar.Sa även att jag inte blivit misstänksam eftersom de va från konto till konto,han gav de ju inte kontant liksom !!

har dock fått veta att de är någon som blivit av med dom här pengarna,vet inte hur dock.om de är med våld eller genom bedrägeri.

Kan jag dömas för penningtvätt alt medhjälp till penningtvätt även fast jag gjort de i god tro????utan uppsåt.
Tacksam för svar.
kan även passa på att fråga om de finns nån gräns hur länge dom får spärra mitt konto ? detta skedde 6april.tar dom inte hänsyn till att folk har hyra etc?

Du skriver att hans kort var trasigt. Men man kan väl betala på annat sätt än med kortet? Internetbanken om man har sån, eller gå in på ett bankkontor och göra transaktionen där. Det låter som du blivit utnyttjad. Fick du se det trasiga kortet? Han ville väl inte ha in dessa pengar på sitt konto. För dom kommer från något skumt håll förstås? Och på skatteverket kan dom ju inte veta om du har hittat på hela denna historia om bröllopsgåvor och kompis. Dom tycker antagligen att du är så naiv, som dom aldrig skulle vara själva, så du blir svår att tro. Men det finns naiva människor. Och möjligen är du en.

Det är skumt med låst konto, då vet du antagligen inte vad som händer på ditt konto? Kan du se vad som händer på ditt konto? Det kan vara så att kronofogden har fått i uppdrag att driva in beloppet från dig. Förmodligen tar dom inte hänsyn till dig. Om dom ser dig som penningtvättare. Eller än värre att du på egen hand drivit in pengar till ditt konto. Genom utpressning eller nåt. Dom tror inte det finns någon som är så snäll att han lånar ut sitt konto till någon annan.

Du skrev att någon hade blivit av med dom här pengarna. Menar du att det var stulna redan innan dom hamnade på ditt konto? Det låter som du får svårt att visa dig oskyldig. Möjligtvis om du kan få papper på alla transaktioner. Kvitton och och kontoutdrag och även intyg från brudparet om vilka gåvor dom mottagit. (Det är svårt tro du gått på allt det här. Du kanske gjort tråden för att se om du kan få några tips om hur du skulle kunna slingra dig ur något som du själv är med i)?
Citera
2018-06-21, 07:11
  #4
Medlem
Din kompis hade säkert kunnat få ett nytt kort snabbt. Varför krångla till det?
Citera
2018-06-21, 11:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du skriver att hans kort var trasigt. Men man kan väl betala på annat sätt än med kortet? Internetbanken om man har sån, eller gå in på ett bankkontor och göra transaktionen där. Det låter som du blivit utnyttjad. Fick du se det trasiga kortet? Han ville väl inte ha in dessa pengar på sitt konto. För dom kommer från något skumt håll förstås? Och på skatteverket kan dom ju inte veta om du har hittat på hela denna historia om bröllopsgåvor och kompis. Dom tycker antagligen att du är så naiv, som dom aldrig skulle vara själva, så du blir svår att tro. Men det finns naiva människor. Och möjligen är du en.

Det är skumt med låst konto, då vet du antagligen inte vad som händer på ditt konto? Kan du se vad som händer på ditt konto? Det kan vara så att kronofogden har fått i uppdrag att driva in beloppet från dig. Förmodligen tar dom inte hänsyn till dig. Om dom ser dig som penningtvättare. Eller än värre att du på egen hand drivit in pengar till ditt konto. Genom utpressning eller nåt. Dom tror inte det finns någon som är så snäll att han lånar ut sitt konto till någon annan.

Du skrev att någon hade blivit av med dom här pengarna. Menar du att det var stulna redan innan dom hamnade på ditt konto? Det låter som du får svårt att visa dig oskyldig. Möjligtvis om du kan få papper på alla transaktioner. Kvitton och och kontoutdrag och även intyg från brudparet om vilka gåvor dom mottagit. (Det är svårt tro du gått på allt det här. Du kanske gjort tråden för att se om du kan få några tips om hur du skulle kunna slingra dig ur något som du själv är med i)?

Självklart visste jag i förväg att de var penningtvätt och att dom skulle sälja guldet direkt. och hela historien om trasigt kort o bröllop e bara BS.
Tror du man kan bli dömd även om man inte haft uppsåt,ifall jag inte förstått att de va penningtvätt.Nej mitt konto e helt låst o kan inte komma in på de längre,samma med bank ID.
Ja de verkar som de blivit stulna innan dom skickades till mig,vet inte hur dom blivit de dock.Ja de stämmer jag letar tips :P.... E de så orimligt att man inte förstår att de e penningtvätt och bara ställer upp för en gammal bekant ?? Jag kan ju vara en av dessa naiva människor som finns.Är inte inblandad i stölden utan bara guldköpet på 150k.någon som vet straffskala för medhjälp ?
Citera
2018-06-21, 11:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Din kompis hade säkert kunnat få ett nytt kort snabbt. Varför krångla till det?


han har redan ett kort skulle jag tro.vad hade du sagt i ett förhör ang detta?
Citera
2018-06-21, 11:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
1) Vad har du för tattarpolare? 'kortet gått sönder', 'bröllop', låter ju som värsta zigge-scamen.
2) det låter som medhjälp till penningtvätt, ja, vad trodde du?
eller trollar du? Väldigt underliga frågor kan jag tycka ...

Mmm en riktigt kurd-luffare,ska hämnas på honom nångång...trodde inte de eftersom jag inte förstått att de tvätta pengar.trodde bara jag gjorde ett vanligt köp :s ..straffskala på medhjälp till penningtvätt?
Citera
2018-06-21, 11:46
  #8
Medlem
Där ser man. Du kände till att det var en skumraskaffär.
Och ändå vill du ha hjälp med det.
Den som hjälper dig, i detta blir ju också delaktig - eller hur?
Du får det att framstå som du hjälpt någon. Men det kan ju vara du själv som köpt guldet och sålt det. Möjligtvis vet du inte varifrån personen fått pengarna innan dom kom in på ditt konto. Men det kan ju lika gärna vara du utövat utpressning? Och utpressningsoffret inte hade pengarna - utan snott dom från någon annan?
Och så har du varit snabb som attan att köpa guld bara för att sälja, och få kvitto på försäljningen. Jag antar att du är hälare då. Eventuellt är du även tjuv eller utpressare eller indrivare. Straff för häleri beror nog på storleken av godset. Står på internet om du googlar.
Citera
2018-06-21, 12:20
  #9
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglon
beställt massa guldpresenter för han ska på bröllop.


Citat:
Ursprungligen postat av Anglon
hjälpte min bekant att göra köpet när jag kontrollerat att det kommit in pengar.

Redan där spricker ju din historia.
Först har din kompis redan beställt sakerna själv (VAR kan man köpa guld för 150kkr på postorder/efterskottsbetalning? The police is gonna wanna KNOW that), och sen är det helt plötsligt DU som gör köpet..

Poff sade ballongen.


Citat:
Ursprungligen postat av Anglon
Kan jag dömas för penningtvätt alt medhjälp till penningtvätt även fast jag gjort de i god tro????utan uppsåt.

Ja, det kan du. Det finns ingenting som heter "God Tro" när det handlar om så stora belopp, så.. Den storyn håller inte någonstans i denna process.


Citat:
Ursprungligen postat av Anglon
kan även passa på att fråga om de finns nån gräns hur länge dom får spärra mitt konto ?

Tills utredningen är klar och skuldfrågorna är utredda ordentligt.


Citat:
Ursprungligen postat av Anglon
detta skedde 6april.tar dom inte hänsyn till att folk har hyra etc?

Nej, det är en hänsyn som kontoägaren själv förväntas ta gentemot sig själv.
Du får helt enkelt lösa dina hyror på andra sätt tills utredningen är klar.

Får jag föreslå att du kontaktar din arbetsgivare och ger honom ett annat konto på en annan bank dit han kan skicka din lön så länge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback