Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 20:23
  #1
Medlem
Hade tänkt att ställa frågan som ingen kan svara på men jag gör det ändå
Ska skaffa effektrör till en annars original utseende moped (crossmoped) och undrar vad är chansen att man blir stoppad och polisen testar moppen om man kör i 45 och följer reglerna snyggt och prydligt så fort det finns bilar eller folk i närheten??

Hade oxå tänkt att måla röret för att se lite mer orginal ut.

Bor ca en mil utan för en mindre stad, där jag bor och i området runt om är risken minimal men det är ju när man ska in till stan med skola m.m som risken finns. Är kanske 15 000 - 20 000 invånare i själva stan
Citera
2018-06-20, 21:16
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är en fråga som inte kan besvaras för det skiljer väldigt mycket från ställe till ställe, fordonstyp, klockslag etcetera men tål du inte att åka dit för att köra trimmat så ska du inte göra det.
Citera
2018-06-20, 21:22
  #3
Medlem
Trimmad moppe = oregistrerat fordon
Indraget körkort osv +böter

Lätt mc = registrerat fordon
= straff = kört utan giltig licens
Straff = böter


Så minst blir det om man istället kör lätt mc
Citera
2018-06-20, 21:57
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
I trafiken har vi inga rättigheter, bara skyldigheter.
Det gäller alla trafikanter, även mopeder.
Polisen "tycker" inget, uppträder du på ett lagvidrigt sätt ska du lagföras!
Citera
2018-06-21, 00:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är en fråga som inte kan besvaras för det skiljer väldigt mycket från ställe till ställe, fordonstyp, klockslag etcetera men tål du inte att åka dit för att köra trimmat så ska du inte göra det.

Inte att jag inte tål det vill bara minimera risken
__________________
Senast redigerad av Grantret 2018-06-21 kl. 00:46.
Citera
2018-06-21, 00:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
I trafiken har vi inga rättigheter, bara skyldigheter.
Det gäller alla trafikanter, även mopeder.
Polisen "tycker" inget, uppträder du på ett lagvidrigt sätt ska du lagföras!

Klart som fan att polisen kan tycka och tänka, dom har lagar dom ska hålla sig till men eftersom dom är människor så kan dom ibland göra undantag. Hur som helst det var inte frågan, frågan var om dom ens bryr sig om att stanna mig om jag kör lagligt och ansvars fullt. Och hur lätt dom ser att den är trimmad.
Citera
2018-06-21, 09:32
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
I trafiken har vi inga rättigheter, bara skyldigheter.
Det gäller alla trafikanter, även mopeder.
Polisen "tycker" inget, uppträder du på ett lagvidrigt sätt ska du lagföras!

Citat:
Ursprungligen postat av Grantret
Klart som fan att polisen kan tycka och tänka, dom har lagar dom ska hålla sig till men eftersom dom är människor så kan dom ibland göra undantag. Hur som helst det var inte frågan, frågan var om dom ens bryr sig om att stanna mig om jag kör lagligt och ansvars fullt. Och hur lätt dom ser att den är trimmad.
Kör du som folk finns det ingen anledning att stoppa dig.
Låter din moppe mycket kanske det händer.
Polisen har listor över hur alla delar ska se ut på mopeder.

Varför ska du förändra moppen om du inte ska utnyttja det?
Citera
2018-06-21, 12:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kör du som folk finns det ingen anledning att stoppa dig.
Låter din moppe mycket kanske det händer.
Polisen har listor över hur alla delar ska se ut på mopeder.

Varför ska du förändra moppen om du inte ska utnyttja det?

Tänkte ligga i laglig fart i/runtom stan men när man kommer ut på landsvägar där man vet att det inte står poliser runt hörnet så gasar man på.
Aaa det är ju om den låter isåfall, det är ju endå en crossmoped med effektrör så den kommer ju låta en del men det är väl bara lägga sig på högväxel med lite gas
Citera
2018-06-24, 08:17
  #9
Medlem
Parongatans avatar
Så länge man inte flåkör på cykelbanor, eller där det är olämpligt, inne i stadskärnan fullt bland människor, eller att mopeden låter förskräckligt högt, kommer polisen inte att göra någonting. Det är en god idé att göra effektröret mer likt original, genom att lacka det till någon neutral och intetsägande färg.

Väck ingen onödig uppmärksamhet. Har hjälmen på. Ha koll så att allt lyser som det ska, och ha alltid papper på minst trafikförsäkring, i plånboken. Kör lugnt och fint inne i stan, så kan du ha lite extra pulver på landsvägen under nätterna.

Men se till att maskinen inte låter alltför mycket. Välj inte det värsta trimmet, utan nöj dig med något som ger rejäl fart, men något som inte ger de där extremt högljudda maxvarven.
Citera
2018-06-25, 20:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Så länge man inte flåkör på cykelbanor, eller där det är olämpligt, inne i stadskärnan fullt bland människor, eller att mopeden låter förskräckligt högt, kommer polisen inte att göra någonting. Det är en god idé att göra effektröret mer likt original, genom att lacka det till någon neutral och intetsägande färg.

Väck ingen onödig uppmärksamhet. Har hjälmen på. Ha koll så att allt lyser som det ska, och ha alltid papper på minst trafikförsäkring, i plånboken. Kör lugnt och fint inne i stan, så kan du ha lite extra pulver på landsvägen under nätterna.

Men se till att maskinen inte låter alltför mycket. Välj inte det värsta trimmet, utan nöj dig med något som ger rejäl fart, men något som inte ger de där extremt högljudda maxvarven.

Detta var bra tips.
Just detta med ljud är att tänka på.
Och självklart vart du kör nånstans.
Mvh
Citera
2018-06-27, 00:59
  #11
Medlem
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonKalle
Detta var bra tips.
Just detta med ljud är att tänka på.
Och självklart vart du kör nånstans.
Mvh

Tack. Ja, så länge man inte utmärker sig genom ljud eller slarv, brukar man klara sig längre utan problem. Min egen erfarenhet är att om man undviker att reta upp poliser - eller andra som kan ringa efter polisen - är mycket vunnet. Det är lite samma som tullen. De är mest inriktade på droger och farliga föremål, än någon som tar med sig en Vodka-flaska för mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback