Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 18:37
  #1
Medlem
crillerts avatar
Ja som rubriken lyder så undrar jag om detta verkligen kan vara riktigt.

Jag driver enskild firma och säljer varor till andra företag (butiker)

I januari i år fick jag in en beställning från en kund och tillika polare till mig som driver/drev ett AB.

Fakturan blir inte betald och han kommer med undanflykter tills han helt slutar svara. Sen hör han av sig med förklaringen att han kommer att begäras i konkurs. Han har inga pengar men erbjuder mig att komma och hämta tillbaka varorna, vilket jag inte vill.

Jag pratade med konkursförvaltaren, han sa bokstavligen åt mig att bara släppa det och gå vidare. Det är för lite pengar för att engagera sig tyckte han (lätt o säga om andras pengar)

Nu fick jag reda på att butiken med alla inventarier, ink mina obetalda varor, har sålts på auktion, med endast ett bud, ett lågt bud.
Grejen är att iom att den min polare hade andra skulder, hyror, skatt mm så kommer jag inte få ett enda öre från nån. Kan detta verkligen vara rätt?
Kan man köpa varor med förmodat vetskap om en konkurs och sen komma undan utan att betala?
Totalbeloppet är under 10K med moms, men ändå.

Tack för svar, fridens
Citera
2018-06-20, 18:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillert
Ja som rubriken lyder så undrar jag om detta verkligen kan vara riktigt.

Jag driver enskild firma och säljer varor till andra företag (butiker)

I januari i år fick jag in en beställning från en kund och tillika polare till mig som driver/drev ett AB.

Fakturan blir inte betald och han kommer med undanflykter tills han helt slutar svara. Sen hör han av sig med förklaringen att han kommer att begäras i konkurs. Han har inga pengar men erbjuder mig att komma och hämta tillbaka varorna, vilket jag inte vill.

Jag pratade med konkursförvaltaren, han sa bokstavligen åt mig att bara släppa det och gå vidare. Det är för lite pengar för att engagera sig tyckte han (lätt o säga om andras pengar)

Nu fick jag reda på att butiken med alla inventarier, ink mina obetalda varor, har sålts på auktion, med endast ett bud, ett lågt bud.
Grejen är att iom att den min polare hade andra skulder, hyror, skatt mm så kommer jag inte få ett enda öre från nån. Kan detta verkligen vara rätt?
Kan man köpa varor med förmodat vetskap om en konkurs och sen komma undan utan att betala?
Totalbeloppet är under 10K med moms, men ändå.

Tack för svar, fridens
Har du bevakat din fordran så bör det bli utdelning i proportion till totala skulden i detta AB. Detta efter att prioriterade fordringar reglerats. Är skulderna totalt stora så kan det ändå bli så att leverantörer blir utan betalning helt.
Citera
2018-06-20, 18:47
  #3
Medlem
crillerts avatar
Jo jag har anmält och betalat (grrr) till Fogden så jag bör ju finnas med i nåt papper.
Citera
2018-06-20, 21:17
  #4
Medlem
En möjlighet kan ju vara om se om det finns möjlighet till ansvarsgenombrott, dvs personligt betalningsansvar för styrelse och, eventuell, VD.

Om man misstänker att mer än halva aktiekapitalet är förbrukat så måste bolaget inom rimlig tid (1-2 månader) genomföra en kontrollbalansräkning. Om man gör en sådan och konstaterar att det är förbrukat måste man ha en bolagsstämma och besluta om man ska likvidera eller driva vidare. Man har sedan 8 månader på sig att återställa aktiekapitalet.

Missar man något av dessa steg blir det personligt betalningsansvar.
Citera
2018-06-20, 21:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillert
Jo jag har anmält och betalat (grrr) till Fogden så jag bör ju finnas med i nåt papper.

Även anmält till konkursförvaltaren att ni är fordringsägare?
Citera
2018-06-20, 22:12
  #6
Medlem
Rickyklings avatar
Det finns olika steg för vilka som får pengar först vid en kunkurs. Leverantörer ligger sist på den listan, så inte säkert man får sina pengar. Är även din uppgift som leverantör och kolla upp eventuell köpares likviditet innan man säljer
Citera
2018-06-20, 23:02
  #7
Medlem
crillerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
En möjlighet kan ju vara om se om det finns möjlighet till ansvarsgenombrott, dvs personligt betalningsansvar för styrelse och, eventuell, VD.

Om man misstänker att mer än halva aktiekapitalet är förbrukat så måste bolaget inom rimlig tid (1-2 månader) genomföra en kontrollbalansräkning. Om man gör en sådan och konstaterar att det är förbrukat måste man ha en bolagsstämma och besluta om man ska likvidera eller driva vidare. Man har sedan 8 månader på sig att återställa aktiekapitalet.

Missar man något av dessa steg blir det personligt betalningsansvar.

Ok TACK =) Hur går jag tillväga för att få löst det? Polisanmälan?

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Även anmält till konkursförvaltaren att ni är fordringsägare?

Ja, det var då han sa åt mig att "glömma bort det" och skriva in den affären som förlust bara eftersom att det var för lite pengar att bråka om.

Citat:
Ursprungligen postat av Rickykling
Det finns olika steg för vilka som får pengar först vid en kunkurs. Leverantörer ligger sist på den listan, så inte säkert man får sina pengar. Är även din uppgift som leverantör och kolla upp eventuell köpares likviditet innan man säljer

Ja men i min bransch har alla betalningsanmärkningar =P
Citera
2018-06-20, 23:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillert
Ok TACK =) Hur går jag tillväga för att få löst det? Polisanmälan?



Ja, det var då han sa åt mig att "glömma bort det" och skriva in den affären som förlust bara eftersom att det var för lite pengar att bråka om.



Ja men i min bransch har alla betalningsanmärkningar =P

Konkursförvaltarens svar tyder på att det är lite eller ingenting kvar sedan prioriterade skulder har betalts.
Citera
2018-06-21, 00:15
  #9
Medlem
crillerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Konkursförvaltarens svar tyder på att det är lite eller ingenting kvar sedan prioriterade skulder har betalts.

Jo precis, men är det bara så enkelt? Man har ett AB, missköter det, och när man vet att man inte lämnat in bokslut + att det går ekonomiskt dåligt så köper man på sig varor och sen när konkursen är ett faktum så kan man lämna nycklarna o gå sin väg utan att pröjsa fordringar?
__________________
Senast redigerad av crillert 2018-06-21 kl. 00:22.
Citera
2018-06-21, 10:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillert
Jo precis, men är det bara så enkelt? Man har ett AB, missköter det, och när man vet att man inte lämnat in bokslut + att det går ekonomiskt dåligt så köper man på sig varor och sen när konkursen är ett faktum så kan man lämna nycklarna o gå sin väg utan att pröjsa fordringar?
Se gärna Urmelkottens inlägg #4. Styrelsen kan mycket väl bli personligt ansvarig om det kan påvisas att de förbrukat mer än halva aktiekapitalet och underlåtit att upprätta kontrollbalansräkning.
Gjorde ni någon kreditkontroll innan kredit beviljades?
Citera
2018-06-21, 11:54
  #11
Medlem
crillerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Se gärna Urmelkottens inlägg #4. Styrelsen kan mycket väl bli personligt ansvarig om det kan påvisas att de förbrukat mer än halva aktiekapitalet och underlåtit att upprätta kontrollbalansräkning.
Gjorde ni någon kreditkontroll innan kredit beviljades?


Ja hur går jag vidare med det? Är det polisanmälan?
Nej dessvärre inte, men det gör man ju inte regelbundet på sina kunder.
Citera
2018-06-21, 14:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillert
Ja hur går jag vidare med det? Är det polisanmälan?
Nej dessvärre inte, men det gör man ju inte regelbundet på sina kunder.

Polisen har inget med saken att göra, inget brott begånget, detta är civilrätt.
Att ta reda på hur förutsättningarna var i bolaget som gick i konkurs går att göra via konkursförvaltaren.
Måste tyvärr instämma i det svar du fick där inledningsvis, det är troligen inte meningsfullt att gräva i, skulle det händelsevis finnas underlag för att hävda personligt ansvar för någon i styrelsen så är den eller de som satt i styrelsen troligen medellösa.

Om du har regelbunden kreditförsäljning bör det finnas i rutin att regelbundet kontrollera även gamla kunder. De allra flesta kundförlusterna lär uppstå just av anledningen att man litat på att det sett lika bra ut som när krediten beviljades, kanske för tio år sedan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback