Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 16:02
  #1
Avstängd
Innefattar GDPR uppgifter som Lexbase lägger upp i sin databas, och kan man isåfall tvinga dem att ta bort de uppgifterna med hjälp av den nya lagen?
Citera
2018-06-20, 16:07
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Måste inte då staten bränna sina domstolsarkiv också. Allt lexbase gör väl är att plocka ut offentliga handlingar på nån annans begäran?
Citera
2018-06-20, 16:08
  #3
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doder7
Innefattar GDPR uppgifter som Lexbase lägger upp i sin databas, och kan man isåfall tvinga dem att ta bort de uppgifterna med hjälp av den nya lagen?

Det kan du inte göra.

GDPR artikel 10 reglerar detta, Lexbase har utgivningsbevis så därifrån kan man inte ta bort data.
Citera
2018-06-20, 17:17
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Måste inte då staten bränna sina domstolsarkiv också. Allt lexbase gör väl är att plocka ut offentliga handlingar på nån annans begäran?
Personuppgifter får inte läggas ut av vem som helst trots att det är offentliga uppgifter. Jag undrar om den nya EU-lagen kan påverka Lexbase.
Citera
2018-06-20, 17:19
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Det kan du inte göra.

GDPR artikel 10 reglerar detta, Lexbase har utgivningsbevis så därifrån kan man inte ta bort data.
Det står att ett sånt arkiv kräver tillstånd från en myndighet, hur ska man veta vilken myndighet det är?
Citera
2018-06-20, 17:51
  #6
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doder7
Innefattar GDPR uppgifter som Lexbase lägger upp i sin databas, och kan man isåfall tvinga dem att ta bort de uppgifterna med hjälp av den nya lagen?
Ansvarig utgivare.
Citera
2018-06-20, 20:27
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doder7
Innefattar GDPR uppgifter som Lexbase lägger upp i sin databas, och kan man isåfall tvinga dem att ta bort de uppgifterna med hjälp av den nya lagen?

Så här säger Lexbase själva:

Citat:
Kära privatkund,

Med anledning av EU:s dataskyddsförordning (2016/679) (”GDPR”), som träder i kraft den 25 maj 2018 har vi fått många frågor om användningen av Lexbase tjänst.

Privatpersoners behandling av personuppgifter genom Lexbase rättsdatabas som görs i ett led i verksamhet av privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll omfattas INTE av dataskyddsförordningen (GDPR). Det handlar således om behandling som är privat, utan koppling till yrkes- eller affärsmässig verksamhet.

Den information som Lexbase tillhandahåller från sin databas skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469). Det betyder att databasen och den information som kommer ifrån databasen är grundlagsskyddad vilket i sin tur innebär att GDPR inte gäller för Lexbase avseende information från databasen.

Med vänlig hälsning,
Lexbase.se
Citera
2023-11-06, 10:36
  #8
Medlem
Jag har nyligen begärt att ta bort Google sökresultat gällande Lexbase. De har nekat den i hänvisning till PII, som är något annat än GDPR, och kan därför inte ta bort det. Är det någon som har tips på hur det kan tas bort? Har av integritetsskäl tagit bort allt om mig på Google, men just den länken är kvar. Vilket gör det ännu "synligare" än innan. Trodde verkligen att allt skulle tas bort, men Google valde att ta bort allt utom just Lexbase. Både Ratsit, Mrkoll och annat togs bort utan problem. Någon som har tips?
Citera
2023-11-06, 13:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsnow
Jag har nyligen begärt att ta bort Google sökresultat gällande Lexbase. De har nekat den i hänvisning till PII, som är något annat än GDPR, och kan därför inte ta bort det. Är det någon som har tips på hur det kan tas bort? Har av integritetsskäl tagit bort allt om mig på Google, men just den länken är kvar. Vilket gör det ännu "synligare" än innan. Trodde verkligen att allt skulle tas bort, men Google valde att ta bort allt utom just Lexbase. Både Ratsit, Mrkoll och annat togs bort utan problem. Någon som har tips?
Du kan väl vända dig till Lexbase direkt. Hota med stämning om de inte gör det.
Citera
2023-11-06, 13:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Du kan väl vända dig till Lexbase direkt. Hota med stämning om de inte gör det.

De har utgivningsbevis och har tyvärr rätt att publicera det, oavsett hur fel det är moraliskt. Så att ta bort sig där är helt omöjligt. Däremot att ta bort just den länken från Google behöver jag hjälp med, även om det också verkar svårt. Är det någon här som har lyckats?
Citera
2023-11-06, 13:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsnow
De har utgivningsbevis och har tyvärr rätt att publicera det, oavsett hur fel det är moraliskt. Så att ta bort sig där är helt omöjligt. Däremot att ta bort just den länken från Google behöver jag hjälp med, även om det också verkar svårt. Är det någon här som har lyckats?
Inte nödvändigtvis. https://omni.se/hogsta-domstolen-vil...rkoll/a/nQVd35
MrKoll ingick förlikning med käranden, antagligen för att de var rädda att förlora i rätten vilket skulle tillintetgöra deras affärsmodell. Så det kan nog funka.
__________________
Senast redigerad av derfilo999 2023-11-06 kl. 13:55.
Citera
2023-11-06, 19:02
  #12
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsnow
De har utgivningsbevis och har tyvärr rätt att publicera det, oavsett hur fel det är moraliskt. Så att ta bort sig där är helt omöjligt. Däremot att ta bort just den länken från Google behöver jag hjälp med, även om det också verkar svårt. Är det någon här som har lyckats?

Det kanske löser sig snart
Läs denna tråd

(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback