Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-08-27, 18:37
  #109
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
så du baserar hela din filosofi på glykemiskt index? nånsin hört talas om glycemic load? (vet inte vad dom kallar det på svenska). glykemiskt index är ett mått på hur snabbt sockret tas upp i blodet. glycemic load däremot är ett mått på hur mycket glukos/socker som levereras.
Ja, jag kände till glycemic load långt före dig, den saken är säker. Här har du en liten hemlighet: glycemic load är baserad på glykemiskt index.

Om en kolhydratsprodukt har lågt glykemiskt index har den i de flesta fall låg glycemic load också. Eller menar du att det finns sockerarter med 110 i glykemiskt index, och med en låg glycemic load?

Nästa gång du försöker spela smart, så vore det ju bra om du visste vad du snackade om.

Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
alltså säger det inte mycket om blodsockervärden eller insulinspikar om man stirrar sig blind på bara glykemiskt index.
Öhh, jo. Glykemiskt index är fortfarande mycket relevant, och mer relevant än glycemic load. Sedan kan det ju vara bra att veta glycemic load också. Glycemic load får du reda på om du gångrar glykemiskt index med mängden kolhydrater och dividerar på 100.

Fan vilken efterbliven mainstreamtänkare du är.

Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
det intressanta är ju hur mycket socker man faktiskt får i sig. och det du kallar för långsamma kolhydrater innehåller en jäkla massa mer glukos än exempelvis frukt, och skjuter alltså upp ditt blodsockervärde betydligt högre. så den gubben går inte.
Det är inte glukos, socker eller sockerarter som är problemet, det är snarare deras höga glykemiska index och frånvaron av fibrer som är problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
för övrigt har de flesta frukter både lågt index och låg load. bara för att dom smakar sött betyder inte att dom levererar massa socker till blodet. den uppgiften står dina långsamma kolhydrater för.
Frukt är bra skit, om de äts hela och med fibrer. Jag äter flera kg frysta blåbär flera gånger i veckan, inga problem (mitt mål är att blåbär kommer vara min enda kolhydratskälla så småningom).

Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
palatinos är alltså en konstgjord produkt som folk tjänar feta pengar på. en variant av sukros. hälften så söt. helt ointressant, tycker jag.
Palatinos finns naturligt i bland annat honung. Kommersiellt palatinos är inte sukros, utan tillverkas med hjälp av enzymer osv, från olika kolhydratskällor. Återigen, palatinos är bra skit, och du är en korkad mainstreamtänkare som förespråkar underlägsenhet.
Citera
2018-08-27, 19:40
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ja, jag kände till glycemic load långt före dig, den saken är säker. Här har du en liten hemlighet: glycemic load är baserad på glykemiskt index.

Om en kolhydratsprodukt har lågt glykemiskt index har den i de flesta fall låg glycemic load också. Eller menar du att det finns sockerarter med 110 i glykemiskt index, och med en låg glycemic load?


men du, bimbon, kolla in vattenmelon t.ex, eller allehanda olika frukter.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det är inte glukos, socker eller sockerarter som är problemet, det är snarare deras höga glykemiska index och frånvaron av fibrer som är problemet.

jag citerar dig:

Nästa gång du försöker spela smart, så vore det ju bra om du visste vad du snackade om.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Frukt är bra skit, om de äts hela och med fibrer. Jag äter flera kg frysta blåbär flera gånger i veckan, inga problem (mitt mål är att blåbär kommer vara min enda kolhydratskälla så småningom).


jag skiter i vad du äter.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Palatinos finns naturligt i bland annat honung. Kommersiellt palatinos är inte sukros, utan tillverkas med hjälp av enzymer osv, från olika kolhydratskällor. Återigen, palatinos är bra skit, och du är en korkad mainstreamtänkare som förespråkar underlägsenhet.

palatinos är en fluga för lättlurade stackare.
Citera
2018-08-27, 19:44
  #111
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
men du, bimbon, kolla in vattenmelon t.ex, eller allehanda olika frukter.
Vem har sagt något om att vattenmelon eller andra frukter, har lågt glykemiskt index? Vad är din poäng? Varför drar du in vattenmelon i diskussionen?

Om fiberintaget är högt, är kolhydrater oavsett glykemiskt index, inte lika skadligt, bara så du förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
jag citerar dig:

Nästa gång du försöker spela smart, så vore det ju bra om du visste vad du snackade om.
Ja, förhoppningsvis lär du dig så småningom något.

Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
jag skiter i vad du äter.
Det borde du inte göra, men det är ömsesidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
palatinos är en fluga för lättlurade stackare.
Ja, för att "lastmohikan" på Flashback säger det. Samma iDiot som inte ens förstår skillnaden mellan glykemiskt index och peer-review, och försöker briljera med kunskap han inte förstår sig på. Samtidigt som varenda peer-reviewed, akademisk studie säger motsatsen. Men visst, du är en vetenskaplig auktoritet.

Åsna.
Citera
2018-08-27, 19:56
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Vem har sagt något om att vattenmelon eller andra frukter, har lågt glykemiskt index? Vad är din poäng? Varför drar du in vattenmelon i diskussionen?

det var du som sa att "Om en kolhydratsprodukt har lågt glykemiskt index har den i de flesta fall låg glycemic load också." men det stämmer ju inte när det gäller frukt. det var min poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ja, förhoppningsvis lär du dig så småningom något.

knappast av dig.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det borde du inte göra, men det är ömsesidigt.


du skiter också i vad du äter? förstod nästan det.
Citera
2019-01-04, 15:20
  #113
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Havetsfling
Jag har bara ätit bär, kött och potatis under dessa 2 veckor + vitaminer och mineraler från apoteket... Nu börjar det kännas tungt i hjärnan, ungefär som att jag har sprungit i 1 timma på löpband konstant. Blir jobbigt att bara vara ute och gå... Jag känner mig så här extremt sällan... Sover dessutom 10-12 timmar/dygn på det.

Har jag för lite salt i kroppen eller vad är det? Ska det vara så här utan socker?

du käkar ju potatis o effekten av det e ju ungefär samma som att käka socker. sa antar inte att det e pga att du undviker raffinerat socker
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback