Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-20, 14:40
  #13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Jag har dammsugit datorer i alla år vad skulle problemet vara med det? Man läser om esd statiskelectrisitet men herre gud då skulle man ju inte kunna ha en dammsugare nära en dator när man dammsuger huset.
Förmodligen ska man använda tryckluft för att företag vill sälja dyr luft på burk...

Nu förstår jag att du inte är så duktig på elektronik och elektricitet...

När din dator står på golvet, oavsett ifall du dammsuger kring den eller inte, så utgår jag ifrån att hela datorlådan är stängd! Därmed fungerar datorlådan som "farradays bur" och skyddar då elektroniken innanför datorlådan..

Men när man ska blåsa ren en dator från damm så är det brukligt att man öppnar en av sidorna på datorn (dvs. man förstör "bur-effekten") och då elektroniken inte längre skyddas av den BUR som lådan annars utgör så blir dessa extra utsatta för urladdning av statisk laddning...

Dessutom, Tryckluft via kompressor måste ha en ORDENTLIGT BRA OLJESEPARERARE för att inte skada elektroniken med uppbyggnad av den olja som kompressorpumpen har för att inte skära ihop.
(Dessutom kan trycket lätt bli alltför högt, direkt från en kompressor.. )

1:a gången kan gå bra, men allteftersom byggs mer och mer oljesprut upp varvid en mindre kortslutning sker... Tryckluft på burk GARANTERAS vara helt fri från olja och orenheter!

Du köper alltså inte LUFTEN, du köper luft fri från olja och andra orenheter!

PS! Man skall inte dammsuga datorer, då dammsugare (som oftast är nästan helt tillverkade i plast) bygger upp en hög statisk laddning när de släpas runt på mattor och golv.. Den statiska laddningen kan skada din elektronik så den sakta försämras och till slut inte klarar av att fungera..
Modern elektronik är mycket känsligare än 10 år gammal elektronik.. DS!
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2018-06-20 kl. 14:45.
Citera
2018-06-20, 16:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Tack för ditt tips. Jag får väl ta mig en tur in till Kjell och köpa lite "luft på burk". Bor på landet så det får bli trädgården. Får väl vara försiktig så jag inte får in några insekter typ myror i datorn.

Btw, jag antar att det inte finns några komponenter i datorn som är känsliga mot starkt solljus?

"Tryckluft på burk" är mirakelmedel mot damm i datorer. Blås skiten utomhus eller hugg med dammsugaren för all skit som flyger runt.

Det tar 45 sekunder max, eller hade du tänkt dig att smeta in burken i honung och låta den stå en stund innan eller? Insekter är ditt sista problem.
__________________
Senast redigerad av Thamiel 2018-06-20 kl. 16:12.
Citera
2018-06-20, 16:10
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Nu förstår jag att du inte är så duktig på elektronik och elektricitet...

När din dator står på golvet, oavsett ifall du dammsuger kring den eller inte, så utgår jag ifrån att hela datorlådan är stängd! Därmed fungerar datorlådan som "farradays bur" och skyddar då elektroniken innanför datorlådan..

Men när man ska blåsa ren en dator från damm så är det brukligt att man öppnar en av sidorna på datorn (dvs. man förstör "bur-effekten") och då elektroniken inte längre skyddas av den BUR som lådan annars utgör så blir dessa extra utsatta för urladdning av statisk laddning...

Dessutom, Tryckluft via kompressor måste ha en ORDENTLIGT BRA OLJESEPARERARE för att inte skada elektroniken med uppbyggnad av den olja som kompressorpumpen har för att inte skära ihop.
(Dessutom kan trycket lätt bli alltför högt, direkt från en kompressor.. )

1:a gången kan gå bra, men allteftersom byggs mer och mer oljesprut upp varvid en mindre kortslutning sker... Tryckluft på burk GARANTERAS vara helt fri från olja och orenheter!

Du köper alltså inte LUFTEN, du köper luft fri från olja och andra orenheter!

PS! Man skall inte dammsuga datorer, då dammsugare (som oftast är nästan helt tillverkade i plast) bygger upp en hög statisk laddning när de släpas runt på mattor och golv.. Den statiska laddningen kan skada din elektronik så den sakta försämras och till slut inte klarar av att fungera..
Modern elektronik är mycket känsligare än 10 år gammal elektronik.. DS!

Tack för alla varningar! jag läste lite på sidan som du gör reklam för i din signatur så nu vågar jag inte ens googla längre med tanke på alla risker, förmodligen säljer jag nog datorn nu.
Citera
2018-06-20, 16:12
  #16
Medlem
Luft på burk är värdelöst om man vill få bort allt ingrott damm, den tar i bästa fall bort översta lagret.

Rengöra tgb ja, men damma ur ex ett nätagg, nej
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2018-06-20 kl. 16:16.
Citera
2018-06-20, 18:07
  #17
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2018-06-24, 08:23
  #18
Medlem
Helt otroligt va damm det kan bli i en dator...!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback