Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 10:45
  #1
Medlem
JAPLHs avatar
Köpte nyss en gammal Harman Kardon 430. Får det inte att fungera. Ljudet brusar och det smäller i högtalarna.

- Har kopplat röd kontakt från skivspelaren till övre uttaget (left) på phono-ingången. Samt svart till det undre (right). Samt jordkabel till "gnd".

- Högtalarna har jag kopplat till "Speaker system 1" plus till rött (left), samt minus till svart (gnd).


Är något felkopplat?

Skivspelaren och högtalarna fungerade som den ska till en annan förstärkare, så felet sitter inte där.

SE BIFOGAD BILD.

http://www.bilddump.se/bilder/201806....246.46.15.jpg
__________________
Senast redigerad av JAPLH 2018-06-20 kl. 10:47.
Citera
2018-06-20, 12:09
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAPLH
Köpte nyss en gammal Harman Kardon 430. Får det inte att fungera. Ljudet brusar och det smäller i högtalarna.

- Har kopplat röd kontakt från skivspelaren till övre uttaget (left) på phono-ingången. Samt svart till det undre (right). Samt jordkabel till "gnd".

- Högtalarna har jag kopplat till "Speaker system 1" plus till rött (left), samt minus till svart (gnd).


Är något felkopplat?

Skivspelaren och högtalarna fungerade som den ska till en annan förstärkare, så felet sitter inte där.

SE BIFOGAD BILD.

http://www.bilddump.se/bilder/201806....246.46.15.jpg

Förstärkaren är ju från 1977 så troligen är potentiometrarna helt oxiderade vilket kan ge smällar/brus när du vrider på dom. Samma sak med switchar/kanalväljare.

Ev kan du "jogga" igång pottarna genom att vrida fullt fram och tillbaka flera ggr men brukar inte lösa problemet helt.

Edit: Du har nog kopplat rätt som det låter av din beskrivning.
__________________
Senast redigerad av Kottie 2018-06-20 kl. 12:11.
Citera
2018-06-20, 12:33
  #3
Medlem
JAPLHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Förstärkaren är ju från 1977 så troligen är potentiometrarna helt oxiderade vilket kan ge smällar/brus när du vrider på dom. Samma sak med switchar/kanalväljare.

Ev kan du "jogga" igång pottarna genom att vrida fullt fram och tillbaka flera ggr men brukar inte lösa problemet helt.

Edit: Du har nog kopplat rätt som det låter av din beskrivning.

Ok! Lösningen är då att byta dem eller byta förstärkare om jag förstår dig rätt?
Citera
2018-06-20, 13:41
  #4
Medlem
P55s avatar
Var har du köpt den där? I Sverige? Är den verkligen för 230 Volt?
De som kom hit till Sverige via Septon i Göteborg byggdes om och de amerikanska uttagen där till höger togs bort.

Även kondensatorerna kan vara lite purkna på dem. Öppna upp den och ta en bild.
Citera
2018-06-20, 14:02
  #5
Medlem
JAPLHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Var har du köpt den där? I Sverige? Är den verkligen för 230 Volt?
De som kom hit till Sverige via Septon i Göteborg byggdes om och de amerikanska uttagen där till höger togs bort.

Även kondensatorerna kan vara lite purkna på dem. Öppna upp den och ta en bild.

Sorry, lånad bild. Tänkte inte på det. Min är såld i Sverige.

Ska fixa bild på min egen.
Citera
2018-06-20, 14:19
  #6
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAPLH
Ok! Lösningen är då att byta dem eller byta förstärkare om jag förstår dig rätt?

Vet inte hur HK 430 är om det är värt att lägga pengar på den (Själv hade jag bara Pioneer och Sansui på den tiden).

Får du över huvud taget ljud ur den (förutom sprak och brus)?
Citera
2018-06-20, 18:26
  #7
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Vet inte hur HK 430 är om det är värt att lägga pengar på den (Själv hade jag bara Pioneer och Sansui på den tiden).

Får du över huvud taget ljud ur den (förutom sprak och brus)?

330, 430, 630, 930 och sist ut var 730 ur den serien receivrar. Har själv haft 630 och 930 och nu på lite äldre dar så kom suget tillbaka. Hittade en renoverad 730 för drygt två tusen. Enligt experter på HK så ska det vara den optimala receivern ur den serien.

Men självklart ska TS ta en titt under huven. Ser det bra, rent och fint ut, kondingarna inte uppsvällda så använd speciell rengöringsspray för potentiometrar. Absolut inte 5-56 eller liknande. Är du osäker så försök att hitta en "radioreparatör" som säkert kan hjälpa dig. Och jag tycker det är värt att lägga en tusing för att få den fin igen.

Tillägger att modell 330 visserligen är bra den med, men är single powered, dvs den har inte två transformatorer som de större modellerna.
__________________
Senast redigerad av P55 2018-06-20 kl. 19:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback