Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 09:37
  #1
Medlem
Jag fick nyligen ett mail från ebay om att jag hade lagt en order på ett par solglasögon, och att det dessutom var betalt med mitt kreditkort. Jag kunde logga in och se på de 4 sista siffrorna att det verkligen var mitt kort som var belastat.

Jag blir så klart skogstokig och loggar in och ändrar lösenord, plockar bort så mitt kort inte finns lagrat på kontot mer (borde så klart aldrig varit lagrat) och cancelerar ordern.

Det som gör mig förbluffad är dock mailet som jag får av ebay efter ca 30min som lyder.

Citat:

You were recently involved in a transaction for the following item:
xxx

We’re writing to let you know that an unauthorized third party may have accessed the seller’s account to list this item. The item has been removed from the site, and the transaction was cancelled. We ask that you take the following precautions:

bla
bla

- If you haven't paid for your item, consider this transaction canceled and do not send payment.

In this situation, your account wasn't accessed by the third party involved . At eBay, we take a number of steps to help ensure the security of your account. Learn more about protecting your account at:

Då undrar jag. Hur i hela helvete kan det gå till att någon kan betala för varor med mitt kreditkort, när det inte ens är mitt konto som är hackat. Det måste väl ändå vara något som inte är som det ska, en säljares konto ska väl inte kunna lägga och bekräfta ordrar från någon annans konto?
Citera
2018-06-20, 09:41
  #2
Medlem
Mintafs avatar
Låter jäkligt märkligt. Kolla med Ebay angående detta. Det har hänt mig också men då var det någon som kom in på mitt konto och beställde skit.
Citera
2018-06-20, 09:46
  #3
Medlem
Jag skulle tro, att Ebay endast har upptäckt tredjepartsanvändning av säljarens konto men i själva verket så var bådas konton hackade.

Hade jag varit varit den som gjorde den där scammen så hade jag samlat på mig ett gäng konton, lagt upp en falsk försäljning på ett konto, bytt utbetalningskonto och betalat med dom andra hackade kontona och köpt bitcoins för dom olagligt förvärvade slantarna för att sedan kunna köpa roliga saker
Citera
2018-06-20, 10:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trolladde
Jag skulle tro, att Ebay endast har upptäckt tredjepartsanvändning av säljarens konto men i själva verket så var bådas konton hackade.

Hade jag varit varit den som gjorde den där scammen så hade jag samlat på mig ett gäng konton, lagt upp en falsk försäljning på ett konto, bytt utbetalningskonto och betalat med dom andra hackade kontona och köpt bitcoins för dom olagligt förvärvade slantarna för att sedan kunna köpa roliga saker

Så måste det vara. Helt orimligt om mitt konto inte är hackat. Får vara glad att hackaren hade den goda smaken att inte lägga en order på mer än 500kr. Har kontaktat banken och frågat om det går att spärra transaktionen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback