Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 07:38
  #1
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Har alltid intresserat mig av gammla saker, allt från Bilder till föremål, men inte äldre än början av förra seklet. Nu vill jag alltså ha en tavla på någon gammal familjeporträtt och undrar om ni vet hur jag kan få tag på någon sån plansh som man ramar in? Eller hur jag nu ska gå till väga.

I övrigt kan ni gärna tipsa mig om vad jag kan inreda i lägenheten, gammla objekt osv.
Citera
2018-06-20, 07:42
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Antikvitetsaffärer är väl det första man tänker på. Annars auktioner. Finns även på nätet. Här t.ex.

https://online.auktionsverket.se/
Citera
2018-06-20, 07:45
  #3
Medlem
Hamsterbolls avatar
Kolla på loppisar som Myrorna och röda korsets Kupan. Där bland tavlorna finns alltid något gammalt.

Annars finns det en del på tradera. Jag samlar på gamla skolkort från sekelskiftet och köper en del på tradera.
Citera
2018-06-20, 07:46
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Någon snygg byrå är väl alltid trevligt eller kanske ett ekskåp.

Möbler och tavlor hittas på både auktioner eller antikhandlare men även bakluckeloppisar. Blocket funkar också.
Hoppa över allt där det står shabbyshick då det ofta är att man målat om möbeln och nött den själv eller helt enkelt vill höja värdet. Någon form av inneord för vissa människor.

70-talsmöbler i teak och stringhyllor är idag hett på marknaden men absolut inget jag skulle ställa hemma, jag köper hellre en byrå från 18-1900 talet i bra skick eller liknande.
Citera
2018-06-20, 07:59
  #5
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Kolla på loppisar som Myrorna och röda korsets Kupan. Där bland tavlorna finns alltid något gammalt.

Annars finns det en del på tradera. Jag samlar på gamla skolkort från sekelskiftet och köper en del på tradera.

Vad ska jag söka på där? Har försökt men inte fått särskilt bra resultat..
Citera
2018-06-20, 08:38
  #6
Medlem
Jag skulle hellre rekommendera dig att söka på auktionsmarknaden - t ex på den här sidan: auctionet.com - det är en mängd olika auktionsfirmor över hela Sverige som samarbetar under ett namn.

Därutöver tror jag att du skulle precisera dina önskemål - "gamla saker" kan vara vad som helst - och hur mycket olika saker från olika epoker som helst. Viktigt är inte minst att dina önskemål och föreställningar - verkligen överensstämmer med vad som finns att köpa på marknaden.

För många är "gamla saker" - ganska nya saker. T ex, saker med stiltillhörighet efter kriget - kallas oftast modern design. Teak=50-talet+. Jakaranda / palisander=60-talet. Klarlackad furu=70-talet. Stringhyllan=50/60-talen (+nutid/retro). Etc etc...

Från slutet av 1800-talet och fram till ganska modern tid finns olika slags "stilmöbler" t ex byrå i rokokostil, är en byrå tillverkad i relativt modern tid fast i gammals stil/design/modell.
Skillnaden är bl a att en originalbyrå i rokoko (från ca 1750-1770) kan kosta många tiotusenlappar, medan en liknande i rokokostil kan gå på några hundralappar(+/-) upp till ett par tusenlappar(+/-) beroende på utförande etc.
__________________
Senast redigerad av HgF 2018-06-20 kl. 08:41.
Citera
2018-06-20, 09:46
  #7
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Jag skulle hellre rekommendera dig att söka på auktionsmarknaden - t ex på den här sidan: auctionet.com - det är en mängd olika auktionsfirmor över hela Sverige som samarbetar under ett namn.

Därutöver tror jag att du skulle precisera dina önskemål - "gamla saker" kan vara vad som helst - och hur mycket olika saker från olika epoker som helst. Viktigt är inte minst att dina önskemål och föreställningar - verkligen överensstämmer med vad som finns att köpa på marknaden.

För många är "gamla saker" - ganska nya saker. T ex, saker med stiltillhörighet efter kriget - kallas oftast modern design. Teak=50-talet+. Jakaranda / palisander=60-talet. Klarlackad furu=70-talet. Stringhyllan=50/60-talen (+nutid/retro). Etc etc...

Från slutet av 1800-talet och fram till ganska modern tid finns olika slags "stilmöbler" t ex byrå i rokokostil, är en byrå tillverkad i relativt modern tid fast i gammals stil/design/modell.
Skillnaden är bl a att en originalbyrå i rokoko (från ca 1750-1770) kan kosta många tiotusenlappar, medan en liknande i rokokostil kan gå på några hundralappar(+/-) upp till ett par tusenlappar(+/-) beroende på utförande etc.

Tusen tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback