Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 03:06
  #1
Medlem
Craiggs avatar
Ska till Berlin senare i höst och stanna endast 1 dag. Syftet med resan är att se ett rockband live, men då jag ändå är i Berlin vill jag passa på att utnyttja några sevärdheter också.
Jag bor i Lund-Malmö området, så det går lågprisbussar till Berlin. Anledningen till att jag inte stannar längre är pga för låg budget (är student).

Nå väl. Planen är att ankomma till Berlin vid 7-8 på morgonen, då konserten börjar klockan 8 så har jag nästan 12 timmar på mig att utforska staden, och söker nu tips! Brandenburg Gate är ett måste har jag förstått, men vilka fler "måsten" hinner man med?

Mvh fattig student
Citera
2018-06-20, 03:25
  #2
Medlem
Det var en väldigt optimistisk tidsplan du hade. Om du landar vid 8 så är du ute ur flygplatsen till 9. Sen ska du ta dig till Berlin. Och om konserten startar kl 20 så lär du väl vilja vara vid området till klockan 18? Det ger dig 8 timmar till sevärdheter, minus tid för att äta och så - i bästa fall.
Citera
2018-06-20, 03:34
  #3
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det var en väldigt optimistisk tidsplan du hade. Om du landar vid 8 så är du ute ur flygplatsen till 9. Sen ska du ta dig till Berlin. Och om konserten startar kl 20 så lär du väl vilja vara vid området till klockan 18? Det ger dig 8 timmar till sevärdheter, minus tid för att äta och så - i bästa fall.

Nu läste du inte hela mitt första inlägg. Jag skrev klart och tydligt att jag kommer åka buss till Berlin och inte flyga. Så jag kommer vara i centrala Berlin till klockan 8. Vad gäller konserten så räcker det om jag är där en timme innan. Så ca 10-11 timmars sevärdheter. På 10 timmar bör man väl hinna se åtminstone några turistattraktioner?
Citera
2018-06-20, 03:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Nu läste du inte hela mitt första inlägg. Jag skrev klart och tydligt att jag kommer åka buss till Berlin och inte flyga. Så jag kommer vara i centrala Berlin till klockan 8. Vad gäller konserten så räcker det om jag är där en timme innan. Så ca 10-11 timmars sevärdheter. På 10 timmar bör man väl hinna se åtminstone några turistattraktioner?

Ok. Berlinmuren känns väl rätt så given. Därutöver beror det väl lite på intresse och så, men kan rekommendera DDR-museet, Pariserplatsen, Stadsslottet samt riksdagshuset.
Citera
2018-06-20, 04:35
  #5
Avstängd
Kyzs avatar
Du hinner iaf inte besöka något luder. Det brukar vara höjdpunkten vid mina Berlin-resor.
Citera
2018-06-20, 06:35
  #6
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Brandenburg Gate

Branderburger Tor heter det på tyska. Man anger väl för i helvete inte tyska platser med det engelska namnet. Brandenburgporten kan man kanske säga på svenska.

Jag rekommenderar att du kollar in de kända platserna som ovannämnda och Riksdagshuset, Tiergarten, Siegessäule, "västcentrum" med Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche och Kurfurstendam och även "östra centrum" med Alexanderplatz och stalinistarkitekturen på Karl Marx Strasse. Då har du sett de kända delarna av Berlin. Museum etc kan du spara till nästa gång du åker dit och har mer tid.

Sedan beror det väl helt på ditt intresse, men man hinner inte fördjupa sig så mycket på den korta tid du är där. Berlin är stort till ytan och det finns massor av spännande att se där.

Skaffa ett 24h kollektivtrafikkort så kan du smidigt åka mellan platserna.
Citera
2018-06-21, 20:57
  #7
Medlem
Nefertiti, Pergamonaltaret och allt annat du kan beskåda på bekvämt gångavstånd från varann på Museumsinsel
Citera
2018-06-21, 21:36
  #8
Medlem
brianmolkos avatar
Platsen för Hitlers bunker, men är inte mer än en parkering och lekplats
Citera
2018-06-28, 06:59
  #9
Medlem
Hallå... var någonstans i Berlin är konseren... Kanske räcker med att hålla sig i området där i kring, finns alltid något att se å göra... vilken vecka dag var det du skulle dit om det är en söndag och lite sensommar så kolla Loppisen vid Mauerpark, vet inte var det är för band du ska se men i Keuzberg finns ett litet Ramones museum som är rätt bra, man får en pilsner med entrebiljetten och när du ändå är i Keruzberg kan du strosa lite i Gölitzerpark... Det finns gott om ställen med bra mat och bra pilsner i Kreuzberg.

Personligen tycker jag Berlin är bäst en bit bort från Alexanderplatz och Brandenburger Tor... Tycker även att Musenerna håller en relativt dålig standard i förhållande till svenska museer... men nu har jag inte varit på de stora musererna... men kan rekomendera ramonesmuseet, inget speciellt men bra stämning och lite bar osv.

Det finns mycke kul i Berlin, beror lite på vad man gillar och göra.
Citera
2018-07-03, 16:42
  #10
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomat-kungen
Hallå... var någonstans i Berlin är konseren... Kanske räcker med att hålla sig i området där i kring, finns alltid något att se å göra... vilken vecka dag var det du skulle dit om det är en söndag och lite sensommar så kolla Loppisen vid Mauerpark, vet inte var det är för band du ska se men i Keuzberg finns ett litet Ramones museum som är rätt bra, man får en pilsner med entrebiljetten och när du ändå är i Keruzberg kan du strosa lite i Gölitzerpark... Det finns gott om ställen med bra mat och bra pilsner i Kreuzberg.

Personligen tycker jag Berlin är bäst en bit bort från Alexanderplatz och Brandenburger Tor... Tycker även att Musenerna håller en relativt dålig standard i förhållande till svenska museer... men nu har jag inte varit på de stora musererna... men kan rekomendera ramonesmuseet, inget speciellt men bra stämning och lite bar osv.

Det finns mycke kul i Berlin, beror lite på vad man gillar och göra.

Finns det någon stadsdel som är lite bohemisk eller hippie-aktig? Färgglada hus, vintage shops etc... Har hört att Berlin ska va full av just såna människor.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2951891

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback