Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 23:33
  #1
Medlem
Jag har ett webbformulär med ca 20-30 fält. Dessa ska in i en XML struktur som sparas till en fil och strukturen kommer alltid att vara den samma (oavsett vilken data formuläret skickar). Har sett att PHP har inbyggt stöd för detta (SimpleXML?) och frågan är om man ska använda det eller något bibliotek för att generera XML-filer varje gång någon postar formuläret?

Servern har PHP version 5.3 och det är inte möjligt att uppgradera versionen (inget att diskutera även om jag vet om bristerna).
Citera
2018-06-20, 02:03
  #2
Medlem
5.3? Skojar du? Tror i ärlighetens namn att det varit 100+ uppdateringar sedan dess. George Bush var fortfarande president i USA då. Om det nu inte är "möjligt" att uppdatera så hade jag migrerat all data till en annan leverantör och sagt upp de avtal som ni har i dagsläget, för det där är verkligen inte ok! Det finns inga ursäkter.

Om jag förstår det rätt så ska man ha ett formulär där man kan posta data, och den hamnar sedan i en databas, som ska gå att extrahera i xml-format? Ja, i sådant fall förespråkar jag PHP för ändamålet.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-06-20 kl. 02:11.
Citera
2018-06-21, 13:36
  #3
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Jag har ett webbformulär med ca 20-30 fält. Dessa ska in i en XML struktur som sparas till en fil och strukturen kommer alltid att vara den samma (oavsett vilken data formuläret skickar). Har sett att PHP har inbyggt stöd för detta (SimpleXML?) och frågan är om man ska använda det eller något bibliotek för att generera XML-filer varje gång någon postar formuläret?

Servern har PHP version 5.3 och det är inte möjligt att uppgradera versionen (inget att diskutera även om jag vet om bristerna).

Lite oklart vad som ska åstadkommas.

"sparas till en fil" - Varför till en fil?

"strukturen kommer alltid att vara den samma" - Struktur? Vill du spara i en databas? Eller menar du struktur i filen?

"generera XML-filer varje gång någon postar formuläret" - Flera filer varje gång någon postar ett formulär? Det kan bli många filer, om det postas många formulär.

Kanske kan XQuery vara till hjälp?
https://www.w3schools.com/xml/xquery_intro.asp

Det finns många anledningar att inte köra med en nio år gammal PHP-version.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback