Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 22:03
  #1
Medlem
Har under de senaste åren insett att jag har och haft social ångest i flera år ända sedan liten. Kollade upp symptom på detta och kände med mig i stora delar av det som beskrevs.

Ett exempel: Är 19 år och har precis börjat jobba på ett nytt jobb, känner att jag fick bra kontakt med de flesta i början första dagen sen går allt åt helvete. Har svårt att få ta kontakt med de jag jobbar med, gjort det ett antal gånger ändå så känns det som att de inte bryr sig, då de pratar mer med varandra än med mig.
Känns som de inte bryr sig och när jag väl försöker så får jag ångest och mår dåligt..
Värst är på rasterna då alla andra kan sitta och skämta och prata fritt. Bredvid är jag och känner att jag vill säga saker men något i mig säger att jag inte kan eller får... är en extrem ångest som jag haft flera år.
När man väl sitter en och en har jag inga problem att snacka. Det jobbiga med detta är att jag känner att jag mår bra av att prata med folk men huvudet och tankarna går emot mig.

Känner att jag inte kommer att orka med detta mycket mer, är otroligt frustrerad på mig själv, bland annat eftersom jag vet att jag kan men huvudet sätter stopp. Vill må bra men det känns svårt med ångesten, har försökt att förändra mig i flera år och har hört att det kan bero på att man är för självfokuserad, vilket antagligen stämmer men så fort jag börjar snacka med folk i grupp och eller folk jag känner är säkrare än mig blir jag nervös och känner mig underlägsen och håller mig bakom.

Någon som känner igen sig med detta eller kan dela med sig av hur jag kan bli av med detta?
Citera
2018-06-19, 22:16
  #2
Medlem
Gabriel2017s avatar
Det är bra att du kan gå till jobbet och klara av det, bra gjort.
Är man ny på en arbetsplats så kan det ta tid innan man är en i gänget.
Huvudsaken är ju att man kommer till jobbet och jobbar.
Försök att slappna av och tänk inte så mycket på hur du känner dig.
Om det känns jobbigt på rasterna, varför inte sitta med mobilen, och vara aktiv där.
Det brukar vara socialt accepterat att hålla på med mobilen.
Bara genom att gå till jobbet och jobba utsätter du dig för din ångest, gör du det tillräckligt många gånger så kan det bli bättre. Alla är inte kompisar, pratsamma på jobbet, det är accepterat.
Kämpa på, det kommer gå bra, tror jag.
Citera
2018-06-20, 08:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avtb
Har under de senaste åren insett att jag har och haft social ångest i flera år ända sedan liten. Kollade upp symptom på detta och kände med mig i stora delar av det som beskrevs.

Ett exempel: Är 19 år och har precis börjat jobba på ett nytt jobb, känner att jag fick bra kontakt med de flesta i början första dagen sen går allt åt helvete. Har svårt att få ta kontakt med de jag jobbar med, gjort det ett antal gånger ändå så känns det som att de inte bryr sig, då de pratar mer med varandra än med mig.
Känns som de inte bryr sig och när jag väl försöker så får jag ångest och mår dåligt..
Värst är på rasterna då alla andra kan sitta och skämta och prata fritt. Bredvid är jag och känner att jag vill säga saker men något i mig säger att jag inte kan eller får... är en extrem ångest som jag haft flera år.
När man väl sitter en och en har jag inga problem att snacka. Det jobbiga med detta är att jag känner att jag mår bra av att prata med folk men huvudet och tankarna går emot mig.

Känner att jag inte kommer att orka med detta mycket mer, är otroligt frustrerad på mig själv, bland annat eftersom jag vet att jag kan men huvudet sätter stopp. Vill må bra men det känns svårt med ångesten, har försökt att förändra mig i flera år och har hört att det kan bero på att man är för självfokuserad, vilket antagligen stämmer men så fort jag börjar snacka med folk i grupp och eller folk jag känner är säkrare än mig blir jag nervös och känner mig underlägsen och håller mig bakom.

Någon som känner igen sig med detta eller kan dela med sig av hur jag kan bli av med detta?
Skapa ett system för hur du gradvis blir mer social. Börja med att alltid säga hej till dina arbetskamrater när ni börjar. Välj ut några som du lägger till en kommentar till, t ex om vädret, gårdagens sport, eller bara något allmänt som att "nu är det dags att ta itu med jobbet igen". Du kan göra samma på lunchen, men med andra arbetskamrater. Ställ någon allmän fråga till dem du sitter bredvid, något om jobbet som de lätt kan svara på.
Den här tekniken kan du använda i olika sammanhang. Jag har haft stor nytta av det, och känner mig mindre utanför bland andra människor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback