Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 20:59
  #1
Medlem
Hej Flashback,

Jag söker lite tips och råd från er angående möjliga karriärs-och utbildningsvägar som passar min situation. Så känn er fria att sätta in er i min situation; vad skulle ni gjort? hur hade ni resonerat? Bolla era idéer.

Låt mig berätta lite om min bakgrund:

Jag avslutade gymnasiet med mycket goda betyg och började därefter studera till lärare. TIll en början trivdes jag bra med min utbildning, men efter ett tag kändes det mesta meningslöst. Flummiga kurser med dålig organisering, litteratur full av flummiga formuleringar och kunskap långt ifrån klassrummet osv. Detta fick mig att lämna utbildningen (och jag gjorde rätt val ; jag trivs bättre nu och utvecklar mina andra intressen).

Just nu arbetar jag på ett callcenter, är direkt anställd av företaget (inte bemanningsanställd). Har en hyfsad lön för min ålder och trivs bra med mitt jobb. Kollegorna samt min chef är underbara och det är kul på jobbet. Dock tycker jag efter ca 6 månader att jobbet börjar bli mycket enformigt. Trots att jag trivs är fortfarande vissa saker med jobbet mindre bra; den hårda kontrollen av samtalstider, säljsiffror osv samt de extremt hårt styrda arbetstiderna och rasterna. Att sitta och "mata" samtal i 3 timmar åt gången kan bli ganska påfrestande.

Jag planerar dock att stanna kvar ett tag till, men sen är planerna att börja studera igen. Jag har helt lämnat banan att bli lärare, det intresserar mig inte längre alls.

Jag söker ett arbete där jag arbetar med datorn i centrum, har relativt stor frihet att bestämma över min egen tid samt får chansen till en bra karriär. Några yrkesområden som särskilt intresserar mig är ekonomi (finans, skuldhantering), IT, telekom samt e-handel. Mitt mål är att inom något av detta områden finna ett underområde där jag kan utvecklas och hitta ett givande arbete. Men jag är självklart även öppen för andra förslag.

Utbildningens form:

Längd: 1-3 år (vill minimera skuldberget och komma i arbete snabbare)

Förkunskaper; grundläggande behörighet + en rad kurser i språk, historia, samhällskunskap, estetik. Läste humanistisk inriktning på gymnasiet med extrakurser som intresserade mig. Läste Matematik 2b och avslutade kursen med bra betyg; men då matematik inte intresserade mig läste jag inga högre steg.

Undervisningsform: Högskola/universitetsutbildning eller yrkeshögskola (har ingen känsla för prestige, utan är intresserad av det som leder till jobb och en anständig lön).


Yrkesönskemål:

Lön: 30-50 tkr per månad (ej ingångslön naturligtvis). Siktar på runt 35 tkr som mål ; trivsel går före skyhög lön.
Arbetstid: Heltid (natt eller dag, spelar ingen roll).
Söker ett arbete i kontorsmiljö med datorn som centralt arbetsverktyg.


Notera att jag inte söker ett ”perfekt” arbete ; jag söker ett arbete med en bra arbetsmiljö, schysst lön där man kan trivas med sitt arbetsliv.
Citera
2018-06-19, 21:21
  #2
Medlem
Systemvetenskap, UU. Treårig utbildning, typ lönen du nämner, ekonomi/organisation, arbetar en hel del vid datorn. Kontorsmiljö garanterat.
Citera
2018-06-19, 22:01
  #3
Medlem
PierreTanguys avatar
Rätt spridda skurar i vad du vill jobba med, kan nog vara vettigt att tänka över det en gång till innan du går vidare. Med en master inom finans/IT/ingenjör kan du utan problem landa in på en ingångslön kring 30-40 tkr
Citera
2018-06-19, 22:05
  #4
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppelip0pp
Jag söker ett arbete där jag arbetar med datorn i centrum, har relativt stor frihet att bestämma över min egen tid samt får chansen till en bra karriär. Några yrkesområden som särskilt intresserar mig är ekonomi (finans, skuldhantering), IT, telekom samt e-handel. Mitt mål är att inom något av detta områden finna ett underområde där jag kan utvecklas och hitta ett givande arbete. Men jag är självklart även öppen för andra förslag.

[...]

Längd: 1-3 år (vill minimera skuldberget och komma i arbete snabbare)

[...]

Yrkesönskemål:

Lön: 30-50 tkr per månad (ej ingångslön naturligtvis). Siktar på runt 35 tkr som mål ; trivsel går före skyhög lön.
Arbetstid: Heltid (natt eller dag, spelar ingen roll).
Söker ett arbete i kontorsmiljö med datorn som centralt arbetsverktyg.

Du nämner inte det viktigaste, vilken typ av roll du anser verkar roligast. Ekonomi, IT, telekom samt e-handel är branscher som kan inkludera en hel del roller. Vill du jobba med inköp? Försäljning? Juridik & avtal? Försäkringar? Utveckling? Support? Logistik? Osv.

Mitt tips är att du överväger vilken roll du anser vara roligast och inte enbart tittar på bransch. Olika roller varierar kraftigt. Jurister, IT-vetare, ekonomer, ingenjörer, med flera jobbar inom alla de branscher du nämner.

Få utbildningar finns dock på 1 år, och två år kan bli svårt om du inte enbart tittar på YH/KY. Då är i regel en fil.kand. bättre. Räkna med minst 3 års plugg.

Ekonom (FEK), Systemvetenskap eller Data torde vara de bästa utbildningarna om du inte vill plugga mer än 3 år. Men som sagt, fundera på vilken roll du kan se dig i för framtiden.
Citera
2018-06-19, 23:32
  #5
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikförtydligande inom parentes. Vänligen tänk på att rubrikerna på något sätt bör återspegla innehållet i trådstarten på ett mer utförligt sätt än "karriärtips" eller "Vad ska jag bli?"

/Mod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback