Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-19, 20:24
  #1
Avstängd
Jag tänker att det kanske skulle vara bättre om alla anställda hade f-skatt istället för a-skatt. Så att alla kan sköta inbetalning av sin skatt och sociala avgifter själva. Alla jobbar alltså som "egna firmor".

Arbetsgivare slipper då arbetet med inbetalning av skatt för sina anställda, och behöver bara meddela Skatteverket att hen har betalat lön/ersättning till en viss person. Och om det blir jobbigt för människor att veta hur mycket skatt de ska betala, då kan ju arbetsgivaren helt enkelt förklara detta vid lönedags, eftersom arbetsgivaren antagligen har bra koll på det. Eller så går de anställda till en revisor och får hjälp med detta.

Vad tycker ni om detta förslag? Skulle detta förslag underlätta för människor att få jobb, eftersom det blir mindre jobbigt för arbetsgivaren att ha anställda?
Citera
2018-06-19, 21:54
  #2
Medlem
PierreTanguys avatar
Låter inte alls kostnadseffektivt
Citera
2018-06-19, 22:11
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Låter inte alls kostnadseffektivt

Hur menar du? Vad kommer kosta mer då?
Jag tänker att det kan kännas bra att betala in sin skatt själv. Och fler och fler "frilansar" väl redan?

Och vore inte det mest effektiva egentligen att bara arbetsgivare betalar skatt på det hen tjänar själv? Det är väl därifrån "pengarna kommer ifrån" från början? Så behöver inte anställda betala skatt alls?
Eller var "kommer pengarna ifrån" från början?
Citera
2018-06-19, 22:24
  #4
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Hur menar du? Vad kommer kosta mer då?
Jag tänker att det kan kännas bra att betala in sin skatt själv. Och fler och fler "frilansar" väl redan?

Och vore inte det mest effektiva egentligen att bara arbetsgivare betalar skatt på det hen tjänar själv? Det är väl därifrån "pengarna kommer ifrån" från början? Så behöver inte anställda betala skatt alls?
Eller var "kommer pengarna ifrån" från början?

Nä jag ser inte hur det skulle vara bättre. Bolagen måste ju ändå betala in arbetsgivaravgift och får ju redovisat hur mycket skatt som ska betalas samtidigt, så om den anställde skulle göra detta istället blir det ju bara ett extra steg och således krångligare och mindre kostnadseffektivt.
Citera
2018-06-19, 22:29
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Nä jag ser inte hur det skulle vara bättre. Bolagen måste ju ändå betala in arbetsgivaravgift och får ju redovisat hur mycket skatt som ska betalas samtidigt, så om den anställde skulle göra detta istället blir det ju bara ett extra steg och således krångligare och mindre kostnadseffektivt.

Men man kan då bestämma själv om man vill betala skatten alls, det är ju inte alla som gillar allt som skattepengar går till.

Vad tror du förresten att arbetarrörelsen tycker om detta förslag, gillar eller ogillar?
Citera
2018-06-19, 22:41
  #6
Medlem
Trillskes avatar
Det som skulle hända är att hanteringen av skatt koncentrerades till andra tredjeparter. Jag vet inte om det är bra eller dåligt - i princip låter det rätt bra.

Problemet är att det skulle skapa större transparens och förståelse för vad folk betalar. Ingen politiker (bland dagens större partier) har minsta intresse av detta.

Fundera lite på löneavgiften. Det är den i särklass sjukaste skatt vi har i Sverige - och en majoritet skattebetalare vet inte ens om att den existerar. Den situationen är såklart mums för den som vill maximera skatteintäkter.
Citera
2018-06-19, 22:46
  #7
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men man kan då bestämma själv om man vill betala skatten alls, det är ju inte alla som gillar allt som skattepengar går till.

Vad tror du förresten att arbetarrörelsen tycker om detta förslag, gillar eller ogillar?

Vad menar du med "bestämma själv om man vill betala skatten alls"?
Ska skatt bli frivilligt i samma veva?
Citera
2018-06-19, 23:01
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Vad menar du med "bestämma själv om man vill betala skatten alls"?
Ska skatt bli frivilligt i samma veva?

Jag tänkte lite att det inte ska vara så lätt för staten att få in skatt. Politikerna kanske mår/blir bättre av att veta att de inte automatiskt får in skatt bara för att arbetarna får lön.

Sen har jag faktiskt tänkt att det kanske vore bättre att staten har en väldans massa avgifter, som folket väljer själva om de vill betala.

Men jag vet inte vad jag tycker egentligen, det är bara idéer/tankar från min sida.
Citera
2018-06-19, 23:08
  #9
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag tänkte lite att det inte ska vara så lätt för staten att få in skatt. Politikerna kanske mår/blir bättre av att veta att de inte automatiskt får in skatt bara för att arbetarna får lön.

Sen har jag faktiskt tänkt att det kanske vore bättre att staten har en väldans massa avgifter, som folket väljer själva om de vill betala.

Men jag vet inte vad jag tycker egentligen, det är bara idéer/tankar från min sida.
Så människor som arbetar ska inte betala in skatt eller vadå?

Annars tycker jag själv det vore mer demokratiskt att individen själv får välja vad ens skattepengar ska gå till.
Citera
2018-06-19, 23:13
  #10
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag tänkte lite att det inte ska vara så lätt för staten att få in skatt. Politikerna kanske mår/blir bättre av att veta att de inte automatiskt får in skatt bara för att arbetarna får lön.

Sen har jag faktiskt tänkt att det kanske vore bättre att staten har en väldans massa avgifter, som folket väljer själva om de vill betala.

Men jag vet inte vad jag tycker egentligen, det är bara idéer/tankar från min sida.

Staten får ju inte automatiskt in skatt nu heller, arbetsgivaren måste ju betala in det själva.

Vart fjärde år är vi ju med oh bestämmer om hur vi vill fördela resurserna. Att alla på individnivå skulle få bestämma detta på månadsbasis hade omöjliggjort längre samhällsplanering, inte särskilt nyttigt för samhället.
Citera
2018-06-20, 01:26
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Så människor som arbetar ska inte betala in skatt eller vadå?

Annars tycker jag själv det vore mer demokratiskt att individen själv får välja vad ens skattepengar ska gå till.

Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Staten får ju inte automatiskt in skatt nu heller, arbetsgivaren måste ju betala in det själva.

Vart fjärde år är vi ju med oh bestämmer om hur vi vill fördela resurserna. Att alla på individnivå skulle få bestämma detta på månadsbasis hade omöjliggjort längre samhällsplanering, inte särskilt nyttigt för samhället.

Jag tänker att det väl finns en hel del saker i budgeten som är onyttigt/onödigt för samhället. Och det är just dessa saker som jag tänker kan vara frivilliga avgifter. Allt nödvändigt ska fortfarande vara obligatoriskt att betala skatt för.

Men jag ser inte problemet med att man gör så att skatteverket helt enkelt begär in en viss procent av människors lön, så får de ha ansvaret själva för att betala in det.
Citera
2018-06-20, 19:24
  #12
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag tänker att det väl finns en hel del saker i budgeten som är onyttigt/onödigt för samhället. Och det är just dessa saker som jag tänker kan vara frivilliga avgifter. Allt nödvändigt ska fortfarande vara obligatoriskt att betala skatt för.

Men jag ser inte problemet med att man gör så att skatteverket helt enkelt begär in en viss procent av människors lön, så får de ha ansvaret själva för att betala in det.

Varje enskild arbetstagare har ju faktiskt själva det absoluta ansvaret att se till att rätt skattepeng har kommit in och se över korrigeringar för detta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback