Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 20:14
  #1
Medlem
Jag undrar över hur det fungerar med bostadens skick när man hyr en bostad i andrahand. Jag antar att man bör dokumentera skador osv när man flyttar in. Hur fungerar lagarna om man inte gör det? Kan man bli skadeståndsskyldig för minsta skråma eller är det bosstadsinnehavarens skyldighet att dokumentera lägenheten innan dom hyr ut den? Jag vet att man blir skyldig för överdrivet slitage men var ligger bevisbördan osv och vad klassas egentligen som överdrivet slitage?

Tacksam för svar!
Citera
2018-06-19, 21:21
  #2
Medlem
De som har förstahandskontraktet är de som får stå för skadorna när de hyr ut sin lägenhet.
Det gäller även om hyresvärden eller om styrelsen godkänt uthyrningen.

Så det uthyraren som får stå för skador som du råkar göra.
Citera
2018-06-20, 02:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
De som har förstahandskontraktet är de som får stå för skadorna när de hyr ut sin lägenhet.
Det gäller även om hyresvärden eller om styrelsen godkänt uthyrningen.

Så det uthyraren som får stå för skador som du råkar göra.

Lugn nu så att du inte för grabben/gumman bakom ljuset.
Den som innehar förstahandskontraktet är betalningsskyldig gentemot hyresvärden, men det betyder inte att man kan hyra i andrahand och bete sig hur man vill i lägenheten utan påföljd. Fel måste i första ledet rättas av den med förstahandskontraktet, men om denne har dokumenterat allt på rätt sätt så kan man stämma andrahandshyresgästen på kostnaderna.

Så om lägenhetens skick har försämrats efter andrahandsuthyrningen så kan man enkelt, med rätt dokumentation, kräva andrahandshyresgästen på kostnaderna. Lite därför man i många fall använder sig av depositioner.
Citera
2018-06-20, 02:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srslynotsrsly
Jag undrar över hur det fungerar med bostadens skick när man hyr en bostad i andrahand. Jag antar att man bör dokumentera skador osv när man flyttar in. Hur fungerar lagarna om man inte gör det? Kan man bli skadeståndsskyldig för minsta skråma eller är det bosstadsinnehavarens skyldighet att dokumentera lägenheten innan dom hyr ut den? Jag vet att man blir skyldig för överdrivet slitage men var ligger bevisbördan osv och vad klassas egentligen som överdrivet slitage?

Tacksam för svar!
hyrt ut lägenheter i andra hand under flera år, och flera
hyresgäster och lägenheter. som oftast har man ett
standard hyreskontrakt, går att köpa på bokhandeln.

uthyraren lägger till uthyres i befintligt skick samt
att den som hyr lägenheten får betala 1-3 månader
hyra i förskott. betalas tillbaka när lägenheten lämnas
tillbaka i samma skick.

jag hade upp till 10 olika personer som hyrde lägenhet
inga som helst problem.

under 15 år hade jag inga som helst problem eller skador
på lägenheterna.

som uthyrare filmade jag lägenheten med en mobil innan
uthyrning. tillät inte djur eller rökning.
__________________
Senast redigerad av n0entry 2018-06-20 kl. 02:50.
Citera
2018-06-20, 09:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenT
Lugn nu så att du inte för grabben/gumman bakom ljuset.
Den som innehar förstahandskontraktet är betalningsskyldig gentemot hyresvärden, men det betyder inte att man kan hyra i andrahand och bete sig hur man vill i lägenheten utan påföljd. Fel måste i första ledet rättas av den med förstahandskontraktet, men om denne har dokumenterat allt på rätt sätt så kan man stämma andrahandshyresgästen på kostnaderna.

Så om lägenhetens skick har försämrats efter andrahandsuthyrningen så kan man enkelt, med rätt dokumentation, kräva andrahandshyresgästen på kostnaderna. Lite därför man i många fall använder sig av depositioner.

Det har stått i tidningarna om folk som hyrt ut i andra hand och de som hyrt har förstört lägenheten totalt.
Sen spelar det ju ingen roll hur väl dokumenterat det är, om de som hyrt inte har några pengar att betala skadorna med. Inte det lättaste att få de pengarna.

Det är likväl den som har förstahandskontraktet som är den som är betalningsansvarig.

Jag blev själv väldigt förvånad när jag läste reglerna på mitt bostadsbolags hemsida. Jag trodde på fullt allvar att om bolaget godkänt den tillfälliga hyresgästen, så låg allt ansvar hos den personen.
Citera
2018-06-20, 11:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Det har stått i tidningarna om folk som hyrt ut i andra hand och de som hyrt har förstört lägenheten totalt.
Sen spelar det ju ingen roll hur väl dokumenterat det är, om de som hyrt inte har några pengar att betala skadorna med. Inte det lättaste att få de pengarna.

Det är likväl den som har förstahandskontraktet som är den som är betalningsansvarig.

Jag blev själv väldigt förvånad när jag läste reglerna på mitt bostadsbolags hemsida. Jag trodde på fullt allvar att om bolaget godkänt den tillfälliga hyresgästen, så låg allt ansvar hos den personen.

Det kan bli väldigt svårt att få in pengarna, och just därför bör man kräva deposition och kolla upp de eventuella hyresgästerna hos kronofogden.

Jag hade ett par som hade betalt runt 20.000 i deposition, men när jag kom hem på överenskommen tid så hade de inte flyttat ut, inte städat och så fanns det lite blandade skador i lägenheten. De tänkte ta sin deposition och dra, men så blev det inte
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback