Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 20:07
  #1
Medlem
Jag har en gammal horisontalfräs som det är dags att montera ihop (monterade ner den när jag köpte den), men två bultar har försvunnit på ett ensligt vis. Den verkar inte använda metriska bultar, så jag var iväg och köpte 1/2" UNC. Dimensionen verkar rätt (till skillnad från M12 som är liiite för små), det går att skruva typ ett halvt varv innan det kärvar. Så det måste vara att gängorna är av en annan standard. Skulle behöva hjälp att komma på vad jag ska köpa för bultar.

Kan det vara UNF (inbillar mig att det är fingängade bultar, och isf är det inte sådana)?
Kan det vara Witworth?
Finns det olika gängstigningar på UNC?
Bor en bit ifrån Stockholm, så jag vill slippa allt för många resor till Siefverts...
Citera
2018-06-19, 21:29
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har du ingen gängtolk?

Ett alternativ fan vet om det funkar men rita med blyertspenna på gängorna och sen försiktigt pressa en bit papper mot, kanske blir det tillräckligt exakt för att butiken ska kunna få fram rätt gäng
Citera
2018-06-19, 21:32
  #3
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagharenPLAN
Jag har en gammal horisontalfräs som det är dags att montera ihop (monterade ner den när jag köpte den), men två bultar har försvunnit på ett ensligt vis. Den verkar inte använda metriska bultar, så jag var iväg och köpte 1/2" UNC. Dimensionen verkar rätt (till skillnad från M12 som är liiite för små), det går att skruva typ ett halvt varv innan det kärvar. Så det måste vara att gängorna är av en annan standard. Skulle behöva hjälp att komma på vad jag ska köpa för bultar.

Kan det vara UNF (inbillar mig att det är fingängade bultar, och isf är det inte sådana)?
Kan det vara Witworth?
Finns det olika gängstigningar på UNC?
Bor en bit ifrån Stockholm, så jag vill slippa allt för många resor till Siefverts...

Det kanske är UNF gängor?
Citera
2018-06-19, 22:52
  #4
Medlem
Kanske enklare att gänga om själv till lämplig dimension för bult du har.
Citera
2018-06-20, 06:44
  #5
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagharenPLAN
Jag har en gammal horisontalfräs som det är dags att montera ihop (monterade ner den när jag köpte den), men två bultar har försvunnit på ett ensligt vis. Den verkar inte använda metriska bultar, så jag var iväg och köpte 1/2" UNC. Dimensionen verkar rätt (till skillnad från M12 som är liiite för små), det går att skruva typ ett halvt varv innan det kärvar. Så det måste vara att gängorna är av en annan standard. Skulle behöva hjälp att komma på vad jag ska köpa för bultar.

Kan det vara UNF (inbillar mig att det är fingängade bultar, och isf är det inte sådana)?
Kan det vara Witworth?
Finns det olika gängstigningar på UNC?
Bor en bit ifrån Stockholm, så jag vill slippa allt för många resor till Siefverts...
För det första hade det kunnat vara bra att veta tillverkare av maskinen, då hade man kunnat utesluta en del varianter.

Men det kan vara jäkligare än så, någon tidigare ägare till maskinen kan ha haft samma problem, och låtit gänga om hålen till något denne råkade ha just där och då.

Enklast är nog att gänga om hålen.

Och du, det heter skruv.
Bultar är ogängade.
Citera
2018-06-20, 07:06
  #6
Medlem
Iliums avatar
Räkna antal dalar mellan två toppar. Mät avstånd mellan dessa toppar. Ju längre avstånd du mäter på dessto bättre.

Exempel: Avstånd 20mm. 10 dalar. => 2mm stigning

Räkna också ut och se hur många gängor per tum du har för att se om du får ett heltal som passar med någon vanlig ickemetrisk skruv.

Mät ytterdiameter och se om det passar med någon tumfraktion. Ytterdiametern är normalt någon till några tiondelar mindre än nominellt.

Vinkeln på gängan är lättast att kontrollera med gängtolk. Kanske kan den tolkas genom att klippa en 55 och 60 graders mall i folie om skruven är stor nog och du är bra på att klippa rakt.

Skaffa en gängtolk.
__________________
Senast redigerad av Ilium 2018-06-20 kl. 07:10.
Citera
2018-06-20, 08:37
  #7
Medlem
Märkplåt och liknande är borta, och den är lite Mossad (den här exempelvis en växellåda från en Volvo-lastbil...). Inget namn.
Hmm, har köpt gängtolkar just för det här för ett tag sen men har glömt var jag har lagt dem. Får rota lite. Verkar inte bättre än att det blir att gänga om. Vad blir det för hållfasthet om jag skulle "reparera" gängorna med Vcoils?
Citera
2018-08-08, 00:01
  #8
Medlem
Avva66s avatar
Mät lite skruvskallar på maskinen, så märker du om det är tum eller mm till att börja med.
Innerdiametern på det gängade hålet kan ge en hint om vilken skruv du skall ha med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback