Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-23, 15:51
  #25
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Du kan köra på det sålänge enheten fungerar. Nougat är en utmärkt Androidversion och den är 7.0 eller 7.1.x och Lollipop är 5.0 eller 5.1.x.

Ja, den är 7.1.1. Jag tycker att supporten kunde framhållit detta, men iofs svarade han på frågan om det blir någon mer uppdatering.
Citera
2018-06-25, 15:18
  #26
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Galaxy S III är tämligen gammal men kan köra Lineage OS, dock är RAM på 1GB ett frågetecken.

Huruvida man kan använda en "gammal" enhet eller ej beror helt på hårdvaran och även huruvida det finns OK utvecklarstöd från XDA. Har man 2GB RAM och allra minst 16GB lagringskapacitet plus minneskort och det finns officiellt Lineage OS 15.1 samt andra ROMar är det helt OK att köra på.

Enda gången det kan finnas anledning att pensionera enheten är om den lider av begränsningar som gör att det exempelvis inte går att köra nyare versioner än Lollipop. Xperia Z Ultra är en enhet som lider av detta (det går att köra Nougat på den men med kameraproblem).

När det gäller BankID och olika Androidversioner räcker det att appen fungerar - det känns lite väl enkelspårigt att ställa upp det smala kravet "en BankID-enhet måste ha MÅNATLIGA OFFICIELLA PATCHAR FRÅN TILLVERKAREN" för att kunna användas. Vad bra, då kan man ju lägga till ett ännu bättre råd: "Använd endast BankID på Android One-enheter såsom Nokias modeller eller Xiaomi Mi A1 et al, även Pixel är OK samt sådana modeller som BlackBerry KeyOne".

Det blir lite komiskt med: "Nu åker skiten ut! Det är JUNI och säkerhetspatchen är från APRIL!! Använder jag BankID på den nu tömmer bedragarna kontot omgående!!!"

Självfallet är det bra att ha senaste säkerhetspatcharna men att det är ett "krav" för att använda BankID håller jag inte med om.

Ja det är en gammal telefon, dock använder jag den till att ringa/sms:a samt använda Bank-ID.

För det behövs inget mer!
Citera
2018-06-25, 19:14
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Ja det är en gammal telefon, dock använder jag den till att ringa/sms:a samt använda Bank-ID.

För det behövs inget mer!

Det håller jag med om, den fungerar utmärkt för detta. Enda jag kan rekommendera är att köra LineageOS på den. Har lagt in det på en S III tidigare och det blev ett riktigt bra lyft, alldeles utmärkt vardagstelefon blev det.
Citera
2018-06-29, 13:57
  #28
Medlem
3310 är bäst.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback