Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-19, 19:14
  #1
Medlem
Android2000s avatar
Jag har en Xperia som är snart två år gammal och den fungerar bra på det hela taget. Någon gång har någon app kraschat, men i stort sett har mobilen varit pålitlig.
Men den blir ju inte nyare så att säga och en vacker dag lägger den naturligtvis av.
Eftersom jag gillar den här modellen undrar jag om det är dumt att köpa en likadan modell att ha i reserv. Jag tänker på att uppdateringar förmodligen inte görs på äldre modeller.
Jag ska naturligtvis testa den nya mobilen med tanke på garantin. Men det kanske är en dum idé?
Citera
2018-06-19, 19:22
  #2
Medlem
Nyare OS kräver mer av hårdvaran. Framförallt är det RAM(inte lagring) som krävs.
Citera
2018-06-19, 19:33
  #3
Medlem
321js avatar
Alltfler appar kräver android versioner från de senaste åren. Med en gammal version så kommer vissa appar inte fungera om några år.
Citera
2018-06-19, 19:39
  #4
Medlem
Det är dags att släppa telefonen. Det kommer att komma nya telefoner. Det är lite som kvinnor, det finns allltid något bättre därute.
Citera
2018-06-19, 21:21
  #5
Medlem
Beror väl på vad du har för krav på funktioner. Jag har en gammal iPhone 4, tycker den funkar hur bra som helst trots att den är ett stenåldersverktyg i sammanhanget. Kan surfa, maila, se youtube och ta (hyfsat) bra bilder.
Citera
2018-06-19, 22:09
  #6
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Beror väl på vad du har för krav på funktioner. Jag har en gammal iPhone 4, tycker den funkar hur bra som helst trots att den är ett stenåldersverktyg i sammanhanget. Kan surfa, maila, se youtube och ta (hyfsat) bra bilder.

Mina krav är inte enorma. Håller med om att grejorna du nämner är viktiga. Bara det fungerar med Bank ID som någon skrev, det är ju tråkigt att lägga pengar på en ny mobil och så fungerar inte det. Det är nog bäst att avvakta och lägga pengarna på en senare modell.
Citera
2018-06-19, 22:33
  #7
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Mina krav är inte enorma. Håller med om att grejorna du nämner är viktiga. Bara det fungerar med Bank ID som någon skrev, det är ju tråkigt att lägga pengar på en ny mobil och så fungerar inte det. Det är nog bäst att avvakta och lägga pengarna på en senare modell.
Du sade inte vilken Xperia-modell du hade. Men Sony har blivit riktigt duktiga på att uppdatera mjukvaran i sina telefoner.
Citera
2018-06-19, 23:42
  #8
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Du sade inte vilken Xperia-modell du hade. Men Sony har blivit riktigt duktiga på att uppdatera mjukvaran i sina telefoner.

Det är en Xperia z5 Compact.
Citera
2018-06-20, 14:27
  #9
Medlem
MartinStLouiss avatar
Det är nog bättre o köpa en ny telefon i samma modell. Du får ju troligtvis bättre skärm m.m. Nackdelen med äldre telefoner ä ju att så småningom så kommer det inte gå o uppdatera OS:et, så då kommer du inte kunna köra vissa appar. Min mamma blev tvungen o köpa en ny telefon i våras eftersom att telefonen blev för gammal för vissa appar.
Citera
2018-06-20, 17:24
  #10
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Det är nog bättre o köpa en ny telefon i samma modell. Du får ju troligtvis bättre skärm m.m. Nackdelen med äldre telefoner ä ju att så småningom så kommer det inte gå o uppdatera OS:et, så då kommer du inte kunna köra vissa appar. Min mamma blev tvungen o köpa en ny telefon i våras eftersom att telefonen blev för gammal för vissa appar.

Jag får väl använda den så länge den håller och hoppas att den inte lägger av än. Det handlar väl också om att vara aktsam om mobilen i möjligaste mån.

Apparna borde funka på den här versionen ett tag till.
Citera
2018-06-20, 18:03
  #11
Medlem
Blygfisens avatar
Haft min telefon sedan 2013, nu börjar den bli riktigt kass av olika anledningar.
Har beställt en likadan modell fast ny.

Varför byta ut något man är nöjd med?
Citera
2018-06-20, 19:09
  #12
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Haft min telefon sedan 2013, nu börjar den bli riktigt kass av olika anledningar.
Har beställt en likadan modell fast ny.

Varför byta ut något man är nöjd med?

2013 är ett tag sedan. Så din modell finns att köpa än?

Det var ju så jag tänkte göra, men eftersom min mobil fungerar än blir den nya mobilen kanske för ålderstigen när det väl är dags att byta.

Håller med dig, varför ska man byta något man är nöjd med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback