Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 20:32
  #13
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrgris
Låter rimligt, borde jag givetvis tänkt när det handlade om Norge.

Haha ja så är det nog

Mvh
Lasse
Citera
2018-06-19, 20:33
  #14
Medlem
Vivaruss avatar
Upp till var och en. Hade en gång 25 minuter ( 15 om inte is, och en ville gasa ) på skogsvägar ( asfalterade, men det var precis på håret ), då hann man piggna till lite och det var helt dött. I Stockholm? Nej, då hade jag hatat livet.

Nu har jag lastbilen hemma, så har 500 meter promenad, överkomligt.

Tror det handlar mycket om vad man har i slutet av resan, är det något man "bara gör" för jobbet skull så lär man snabbt spy ( om resan är lång/utdragen ), men har man ett givande jobb som utvecklar en på de saker man gillar, så tvivlar jag på att pendlande är något större problem.
Citera
2018-06-19, 20:54
  #15
Medlem
zoombos avatar
Pendlar 60 km x 2 varje dag vilket tar ca 50 minuter åt varje håll. Landsväg i normalskick mest 90-100 km/h sträckor och inte speciellt trafikerat.
Men det suger och "kostar" mig ytterligare en timme av min fritid varje dag. Förra jobbet tog det mig under 15 minuter att åka till.
Värst är vintrarna och mörkret och det är mycket vilt efter dessa vägar, på ljusa halvåret går det väl hyfsat. Hade det inte varit så att jobbet i sig är så bra att det kompenserar pendlandet hade jag nog sökt mig vidare.
Citera
2018-06-19, 20:59
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porrgris
40 min med bil, det är ganska lagom för att sörpla kaffe och knapra i sig en macka så det är tacksamt.



Fan det låter ju riktigt ballt att få åka helikopter till jobbet, vad jobbar du med om man får fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
gissar på oljeplattform i Norge..

Citat:
Ursprungligen postat av Porrgris
Låter rimligt, borde jag givetvis tänkt när det handlade om Norge.

Stämmer, jobbar med att bygga, uppgradera, modifiera gas/olje-plattformar på norsk sockel. Kom hem i söndags från plattformen Aasta Hansteen som ligger i norska havet ovan polcirkeln ca 30 mil väster om Bodå. Den ska starta produktion senare i år och vi håller på att klargöra det sista för produktionsstart, kallas ”hook up”

Sök gärna på YT på Aasta Hansteen plattform, så finns det flers fina filmer om projektet där.

Min hemresa denna gång blev lite dryg. Helikoptern i fredags morse blev inställd p g a oväder och för liten räddningskapacitet då en räddningshelikopter stod fast på backen med nåt fel.

Så det blev ett nattskift till och ny helikopter till land på lördagen in till Brønnøysund, där ett flyg upp till Bodö, några timmars väntan där på ett flyg till Oslo Gardemoen. Där blev det en hotellnatt på Radisson Blu, sen flyg till Arlanda på söndag morgon. Och sen tåg hem sista biten.
Citera
2018-06-19, 22:08
  #17
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Veckopendlade något år för en tid sedan, kunde jobba på vägen till och från då jag åkte tåg.

Nu har jag ca 5 minuters promenadväg till jobbet - kan inte bli bättre.
Citera
2018-06-21, 16:39
  #18
Medlem
TheKhurgans avatar
Har dryga 7 mil enkel väg, tar ungefär en timme.
Jag har nog inget emot själva bilkörningen, jag lyssnar på ljudböcker och får lite tid för mig själv. Det är tiden hemifrån som blir lite jobbig. Jag spenderar ju 10 timmar i bilen varje vecka och det är tid jag hade kunnat lägga på annat, speciellt när jag har tre barn som kräver sitt. Dygnet har ju bara 24 timmar och det är svårt att hinna med allt man ska de få timmarna man har på kvällen sen.

Så det blir ju att åka hemifrån kl 06:00 och hemma igen kl 17:00, sedan ska det lagas mat, läsas läxor, räkna fåren och ge dom vatten, elda i pannan (under vinterhalvåret) och sedan natta alla barn. Då kan jag och min tjej få 1-2 timmar att umgås om vi har tur.
Men det funkar tycker jag.

Skulle nog säga att en timme är gränsen, längre än det skulle i alla fall jag inte orka med. Då skulle kvällarna bli för stressiga och man skulle typ glömma bort hur familjen såg ut
Citera
2018-06-21, 19:20
  #19
Moderator
MondoBizarros avatar
Flyttar den här lite snett åt höger:

Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2018-06-21, 19:31
  #20
Medlem
Swe1227s avatar
Ligga på en motorväg eller annan större väg kan jag göra 25 mil om dagen. Men att sitta i en kö i stickhelm skulle jag klara 20 min.
Citera
2018-07-17, 09:44
  #21
Medlem
ludwiqs avatar
Lånar tråden lite, funderar på börja plugga och pendla. Tanken är pendla, antingen buss/bil (går inga tåg).

Enkelresan med bil tar väl ca 45-50 minuter medans med bussen blir det kanske 1,40minuter dörr till dörr (inga byten).

Hur ofta man får vara i skolan varierar, men säg 3-5 gånger i veckan..

Någon som pendlat liknande? Funderar på om man orkar med det i längden?
Citera
2018-07-17, 09:46
  #22
Medlem
Captinheros avatar
Tar cirka 1 timme till jobbet. Drar alltid 1.5 timme innan , man vet aldrig med väntetider . Men mer än 1.5 timme skulle jag nog inte tänka mig. 2 timmar känns orimligt
Citera
2018-07-17, 17:02
  #23
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Ligga på en motorväg eller annan större väg kan jag göra 25 mil om dagen. Men att sitta i en kö i stickhelm skulle jag klara 20 min.

Snackar vi enkel väg eller tur och retur?
Citera
2018-07-17, 17:21
  #24
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Snackar vi enkel väg eller tur och retur?
Skulle väl säga tur och retur. Det är det längsta jag haft i alla fall (13 mil enkel)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback