Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-09-25, 20:16
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Vad har hennes intelligens med saken att göra? Maken bör besitta de mentala fakulteterna nödvändiga för enkel huvudräkning givet den bakgrund hon påstår han har.

Måste vi ta om det hela från början?
Citera
2018-09-25, 20:20
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisgents
Är inte riktigt på samma nivå som en docent, men behöver definitivt papper och penna om jag exempelvis ska beräkna 197-389=?
Kronofogden knackar på din dörr i detta nu.
Citera
2018-09-25, 20:22
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Måste vi ta om det hela från början?

Nä, vi verkar inte komma någonvart. Faktum kvarstår att hon skrattade och förlöjligade sin makes färdigheter i huvudräkning. Du verkar inte kunna förlika dig med det. Det kunde inte jag heller och pressade henne på det påståendet. Hon gav inte vika.
__________________
Senast redigerad av Subzero1 2018-09-25 kl. 21:08.
Citera
2018-09-25, 20:29
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Huvudräkning är något man kan träna upp. Alla kan bli bra på huvudräkning bara man övar tillräckligt. Det är som med muskler. Men alla kan också bli dåliga på huvudräkning om man slutar öva. Antagligen det som hänt denne docent.
Nästan alla kan träna upp sin huvudräkningsförmåga.Man når snabbt resultat.Många elever finner därför glädje i att träna detta.Dessvärre hittar jag inget om detta i kursplanerna.Ps Därför använde jag mig tidvis av alternativa kursplaner som aktiv adjunkt. Fy på mig.
Citera
2018-09-25, 20:29
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Nä, vi verkar inte komma någonvart. Faktum kvarstår att hon skrattade och förlöjligade sin egen makes färdigheter i huvudräkning. Du verkar inte kunna förlika dig med det. Det kunde inte jag heller och pressade henne på det påståendet. Hon gav inte vika.

Nej, precis! Jag förlikar mig inte med scenariot av den anledning jag nämnde från första början, en människa blir bra på det människan tränar såvida människan är korkad vilket vi kan utesluta då det handlar om en docent i matematik.
Och eftersom en docent i matematik inte kommer ifrån att ständig huvudräkning kan vi dra slutsatsen att det finns inga docenter i matematik som är "dåliga" på huvudräkning.

Slutsatsen är att din väns påstående är felaktigt och vi kan bara spekulera i anledningarna till det påståendet.

Frågor på det?
Citera
2018-09-25, 20:49
  #78
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Kan du ge ett exempel på en renodlad huvudräkningsuppgift som du inte klarar av men som en hyfsat stark huvudräknare grejar?
Vi kan ta en enklare variant av ett tal som redan nämnts i tråden: 253*71. Jag kan förmodligen räkna ut det, men det tar tid. Personer med god huvudräkningsförmåga och ett stort "arbetsminne" löser detta snabbare än vad jag gör. Jag vet ju naturligtvis hur jag ska göra, dela upp uppgiften i mindre, lättare delar, men problemet blir att hålla resultatet av de första beräkningarna i huvudet medan jag utför de senare beräkningarna.

En person som jobbar i kiosk är troligtvis snabbare på att beräkna vad växeln blir än vad någon som mig, som inte gör dessa beräkningar dagarna i ända, är.

När man kommer upp på högskolenivå handlar matematiken inte så mycket om siffror över huvud taget. Hade du någon gång bläddrat i en mattebok från högskolan hade du insett hur lite den typen av matte har att göra med multiplikation av två tal i huvudet.
Citera
2018-09-25, 21:05
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Vi kan ta en enklare variant av ett tal som redan nämnts i tråden: 253*71. Jag kan förmodligen räkna ut det, men det tar tid.

Precis som jag misstänkte är din definition av "medioker" inte den vedertagna.
Citera
2018-09-27, 11:50
  #80
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Vi kan ta en enklare variant av ett tal som redan nämnts i tråden: 253*71. Jag kan förmodligen räkna ut det, men det tar tid. Personer med god huvudräkningsförmåga och ett stort "arbetsminne" löser detta snabbare än vad jag gör. Jag vet ju naturligtvis hur jag ska göra, dela upp uppgiften i mindre, lättare delar, men problemet blir att hålla resultatet av de första beräkningarna i huvudet medan jag utför de senare beräkningarna.

En person som jobbar i kiosk är troligtvis snabbare på att beräkna vad växeln blir än vad någon som mig, som inte gör dessa beräkningar dagarna i ända, är.

När man kommer upp på högskolenivå handlar matematiken inte så mycket om siffror över huvud taget. Hade du någon gång bläddrat i en mattebok från högskolan hade du insett hur lite den typen av matte har att göra med multiplikation av två tal i huvudet.
this.

stäng denna korkade tråd nu
Citera
2018-09-27, 12:16
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman

stäng denna korkade tråd nu

Öm punkt?
Citera
2018-09-27, 12:29
  #82
Medlem
Man kan vara dålig i huvudräkning och vara duktig i högre matematik. Det är nog inte så vanligt men jag vet att det förekommer.

Det kan helt enkelt vara så att man är helt ointresserad av huvudräkning och aldrig brytt sig..
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback