Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-19, 14:58
  #1
Medlem
En socionomkärring jag konverserade med påstod på fullaste allvar att hennes make, en docent i matematik, A i samtliga ämnen, var hopplöst dålig på huvudräkning och att hon oftast hjälper honom.

Jag är införstådd i att matematik på universitet oftast involverar en djupare förståelse och formler, men kan detta verkligen stämma?
__________________
Senast redigerad av Subzero1 2018-06-19 kl. 15:18.
Citera
2018-06-19, 15:03
  #2
Medlem
Zlaneks avatar
Ja självklart kan det stämma.
Huvudräkningen har enligt mig ingenting med högre matematik att göra.
Citera
2018-06-19, 15:06
  #3
Medlem
Förmodligen ovanligt, men möjligt. Ja.

Sen inte alls omöjligt att han låter frun känna sig duktig.
Citera
2018-06-19, 15:07
  #4
Medlem
Det kan vara så att de har olika definitioner av vad som är vettig huvudräkning. Att sitta och hålla räkningen när en batikhäxa ber dig dubbelkolla priset på senaste veckohandligen lär vara själadödande för vilken person som helst. Istället kommer docenten nog bara uppskatta totalsumman. Resultatet blir att kärringen blir sur och dömmer ut honom som sifferblind

Men självklart kan docenten vara dålig på huvudräkning, matematik inbegriper många olika discipliner och flertalet kräver knappast huvudräkningskunskaper.
Citera
2018-06-19, 15:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Ja självklart kan det stämma.
Huvudräkningen har enligt mig ingenting med högre matematik att göra.

Självklart? En vanlig bonde kan huvudräkna.
Citera
2018-06-19, 15:26
  #6
Medlem
Är inte riktigt på samma nivå som en docent, men behöver definitivt papper och penna om jag exempelvis ska beräkna 197-389=?
Citera
2018-06-19, 16:34
  #7
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisgents
Är inte riktigt på samma nivå som en docent, men behöver definitivt papper och penna om jag exempelvis ska beräkna 197-389=?

Tänk dig att du har 197 kronor på kontot och tankar för 389 kronor, hur mycket är du då skyldig banken? Hade du haft 200 kronor på kontot och tankat för 389 så hade du varit skyldig 189 kronor, eller hur? Fast nu hade du inte 200 kronor utan bara 197, så alltså är du skyldig banken ytterligare 3 kronor, in alles 192 kronor.

Det var väl inte så svårt? Oavsett om man är docent i matte eller som jag knappt har öppnat en mattebok så bör man klara det innan man har hängt tillbaka tankmunstycket.
Citera
2018-06-19, 19:55
  #8
Moderator
Pontiac-Garages avatar
De flesta universitetslärare jag har mött har haft tämligen dåliga "vardagskunskaper", och det är inte alls ovanligt att en professor i matematik blir förvirrad av vanlig huvudräkning. Så tror knappast att detta blir ett problem.

Däremot kanske man lever upp till den "stereotypa" bilden av en matteprofessor
Citera
2018-06-19, 20:26
  #9
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
En socionomkärring jag konverserade med påstod på fullaste allvar att hennes make, en docent i matematik, A i samtliga ämnen, var hopplöst dålig på huvudräkning och att hon oftast hjälper honom.

Jag är införstådd i att matematik på universitet oftast involverar en djupare förståelse och formler, men kan detta verkligen stämma?

Vad är det konstiga?

En bra snickare är inte nödvändigtvis bättre än någon annan på att lyfta många brädor samtidigt.
Citera
2018-06-19, 20:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Vad är det konstiga?

En bra snickare är inte nödvändigtvis bättre än någon annan på att lyfta många brädor samtidigt.

Var ska jag börja? Länken mellan verbala färdigheter och huvudräkning (endast) är fastställd av neurologer. Det är samma område i hjärnan som aktiveras. Den här individen har A i alla ämnen, det inkluderar därmed språk. Visserligen är svenska gymnasier inte krävande men det är fortfarande ett A denne individen presterat termin efter termin. Jag gissar vidare att en docent i matte lär ha en IQ på minst 115. Hur då allt är över genomsnittet bortsett från huvudräkning blir då i sken av detta förbluffande.
Citera
2018-06-19, 20:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
De flesta universitetslärare jag har mött har haft tämligen dåliga "vardagskunskaper", och det är inte alls ovanligt att en professor i matematik blir förvirrad av vanlig huvudräkning. Så tror knappast att detta blir ett problem.

Däremot kanske man lever upp till den "stereotypa" bilden av en matteprofessor

Detta var inte en fackidiot.
Citera
2018-06-19, 20:57
  #12
Moderator
Neksnors avatar
Att han är dålig på det kan ju helt enkelt bero på att han tycker att det är slöseri med tid? Det är enklare att använda papper och penna eller någon sorts dator.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback