Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 13:30
  #1
Avstängd
Eregerads avatar
Jag kör idag Windows 10 och innan jag startar enheten så måste jag skriva in ett lösenord för att låsa upp hårddisken. Jag skulle vilja ha Arch Linux istället, men har ingen erfarenhet av det. Jag har dock erfarenhet av Ubuntu och CentOS, och jag verkar lära mig Linux snabbt. Nu söker jag snabb latmanna-info från er hur jag går tillväga för att installera Arch Linux samt vilken programvara jag kan använda för att kryptera hela enheten.

Som jag förstår det så kan man inte "installera Arch Linux", utan man måste kompilera sin kernel själv? Det är här som jag är lite för rädd för att försöka på egen hand.
Citera
2018-06-19, 13:37
  #2
Medlem
Ifall du är nervös kan du alltid testa att installera på en virtuell maskin först. Skaffa VirtualBox eller något liknande.

Du behöver inte kompilera kärnan, men du har helt rätt i att Arch är rätt krävande. Det finns inte ens ett automatiskt installationsprogram. Jag har hört (vet ej om det stämmer) att det fanns ett, men att de tog bort det för att de fick för mycket nybörjarfrågor i forumen. Det vittnar lite om målgruppen för Arch.

Lite kort kan man dock säga att om du tycker att det är läskigt att kompilera en kärna så är Arch fel dist för dig. Var beredd att behöva ta reda på väldigt mycket på egen hand. Det är inte speciellt förlåtande på forumen.

Här har du installationsguiden:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Installation_guide

EDIT:

Hittade en guide som verkar vara vad du söker:
https://themanyhats.club/newcomers-g...sk-encryption/
__________________
Senast redigerad av RulleRivare 2018-06-19 kl. 13:40.
Citera
2018-06-19, 13:37
  #3
Avstängd
Eregerads avatar
Jag installerar just nu VMWare Player samt laddar ner Arch Linux (archlinux-2018.06.01-x86_64). Ska experimentera där först, men ni får gärna skriva mer info ändå om ni vill
Citera
2018-06-19, 13:39
  #4
Avstängd
Eregerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Ifall du är nervös kan du alltid testa att installera på en virtuell maskin först. Skaffa VirtualBox eller något liknande.

Du behöver inte kompilera kärnan, men du har helt rätt i att Arch är rätt krävande. Det finns inte ens ett automatiskt installationsprogram. Jag har hört (vet ej om det stämmer) att det fanns ett, men att de tog bort det för att de fick för mycket nybörjarfrågor i forumen. Det vittnar lite om målgruppen för Arch.

Lite kort kan man dock säga att om du tycker att det är läskigt att kompilera en kärna så är Arch fel dist för dig. Var beredd att behöva ta reda på väldigt mycket på egen hand. Det är inte speciellt förlåtande på forumen.

Här har du installationsguiden:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Installation_guide
Tack!

Om jag lurkar på forumet och enbart läser och håller käft, samt läser guiderna så kanske det går ändå?

Målet med Arch Linux är helt enkelt att vara helt säker på ett system med öppen källkod utan bakdörrar för att sova bättre på nätterna. Jag vet att någon lättare dist säkert gör samma jobb, men Arch Linux är som sagt svårare och då kanske jag lär mig något på vägen.
Citera
2018-06-19, 13:44
  #5
Medlem
-EE-s avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/Dm-crypt

dm-crypt finns sedan länge i Linux egen kärna.

Installerar du tex en enklare dist som Ubuntu eller Mint får du frågan under installation om du vill kryptera.

I Arch Linux får du börja med terminalen vilket gör det lite bökigare om man är ovan.

https://wiki.archlinux.org

Vill du göra det betydligt enklare och ändå köra Arch hade jag rekommenderat:

https://manjaro.org/

Lika enkelt att installera som Ubuntu/Mint och du ges alternativet att kryptera under installation.
__________________
Senast redigerad av -EE- 2018-06-19 kl. 13:52.
Citera
2018-06-19, 13:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eregerad
Tack!

Om jag lurkar på forumet och enbart läser och håller käft, samt läser guiderna så kanske det går ändå?
Klart det går. Folk har gjort det före dig. Se min edit btw. Hittade en guide.

Citat:
Målet med Arch Linux är helt enkelt att vara helt säker på ett system med öppen källkod utan bakdörrar för att sova bättre på nätterna. Jag vet att någon lättare dist säkert gör samma jobb, men Arch Linux är som sagt svårare och då kanske jag lär mig något på vägen.
Om du inte aktiverar extra repon så har jag för mig att Debian kör enbart öppen källkod.

Andra alternativ beroende på dina behov är disten Tails. Den bootar du från usb eller dvd. Om du inte aktivt använder hårddisken kommer inget att sparas där, och Tor är aktiverat som standard.
Citera
2018-06-19, 13:53
  #7
Avstängd
Eregerads avatar
Tack för dm-crypt!
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Klart det går. Folk har gjort det före dig. Se min edit btw. Hittade en guide.


Om du inte aktiverar extra repon så har jag för mig att Debian kör enbart öppen källkod.

Andra alternativ beroende på dina behov är disten Tails. Den bootar du från usb eller dvd. Om du inte aktivt använder hårddisken kommer inget att sparas där, och Tor är aktiverat som standard.
Tails behöver jag inte, Arch är tänkt att vara mitt main OS.
Citera
2018-06-19, 13:55
  #8
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eregerad
Tack för dm-crypt!

Tails behöver jag inte, Arch är tänkt att vara mitt main OS.

Kör manjaro:

https://manjaro.org

Arch lika enkelt som Ubuntu/Mint. Du får frågan vid installation om du vill kryptera med dm-crypt.
Citera
2018-06-19, 15:50
  #9
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
. Jag har hört (vet ej om det stämmer) att det fanns ett, men att de tog bort det för att de fick för mycket nybörjarfrågor i forumen. Det vittnar lite om målgruppen för Arch.

Ja det fanns ett installations program, finns dessutom fristående som definitivt inte stöds officiellt, men fungerar. Rekommenderar alla att göra det själv däremot, om man Inte krypterar sina diskar är det relativt lätt om man bara läser wikin och har lite datorvana och inte är en fegis.

För att bli medlem på Arch-forum måste man ju lösa What is the output of "date -u +%V$(uname)|sha512sum|sed 's/\W//g'"? och få rätt svar, (hint, copy@paste i en terminal...) Så vet inte hundra vilket syfte det tjänar för finns ju google om folk inte vet hur man gör :=)
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2018-06-19 kl. 15:55.
Citera
2018-06-19, 16:12
  #10
Avstängd
Eregerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Ja det fanns ett installations program, finns dessutom fristående som definitivt inte stöds officiellt, men fungerar. Rekommenderar alla att göra det själv däremot, om man Inte krypterar sina diskar är det relativt lätt om man bara läser wikin och har lite datorvana och inte är en fegis.

För att bli medlem på Arch-forum måste man ju lösa What is the output of "date -u +%V$(uname)|sha512sum|sed 's/\W//g'"? och få rätt svar, (hint, copy@paste i en terminal...) Så vet inte hundra vilket syfte det tjänar för finns ju google om folk inte vet hur man gör :=)
Jag löste det, laddade in Arch Linux i en VM och skrev det i terminalen. Min registration godkännes
Citera
2018-06-20, 12:59
  #11
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eregerad
Tack!

Om jag lurkar på forumet och enbart läser och håller käft, samt läser guiderna så kanske det går ändå?

Målet med Arch Linux är helt enkelt att vara helt säker på ett system med öppen källkod utan bakdörrar för att sova bättre på nätterna. Jag vet att någon lättare dist säkert gör samma jobb, men Arch Linux är som sagt svårare och då kanske jag lär mig något på vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Klart det går. Folk har gjort det före dig. Se min edit btw. Hittade en guide.


Om du inte aktiverar extra repon så har jag för mig att Debian kör enbart öppen källkod.

Andra alternativ beroende på dina behov är disten Tails. Den bootar du från usb eller dvd. Om du inte aktivt använder hårddisken kommer inget att sparas där, och Tor är aktiverat som standard.
Vad gäller öppen källkod så är det standardutförandet i Debian, allt måste gå under GPL - licenser (de kanske tillåter LGPL också, som tillåter att koden blandas i system som inte behöver följa gpl: s krav på öppenhet).

Och vad gäller bakdörrar så är Debian stable bättre än Arch. Arch kör bleeding edge, allt är nytt och inte färdigtestat. Först med det senaste, även krypdörrar. Men när de hittas så är de också snabba att fixa. Debian stable har enbart äldre paket, men dessa paket har blivit stresstestade och granskade flera gånger om, plus lika mycket till för säkerhetens skull, för att vara stabila och säkra. Plus att de också lanserar säkerhetsuppdateringar för stable-versionen länge.

På det sättet kan man se att den stora skillnaden mellan Debian och Arch är hur nya de senastep aketen ska vara, med de risker och fördelar det innebär vad gäller kompabilitet och säkerhet. Plus skillnaden i hur saker görs.

Smaksaker. Båda tillåter dock kryptering av hela hårddisken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback