Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 10:32
  #1
Medlem
Har försökt hitta info om hur många fartyg Götaverken totalt levererade men hittar inga uppgifter om det.
Någon som vet och gärna kan länka till sida med uppgifter?
Citera
2018-06-19, 11:37
  #2
Medlem
Ankdammsmans avatar
Wiki har info, men tyvärr inte komplett:

Citat:
Under de första 100 åren [1847-1947] byggdes det vid Göteborgsvarvet; 605 fartyg, från enkla pråmar, ångslupar och segeljakter till krigsfartyg, passagerarbåtar och handelsfartyg av alla slag, specialfartyg, lastbåtar, bulkfartyg, linjefartyg och tankfartyg. Deras sammanlagda dödvikt är 5 381 205 ton, vilket gör medeldödvikten under de 100 åren till 8 895 ton. Utöver det har varvet levererat ytterligare 38 fartyg på tillsammans 181 789 ton, vars skrov byggts vid andra varv, samt flytdockor, pontonkranar, bäddportar, mudderverk, med mera.

Nästa steg är nog bibliotekshyllan, eller att mejla nån varvshistoriker.
Citera
2018-06-19, 23:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Wiki har info, men tyvärr inte komplett:

Citat:
Under de första 100 åren [1847-1947] byggdes det vid Göteborgsvarvet; 605 fartyg, från enkla pråmar, ångslupar och segeljakter till krigsfartyg, passagerarbåtar och handelsfartyg av alla slag, specialfartyg, lastbåtar, bulkfartyg, linjefartyg och tankfartyg. Deras sammanlagda dödvikt är 5 381 205 ton, vilket gör medeldödvikten under de 100 åren till 8 895 ton. Utöver det har varvet levererat ytterligare 38 fartyg på tillsammans 181 789 ton, vars skrov byggts vid andra varv, samt flytdockor, pontonkranar, bäddportar, mudderverk, med mera.

Nästa steg är nog bibliotekshyllan, eller att mejla nån varvshistoriker.

Det fanns alltså info i form av ganska mycket siffror om det här på wikipedia i.a.f. Det var intressant det där.

Jag försökte läsa på litet generellt om svensk industrihistoria för ett par år sedan p.g.a. personligt intresse och min yrkesmässiga inblandning i industrin som dock inte har så mycket med varv att göra. Men tröttnade snabbt p.g.a. att det var svårt att hitta info i lättillgägliga kanaler.

Särskilt den historia som är mer i närtid t.ex. de svenska s.k. rekordåren är det svårt att hitta siffror om. Inte lätt att ta reda på hur många kylskåp eller husvagnar som tillverkats i Sverige t.ex. eller liknande nördigheter. Om man använder en webläsare och gör lekmannasökningar på ordet industrihistoria och närliggande begrepp så dyker det ofta bara upp några gamla smedjor och andra fornlämningar i sökresultatet. Möjligt att det finns mer info i någon biblioteksdatabas. Men en del av siffrorna är väl mer eller mindre företagshemligheter och pärmarna med infot slängdes i sopcontainern när företagen lades ned eller flyttades för inte så länge sedan.

Finns troligen en del info om just varven att tillgå hos något museum också. Vill minnas att det finns ett sjöfartsmuseum i Göteborg.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2018-06-19 kl. 23:09.
Citera
2018-06-20, 18:26
  #4
Medlem
Den infon om hur många som tillverkats under de första 100 åren hittade jag men inget utöver det. Det är möjligt att det går att hitta uppgifter om det om man gräver väldigt mycket - om uppgifterna inte helt eller delvis slarvats bort. Kanske får vi aldrig ta del av infon. Sjöfartsmuseum har jag för mig finns i Göteborg. Känner inte för att anstränga mig så mycket för ev info som kan finnas på något ställe.

Då är det i alla fall konstaterat att jag inte är blind och har missat någon sida med uppgifter (började nästan fundera på hur det stod till med mig när jag inte hittade några uppgifter)...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback