Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-20, 18:25
  #25
Medlem
Europes avatar
Statens propagandakanal SVT var redan tidigt ute och försökte sätta agendan för vilka som skulle vara de "stora valfrågorna", med klimathotet högst på listan. De är helt säkra på att de fortfarande kan styra medborgarnas tankar och åsikter med sina kampanjer, även om de utgör allt mindre andel av medborgarnas mediekonsumtion. Nu har dessutom sosseledaren och statsministern Stefan Löfven gått ut med att man vill slippa se massinvandringspolitiken (och även lag och ordning) som diskussionsämne och valfråga under resten av valkampanjen, så SVT lär ju inte ge upp med att försöka styra samhällsdebatten. Men även om makteliten möjligtvis kan styra den offentliga debatten någorlunda, så innebär det inte att de nödvändigtvis helt styr medborgarnas tankar.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-06-20 kl. 18:27.
Citera
2018-06-21, 13:22
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Det sista du säger håller jag med om, det är inte dugg konstigt eller fel att folk diskuterar det mest av allt. Men att skola och vård behöver förbättras och tas hand om samt anpassas inför framtiden är väldigt viktiga frågor som knappast stryks över med att alla svenskar är grovhugget på samma sida. Det är symptomatiskt för hur migrationsfrågan har skapat ett "race to the bottom" där det i första hand handla rom hur sverigedemokratisk politik är eller inte är och allt annat hamnar i skymundan, vilket det absolut inte borde göra.

Jag tror att en av anledningarna till att vård och skola inte syns lika mycket, är att det är betydligt svårare frågor. De flesta vill ha förbättrad sjukvård, men för många är det svårt att veta hur och komma med konkreta lösningar i den frågan. Ordning och reda i skolan vill alla ha...men hur?
Citera
2018-06-21, 21:55
  #27
Medlem
midvintermorkers avatar
Allt detta handlar om att sluta ha respekt för etablissemanget och börja tro på sin egen åsikt och vision om vad Sverige kan vara.

De som är "experter" där ute är IDIOTER med en ÅSIKT. DET betyder inte ett SKIT. Jag har redan utmanat samhället och VET att grunden är byggd på fiffel och båg. Det är ett jävla korthus byggt på lögner och löften.
__________________
Senast redigerad av midvintermorker 2018-06-21 kl. 22:03.
Citera
2018-06-22, 05:10
  #28
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är ju nästan det enda ni gör här inne, du och dina kompisar, sitter och påstår att vården och skolan i princip är totalt havererad.

Ändå när enkäter görs hos föräldrar är 9 av 10 hur nöjda som helst med sina barns skolor.

Och besöker man ett sjukhus fungerar allt till full belåtenhet.

Det är uppenbart att du inte besökt skolorna i Trestad, eller NÄL-sjukhuset i samma region.
Väntetider uppemot tio timmar för Patienter med påtagliga smärtor, massiv kritik av den egna personalen..osv.

"Kritik NÄL"-Googleresultat

https://www.google.se/search?source=....0.7mmGLcQh4hI

Skolorna I min lokala stad skall vi inte tala om, Whiteflight pågår inte längre.
Nu är det dom "Bättre" av andra nationaliteter som flyr.

Kö på 100(!) elever till mina barns skola (från ca 50 för två år sedan), samt väktare som är positionerade vid en grannskola vid skoldagens slut, pga bråk mellan "Gäng" (skitungar).

Det som fungerar riktigt bra i Svensk sjukvård är Palliativ vård.
Ironiskt nog.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2018-06-22 kl. 05:27.
Citera
2018-06-22, 09:10
  #29
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Jag tror att du läser in något som inte avsågs. De menar att vård och skola diskuteras för lite, det är frågor som behöver diskuteras men hamnar i skuggan då folk bara är intresserade av invandring och integration. Vilket stämmer. Man kan även dra slutsatsen att twitter är en värdelös plattform för riktig diskussion, vilket stämmer bra även det.

Vård och skola påverkas i högst grad av invandringen. Att säga att det mesta negativa kan kopplas till den är faktiskt inte en överdrift. Varför sitta och träta om symptom på en sjukdom istället för hur man botar den?
Citera
2018-06-22, 10:30
  #30
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Vård och skola påverkas i högst grad av invandringen. Att säga att det mesta negativa kan kopplas till den är faktiskt inte en överdrift. Varför sitta och träta om symptom på en sjukdom istället för hur man botar den?
Visst, men "påverkas av" betyder inte att det är den enda faktorn. Det finns en massa problem i skolan som inte kan härledas till invandring och som skulle finnas kvar även om Sverige hade 0 invandring och eleverna var 100% etniska svenskar.
Citera
2018-06-22, 11:04
  #31
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Visst, men "påverkas av" betyder inte att det är den enda faktorn. Det finns en massa problem i skolan som inte kan härledas till invandring och som skulle finnas kvar även om Sverige hade 0 invandring och eleverna var 100% etniska svenskar.

Ja, det håller jag med dig om men det är av sekundär natur. Jag säger inte att svenskar är några änglar men sett till omvärlden får vi betraktas som ett ovanligt skötsamt folk. Kanske blir man något okritisk till sina egna men jag inbillar mig att det finns redskap utarbetade sen generationer för att ta hand om den här typen av problematik. Svensken är lite av en udda figur men att ett land med drygt 8 miljoner invånare t.ex. kan hålla sig med ett eget stridsflyg är fullständigt unikt.

Måhända att alltför manga år av relativt välstånd även till viss del har skämt bort oss och skapat en illusion av trygghet.

I grunden handlar det om ett samhällsexperiement som är helt vrickat genomfört på vad som måste betraktas som en parentes i historien tidsmässigt utfört av till stor del infantiler.
Citera
2018-06-22, 18:47
  #32
Medlem
Kreun.Kormans avatar
Det är tyvärr så att invandringsfrågan numera överskuggar samtliga andra politiska frågor. Alla samhällsproblem kan härledas till den okontrollerade massinvandring som exploderat de senaste 10 åren. Brottslighet, bostadsbrist, skenande kostnader för socialbidrag, skolans och sjukvårdens kollaps, trafikkaos. Huvudorsaken till allt detta är massinvandringen. Att inbilla sig något annat är att köra huvudet i sanden.

Det är numera så påtagligt att det inte längre går att blunda för problemen. De flesta svenskar har vid det här laget på ett eller annat sätt drabbats av konsekvenserna. Har man någon gång blivit rånad, misshandlad eller bara fått höra att "Jak schka knola din mama" så har varje normalt funtad svensk fått nog.

En röst på SD är i själva verket en nejröst i folkomröstningen om fortsatt massinvandring. Det finns inte särskilt många Sverigedemokrater men desto fler som har tröttnat på massinvandring. Det är därför massmedias försök att skandalisera SD är helt verkningslösa. Svenskarna röstar nej till ohämmad massinvandring och inte på SD specifikt.
Vi har fan fått nog!
Citera
2018-06-23, 05:06
  #33
Medlem
Självklart. Tas "rätt" frågor inte upp kan ju valboskapet sedan inte heller rösta "rätt". T.ex. i Klimatfrågan/klimathotet som är en gigantisk industri och samtidigt ett mycket effektivt sätt för makten att kontrollera folket på. I sammanhanget kan det nämnas att Twitter jämfört med andra sociala medier inte är så stort bland svenskarna som de kanske vill få det till att låta.

En s.k. Twitterstorm angående det som anses vara en rätt fråga och framförallt med rätt åsikt (eller resultat) kan också i en del fall i verkligheten endast bestå av typ något till några hundratal(s) personer men som ändå käckt basuneras ut av Public Service som just en storm och därmed ges oproportionellt stort utrymme och opinionspåverkande.
Citera
2018-06-23, 18:32
  #34
Avstängd
Paris24s avatar
Svaret på tråd-frågan är flera:

1)
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-misstankt-bot

Försvarsforskarnas AI-maskin visar: Vart tionde konto som twittrar om svensk politik är en misstänkt bot

Om jag hade kodat en bot, jag jobbar med IT, hade jag gått på t.ex ledord som triggar retweets, som jag i sin tur hade hittat genom att jämföra några miljoner tweets. Vad den topplistan består av för ord är inte svåra att gissa. "Skola" och "Vård" ingår inte, så de skickas inte vidare av en bot.

2) Man twittrar inte om vård skola och omsorg av samma anledning som man inte startar en flashback-tråd om dessa ämnen. Jag har ingen statistik, men nog går det 10 på 1 när det gäller invandring kontra skola på FB? Vad kan det bero på? Ungefär samma anledning som att recensioner av företag på nätet inte fungerar. En nöjd kund klagar inte på nätet. En missnöjd kund klagar. Därför ser det ut som om alla företag bara har missnöjda kunder.

3) Valet av vilka områden som röstande prioriterar är bara en krysslista. Det krävs varken stort tänk eller någon uppföljning för att kryssa i något som t.ex "miljö". Det låter fint, miljö. Men nästan ingen svensk har något som helst problem med sin "miljö". Ändå kryssar 10-20% det ordet. Likvärdigt med "skola", ett ord som många är beroende och påverkade av.

twitter-redovisningen påminner f.ö. om google-listan på vilka partier som googlas. SD är överlägset störst, därefter m. Så bland googlare skulle det inte förvåna om sd är största parti. Inte något som anas om man läser sydsvenskan precis.

Så visst litar jag mer på en summering av twitter än på en summering av aftonbladets ledarsida. Men måste dra av en del pga bottar och trigger-starka ord.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2018-06-23 kl. 18:36.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback