Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-19, 07:31
  #1
Medlem
frasselitos avatar
Så mod låser denna tråd:
(FB) Israelisk politiker: Judarna är en överlägsen mästerras, smartast, bäst, Guds folk...

Anledning att man låser:
Inte mycket politik här, avvaktar tills vi vet om tråden passar bättre i ett annat forum, dvs låst tills vidare/Mod

Jag skickar PM:
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Hej vf,

Ang tråden
(FB) Israelisk politiker: Judarna är en överlägsen mästerras, smartast, bäst, Guds folk...

Det är visst politik, det kallas identitetspolitik. Och det är en israelisk politiker som uttalat sig.

Helt klart rätt forum.

Mvh
f
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Vi får se, jag har tagit upp frågan med mina kollegor.

Mvh vf
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Hej,

varför öppnar ni inte tråden?

Mvh
f
Här slutar vf svara.

Man får alltså inte diskutera israelisk politik i ett forum som handlar om utrikespolitik. Varför?

Vart får man diskutera israelisk politik på forumet?

Varför är forumet biased?

Har mod gjort rätt eller fel som stängt locket på denna diskussion?
Citera
2018-06-19, 07:41
  #2
Medlem
Neroxxs avatar
Dock är ju grundfrågorna i TS mer ställda om ras än om politik. Skulle dock vara intressant att ha en diskussion om själva utalandet och det politiska efterspelet.

Får hoppas att det antingen blir en splitt eller att diskussionsunderlaget i TS utökas.
Citera
2018-06-19, 07:50
  #3
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Dock är ju grundfrågorna i TS mer ställda om ras än om politik. Skulle dock vara intressant att ha en diskussion om själva utalandet och det politiska efterspelet.

Får hoppas att det antingen blir en splitt eller att diskussionsunderlaget i TS utökas.

Den frågeställningen är med implicit.
Ingen skulle anse det vara offtopic att diskutera detta.

Man får se frågorna i TS som utgångngspunkter snarare än att de skulle vara uteslutande frågeställningar för tråden att diskutera.
Citera
2018-06-19, 08:15
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Jag skulle säga att politikern gör sitt uttalande politiskt. Därför så kunde just det utspelet vara en tråd för politik.
Men däremot så gör Ts två frågor tråden till en rasfråga och det är något helt annat. Just dom frågorna finns det väl också redan trådar om?

Vad blir topic? Jag skulle säga att tråden utan Ts frågor och att man istället skall diskutera politikerns utspel vore intressant.
Citera
2018-06-19, 08:24
  #5
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag skulle säga att politikern gör sitt uttalande politiskt. Därför så kunde just det utspelet vara en tråd för politik.
Men däremot så gör Ts två frågor tråden till en rasfråga och det är något helt annat. Just dom frågorna finns det väl också redan trådar om?

Vad blir topic? Jag skulle säga att tråden utan Ts frågor och att man istället skall diskutera politikerns utspel vore intressant.
Jag håller med om detta, så jag kan förstå att modsen ville tänka om både en och två gånger innan de lät tråden fortsätta. TS bjuder in till en hel massa tjafsande om judar från alla håll.

Synd att admin var tvungen att arkivera Judiska maktförhållanden, tråden hade platsat utmärkt där.
Citera
2018-06-19, 09:34
  #6
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag skulle säga att politikern gör sitt uttalande politiskt. Därför så kunde just det utspelet vara en tråd för politik.
Men däremot så gör Ts två frågor tråden till en rasfråga och det är något helt annat. Just dom frågorna finns det väl också redan trådar om?

Vad blir topic? Jag skulle säga att tråden utan Ts frågor och att man istället skall diskutera politikerns utspel vore intressant.
Det är väll politikerns uttalande som uttalats i politisk kontext* som ska diskuteras?

Då är det rimligt att diskutera huruvida politikern har rätt i sak. Massor av politiska diskussioner handlar om att diskutera deskriptiva sakfrågor.

Att låsa denna tråd är som att låsa den här tråden med hänvisning till att det inte är politik utan en klimatfråga:
(FB) ”Sveriges temperatur kan stiga sex grader” MP anser det är katastrof
Eftersom just frågan om huruvida medeltempen faktisk ökar eller inte är relevant för politikerns uttalande.

*uttalandet sas i en radiodebatt där man diskuterade Netanyahus korruptionsanklagelser
Citat:
A lawmaker from the ruling Likud party said Wednesday that the “Jewish race” is the smartest in the world and possessing of the “highest human capital,” which is why, he said, the Israeli public did not buy into the allegations of wrongdoing by Prime Minister Benjamin Netanyahu.

MK Miki Zohar made the comments during a radio debate with veteran political journalist Dan Margalit about the corruption investigations in which Netanyahu is either a suspect or has given testimony.
https://www.timesofisrael.com/israel...f-jewish-race/
Citera
2018-06-19, 12:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Dock är ju grundfrågorna i TS mer ställda om ras än om politik. Skulle dock vara intressant att ha en diskussion om själva utalandet och det politiska efterspelet.

Får hoppas att det antingen blir en splitt eller att diskussionsunderlaget i TS utökas.

Jag tycker det är en tramstråd.
Men du har fel, grundfrågorna behandlar Israels politik och politiska attityd och i förlängningen agerande gentemot omvärlden.

Ras kan vara av betydelse beroende på organisationens självbild och världsbild.
Citera
2018-06-19, 13:21
  #8
Medlem
Emerains avatar
Jag har lagt en blänkare till vf och påmint om detta ärende. Det gör det dock inte okej att tro att det går att driva trådens diskussion i denna tråd.

/Mod
Citera
2018-06-19, 18:09
  #9
Moderator
vfs avatar
Vi diskuterar fortfarande ev placering av tråden, jag vet att det har tagit lite tid men bättre att det blir rätt. Jag har dock svårt att se politik i trådstartens två frågor.

Citat:
Detta ställer två frågor med svar:

1. Det finns tydligen raser nu, vilket är sant. Alla raser har olika egenskaper och ska inte blandas.

2. Är judarna överlägsna och Guds folk? Ja, tydligen. Ett sånt litet folk styr världen och har lyckats kapa alla länder i världen och deras styre. Klart judarna är en överlägsen ras. Gojerna är idioter. Sanning med modifikation.

1: Är inte politik då den berör raser

2: Berör både ras och att judarna styr värden, mer konspirationer kanske.

Observera att detta är mina tankar om tråden, inte nödvändigtvis mina kollegors
Citera
2018-06-19, 18:52
  #10
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Vi diskuterar fortfarande ev placering av tråden, jag vet att det har tagit lite tid men bättre att det blir rätt. Jag har dock svårt att se politik i trådstartens två frågor.



1: Är inte politik då den berör raser

2: Berör både ras och att judarna styr värden, mer konspirationer kanske.

Observera att detta är mina tankar om tråden, inte nödvändigtvis mina kollegors
1. Kallas identitetspolitik. Alltså politik.

2. Nej halmgubbe. Frågan är "är judarna överlägsna och Guds folk? Det du invänder på är TS svar på sin egen fråga.

Tvåan är en värderingsfråga. Politik är normer är värderingar.

Helt rätt forum. Det handlar om en israelisk politiker som uttalat sig i ett politisk sammanhang.

Frågan är hur det inte kan höra hemma i ett utrikespolitiskt forum. Vad har du för argument kring det?
Citera
2018-06-19, 19:09
  #11
Medlem
MrFolds avatar
Detta ämne hade lätt kunnat vinklas till en helt okej tråd under Politik genom att trådstartaren inte försökt göra den till enbart ett skyltfönster för sin egen paranoia och antisemitism.

Berättigade frågeställningar som hade kunnat plockas ut ur artikeln:

- Finns det många politiker och andra makthavare i Israel som hyser liknande åsikter?
- Kan man spåra om föreställningar som denna påverkar den israeliska utrikes- och säkerhetspolitiken?
- Vilka mekanismer i det israeliska, politiska landskapet bidrar till att personer med denna typ av åsikter lyckas ta sig in i parlamentet?

Se där - tre enkla exempel, uttänkta på ca 1 min som jag kan sätta ett antal spänn inte ens hade väckt tanken hos någon moderator att slå ner på forumval eller trams. Men i den undermåliga trådstarten lyckas Jack Cates inte ens med att formulera en fråga eller diskussionsämne. Han formulerar två påståenden:

1) Ett om att det finns raser och att de inte ska blandas, vilket inte har ett dugg med politikerns uttalande att göra, särskilt som vederbörande vad jag kan se inte ens tagit upp rasblandningsfrågan i sitt uttalande

2) Ett om den judiska världskonspirationen, att de styr och kontrollerar allt. Inte heller det har något med personen i artikeln och hans påståenden att göra och är såvitt jag vet ett ämne som i första hand ska diskuteras under Konspirationer och alternativa teorier.

Har inte kollat trådstartarens posthistorik, men personen är med största säkerhet väl medveten om vad som allmänt gäller angående att sprida trådar vars huvudsyfte är antisemitisk propaganda över hela forumet. Ingen god tro alltså. Papperskorgen är rätt plats för tråden.
Citera
2018-06-19, 19:14
  #12
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
1. Kallas identitetspolitik. Alltså politik.

2. Nej halmgubbe. Frågan är "är judarna överlägsna och Guds folk? Det du invänder på är TS svar på sin egen fråga.

Tvåan är en värderingsfråga. Politik är normer är värderingar.

Helt rätt forum. Det handlar om en israelisk politiker som uttalat sig i ett politisk sammanhang.

Frågan är hur det inte kan höra hemma i ett utrikespolitiskt forum. Vad har du för argument kring det?


Det är din åsikt och den får du givetvis ha, men nu är det svårare än så och de är därför frågan diskuteras bland moderatorerna. Du startade dessutom inte tråden så du kan väl knappast ha tolkningsföreträde.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback