Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-19, 03:28
  #1
Medlem
70-talsfilms avatar
I syfte att undkomma höga industrilöner och militanta fackföreningar besöt USA:s kapitalistiska kabal att flytta stora delar av industrin till Asien och framför allt Kina. Där fann det amerikanska industrikapitalet det den behövde: låga löner och medgörliga arbetare. På detta sätt kunde de amerikanska industrikapitalisterna producera billigare och öka vinsterna genom fortsatt försäljning på den amerikanska och globala marknaden. Utflyttningen av jobben har dock lett till fattigare amerikansk befolkning och kineserna har utnyttjat tekniköverföringen som skett till deras land. Hur tänkte den amerikanska eliten på 1970-talet? Tänkte den alls? USA är ett praktexempel på hur kortsiktigt kapitalism fungerar. Trump är den skitnödiga USA-elitens försök att återföra USA till toppen men det är ganska uppenbart att vad som sker är en repris av det brittiska imperiet sista dagar: det är slut. Det kommer dock att ta lite tid innan det sjunker in hos den västerländska allmänheten.
Citera
2018-06-19, 03:33
  #2
Medlem
Ser vi inte samma sak över hela världen? Jobb flyttar var det är billigare, mindre lagar och annat som är till nytta för företaget, det kallas väl globalsiering?
Citera
2018-06-19, 03:38
  #3
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Ser vi inte samma sak över hela världen? Jobb flyttar var det är billigare, mindre lagar och annat som är till nytta för företaget, det kallas väl globalsiering?

Ok, visst, men det är slutet för USA. Amerikanernas köpkraft har gått förlorad och kinesernas industriproduktion kommer att gå förbi USA:s så småningom. När färre länder vill handla med US-dollarn är det definitivt slut.
Citera
2018-06-19, 03:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Ok, visst, men det är slutet för USA. Amerikanernas köpkraft har gått förlorad och kinesernas industriproduktion kommer att gå förbi USA:s så småningom. När färre länder vill handla med US-dollarn är det definitivt slut.

Varför är det slutet? USA går bättre än på många år. Det finns liksom ingen mening i det långa loppet att ha meningslösa jobb, bättre utbilda och låta människor ta del av framtiden med alla våra tekniska framsteg.
Citera
2018-06-19, 03:48
  #5
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Varför är det slutet? USA går bättre än på många år. Det finns liksom ingen mening i det långa loppet att ha meningslösa jobb, bättre utbilda och låta människor ta del av framtiden med alla våra tekniska framsteg.

USA går inte bättre än på många år, det är färre som jobbar mer. Medelklassen har krympt sedan 1970-talet. De gamla nyliberala argumenten håller inte längre: folk skaffar sig utbildningar som inte ger jobb. Teknisk utveckling leder också till automatisering av industrin vilket leder till färre jobb. Inse fakta: USA är slut.
Citera
2018-06-19, 03:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
USA går inte bättre än på många år, det är färre som jobbar mer. Medelklassen har krympt sedan 1970-talet. De gamla nyliberala argumenten håller inte längre: folk skaffar sig utbildningar som inte ger jobb. Teknisk utveckling leder också till automatisering av industrin vilket leder till färre jobb. Inse fakta: USA är slut.

Nu beror det givetvis på vad man menar "På många år" Jag tänkte kanske inte sedan år 1970.... Det är väl bara inse att världen förändras, ingenting varar förevigt? Frågan man kan ställa sig är om det hade hänt ändå fast jobben hade stannat, är vi beredda att betala vad varor kostar om de tillverkas i våra länder, jag tror inte det. Det är bara inse att spelplanen har förändrats.

Vi kräver alla en högre standard men är inte villiga att betala vad den hade kostat på hemmaplan.

Tekniskutveckling kommer givetvis alltid leda till att jobb försvinner, men det öppnar samtidigt upp andra marknader. Det kan exempelvis vara reparation, programmering och ja allt möjligt.

Arbetslösheten i USA har gått från 10% 2010 till 3,9% i april i år. Hur menar du att USA är slut?
Citera
2018-06-19, 04:07
  #7
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Nu beror det givetvis på vad man menar "På många år" Jag tänkte kanske inte sedan år 1970.... Det är väl bara inse att världen förändras, ingenting varar förevigt? Frågan man kan ställa sig är om det hade hänt ändå fast jobben hade stannat, är vi beredda att betala vad varor kostar om de tillverkas i våra länder, jag tror inte det. Det är bara inse att spelplanen har förändrats.

Vi kräver alla en högre standard men är inte villiga att betala vad den hade kostat på hemmaplan.

Tekniskutveckling kommer givetvis alltid leda till att jobb försvinner, men det öppnar samtidigt upp andra marknader. Det kan exempelvis vara reparation, programmering och ja allt möjligt.

Arbetslösheten i USA har gått från 10% 2010 till 3,9% i april i år. Hur menar du att USA är slut?

Du gör det gamla nyliberala felet: du utgår från att alla har pengar och ägnar sig åt att jämföra priser. Ditt resonemang visar att du lever i en bubbla och inte förstår hur folk lever. De flesta amerikaner lever knapert.

Arbetslöshetssiffror kan du fixa genom att ta bort långtidsarbetslösa från statistiken, klassa dem som "unemployable" el.dy. Sjunkande arbetslöshet kan du också få genom ökning av timanställningar på McDonalds och Wal-Mart.
Citera
2018-06-19, 04:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Du gör det gamla nyliberala felet: du utgår från att alla har pengar och ägnar sig åt att jämföra priser. Ditt resonemang visar att du lever i en bubbla och inte förstår hur folk lever. De flesta amerikaner lever knapert.

Arbetslöshetssiffror kan du fixa genom att ta bort långtidsarbetslösa från statistiken, klassa dem som "unemployable" el.dy. Sjunkande arbetslöshet kan du också få genom ökning av timanställningar på McDonalds och Wal-Mart.

Du får nog börja komma med faktalänkar om jag ska kunna ta dig seriöst, de flesta Amerikaner lever alltså knapert.. Okej??

Ja, jag vet att man trollar mycket med statistik. Men det finns ingenting som tyder på ditt dystra bs att USA är slut som artist.
Citera
2018-06-19, 04:12
  #9
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Du får nog börja komma med faktalänkar om jag ska kunna ta dig seriöst, de flesta Amerikaner lever alltså knapert.. Okej??

Ja, jag vet att man trollar mycket med statistik. Men det finns ingenting som tyder på ditt dystra bs att USA är slut som artist.

Fortsätt du att leva i din nyliberala bubbla.
Citera
2018-06-19, 04:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Fortsätt du att leva i din nyliberala bubbla.

Jag byter/ändrar mig självfallet om jag får information som är tillförlitlig. Jag är ingen sten som sitter surt och tror jag har rätt i allt. Du måste däremot bygga ditt case på ett trovärdigt sätt.
Citera
2018-06-19, 04:21
  #11
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Jag byter/ändrar mig självfallet om jag får information som är tillförlitlig. Jag är ingen sten som sitter surt och tror jag har rätt i allt. Du måste däremot bygga ditt case på ett trovärdigt sätt.

När har nyliberaler erkänt att de har fel? Åk till USA och titta själv.
Citera
2018-06-19, 04:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
När har nyliberaler erkänt att de har fel? Åk till USA och titta själv.

Jag vet inte om jag själv skulle klassa mig som nyliberal, men visst om du nu säger det. Jag har varit massvis med gånger i USA och sett fruktansvärd misär med flera "blocks" av uteliggare i alla möjliga städer som New York, Chicago, Los Angeles, San Fransisco osv. Men det säger liksom ingenting om att en merpart av amerikaner skulle leva i ren fattigdom. Jag förnekar inte heller att det förekommer, bara inte i den omfattning som du verkar tro.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback