Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-20, 07:37
  #25
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Möjligen kan det ligga i energidryckerna, eller också är det bara stress- och ångestrelaterat. Personligen har jag konsumerat två till fyra energidrycker (25 cl) i form av Red Bull, Power King, Wolverine, Wolf med flera under flera års tid, utan detta utan några bekymmer så som jag upplever det - utöver självaste suget och 'beroendet' över att ständigt behöva ha dessa drycker hemma. Framför allt på morgonen är jag som mest i behov av dem, även om jag har varit utan några gånger och på sin höjd upplever extra trötthet genom dagen.

Vid sidan av min konsumtion av energidryckerna (och sockrade läskedrycker rent generellt) har jag ett par andra dåliga vanor som onekligen kommer att leda till en alltför tidig död för mig, förutsatt att jag inte slutar med dem. Dessa dåliga vanor avser både alltför hög alkoholkonsumtion, nyttjande av tyngre droger och däribland centralstimulantia (både narkotika och nätdroger - framför allt det sistnämnda dock), noll motion och en kost som består av till 80% halv- eller helfabrikat.

Min vikt har pendlat upp och ned. För några år sedan vägde jag över 110 kilo, för att sedan bestämma mig för att gå ned och nådde ungefär 70 kilo, och nu har jag lagt mig på 80 kilo. Inte heller det lär vara särskilt hälsosamt att gå upp och ned i vikt inom så korta perioder som jag har gjort de senaste åren, fast jag vaknar varje morgon och jag sköter mina vardagssysslor med god framgång. Frågan är bara hur lång tid jag orkar hålla på.

I huvudsak har jag känt tryck över bröstet vid hög alkoholkonsumtion i samband med centralstimulantia, där jag sedan framåt eftermiddagen (efter en sömnlös natt) dricker energidrycker för att hålla mig vaken till kvällens antågande. Men någonting som jag har märkt hjälper väl är att dricka helt vanligt vatten, och då gärna i något så när tilltagna mängder. Bara genom att dricka en liter vanligt kranvatten under ungefär en timmes tid, fick jag ned min vilopuls (många timmar efter intag av alkohol och centralstimulantia, och någon timme sedan sista energidrycken och cigaretten) från 95-105 till 75-85.

Kontentan är att du måste ha i dig vanligt vatten också, och gärna tillsammans med näringsrik mat och eventuellt vitamin- och mineraltillskott. Det bästa för dig vore att testa att sluta med energidrycken för några dagar och för att se hur kroppen reagerar. Får du positiva effekter - håll uppe med energidryckerna. Får du inga märkbara skillnader - sök sjukvård och be dem att undersöka ditt hjärta.

Jag tror nog dock att det mesta sitter i huvudet, även om jag så klart inte kan vara helt säker. Men ditt enda val är att börja någon stans, och en god start kan vara att avveckla din energidryckskonsumtion för att se hur den påverkar ditt fysiska jag.

Hoppas att det löser sig!
Citera
2018-06-20, 13:05
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinyouloose
Kaffe innehåller ju också koffein??

Ja?
Citera
2018-06-27, 22:08
  #27
Medlem
Trasigt Porslins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinyouloose
Kaffe innehåller ju också koffein??

Mm, precis. Jag menade att när mina panikångestproblem försvunnit - av ålder, terapi eller hur det nu kom sig så kunde jag återgå till att dricka kaffe.
Citera
2018-08-30, 14:12
  #28
Avstängd
Poloxuss avatar
Är 15 år gammal och druckit energidryck i ungefär 2 år. Har också börjat få ont i bröstet och ibland får jag anfall. Hjärtat börjar dunka lite hur some helst och det gör extremt ont. Kan vara hjärtflimmer, men är inte säker. Jag tror dock inte att energidryck är råttgift, men att överkonsumera är aldrig bra. Har själv börjat trappa ner lite och det börja känns bättre.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback